$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미국의 CHES 프로그램: 현대 보건교육사의 역할과 제도의 발전
The United States CHES Program: The Role and Development of the Modern Health Educator 원문보기

保健敎育健康增進學會誌 = Korean journal of health education and promotion, v.27 no.5, 2010년, pp.63 - 71  

Sohn, Ae-Ree (Department of Health Management, Sahmyook University) ,  Burzo, Jamie (Graduate School of Health Science and Social Welfare, Sahmyook University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

목적: 보건교육 분야는 상대적으로 새로운 영역이나 전 세계적으로 건강증진의 중요성에 대한 요구가 강조되면서 빠르게 발전되고 있다. 많은 나라에서 보건교육사 프로그램을 제도화하는 노력을 하고 있다. 본 연구는 미국의 보건교육사 제도를 고찰함으로써 국제적 보건교육사 제도의 개발 및 발전에 기여하는 데 있다. 방법: 본 연구는 문헌고찰을 통하여 미국의 자격증 제도, 보건교육사의 역사 및 다양한 현장에서 보건교육사의 역할과 특성을 파악하였다. 결과: 보건교육사의 역할과 기술은 현장에 따라 다르게 요구되나 크게 일곱 가지의 대영역으로 분류되며, 35개의 기술 분야에서 163개의 하위기술이 필요한 것으로 나타났다. 미국은 의료비의 증가로 인하여 만성질환의 조기발견과 예방사업을 위하여 미국의 보건교육사는 2006년에 2006명에서 2016년에는 78,000명으로 증가될 것으로 전망된다. 보건교육사는 다양한 분야에서 고용되고 있으며, 주로 지역사회 건강단체, 연구소, 보건센터(병원, 의원, 보건소), 학교, 정부공무원 및 사업체 등에서 활동하고 있다. 결론: 미국의 보건교육사 제도의 발전은 보건교육사 프로그램을 개발하고 발전시키고자 하는 여러 나라에 좋은 모델이 될 수 있다. 또한 미국 보건교육사의 다양성과 전문성은 한국의 보건교육사 제도의 발전에 도움이 될 것으로 여겨진다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: The field of health education is still relatively new and is therefore evolving and developing rapidly throughout the world. Many countries' certification programs are still being created. This paper will discuss on the US CHES system of regulation, accreditation, and implementation for ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The lessons to be learned from developing and improving the CHES programs have been examined. The US CHES system of regulation, accreditation, and implementation are further delineated and discussed so that this article may prove to be a resource for the future development of international health education programs.
  • Understanding the development of the CHES program and CHES-credentialed professional in the United States is beneficial to the Republic of Korea and other countries whose programs are still growing. This article focuses on the development of the CHES program in the United States and the identity and role of the CHES-credentialed health educator, with a focus on compensation and the workplace setting. The lessons to be learned from developing and improving the CHES programs have been examined.
  • This Role Delineation Study reported that there were commonalities across health educator employment settings and culminated in the publishing of “A Framework for the Development of Competency-Based Curricula for Entry-Level Health Educators” (Airhihenbuwa, 2005; Stewart, 2006). This document provided a framework for educational programs to develop health educator curricula.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (24)

  1. Allegrante J.P., Moon R.W., Auld, M.E., Gebbie, K.M. 2001. Continuing-education needs of the currently employed public health education workforce. American Journal of Public Health 91(8):1230-1234. 

  2. Airhihenbuwa, C.O., Cottrell, R.R., Adeyanju, M., Auld, M.E., Lysoby, L., Smith, B.J. 2005. The National Health Educator Competencies Update Project: celebrating a milestone and recommending next steps to the profession. Health Education & Behavior: the Official Publication of the Society for Public Health Education 32 (6): 722-4. 

  3. Barry, M.M., Allegrante, J.P., Lamarre, M.C., Auld, M.E., Taub, A. 2009. The galway consensus conference: international collaboration on the development of core competencies for health promotion and health education. Global Health Promotion 16 (2): 5-11. 

  4. Bonaguro, J., White, J., Duncan, D.F., Nicholson, T., Smith, B.J. 2009. Compensation of certified health education specialists. American Journal of Health Education 40 (4): 236-244. 

  5. Bureau of Labor Statistics. 2010. Occupational Outlook Handbook 2010-11 Edition. Available at: http://www.bls.gov/oco/ocos063.htm. Accessed November 30, 2010. 

  6. Capwell, E.M., Smith, B.J., Shirreffs, J., Olsen, L.K. 2000. Development of a unified code of ethics for the health education profession: a report of the national task force on ethics in health education. The Journal of School Health 70 (8): 318-319. 

  7. Christoffel, K.K. 2000. Public health advocacy: process and product. American Journal of Public Health 90 (5): 722-726. 

  8. Davidson, E.S. 2008. Perceived continuing education needs and job relevance of health education competencies among health education and promotion practitioners in college health settings. Journal of American College Health 57 (2): 197-209. 

  9. DeGroft S. 1998. CHES: committed to education. Nursing Management 29 (11): 65-66. 

  10. Dennis D. 2007. Overview of the 2006 NCHEC advanced-level certification feasibility study results: the impetus of a positive legacy. American Journal of Health Studies 22 (4): 244-247. 

  11. Gilmore, G.D., Olsen, L.K., Taub, A., Connell, D. 2005. Overview of the National Health Educator Competencies Update Project, 1998-2004. Health Education & Behavior: the Official Publication of the Society for Public Health Education 32 (6): 725-37. 

  12. Gold, R.S., Miner, K.R. 2002. Report of the 2000 joint committee on health education and promotion terminology. The Journal of School Health 72 (1): 3-7. 

  13. Kozel, C.T., Kane, W.M., Rogers, E.M., Brandon, J.E., Hatcher, M.T., Hammes, M.J., Operhall, R.E. 2003. Exploring health promotion agenda-setting in New Mexico: reshaping health promotion leadership. Promotion & Education 10 (4): 171-177. 

  14. Luquis, R.R., Perez, M.A. 2005. Health educators and cultural competence: implications for the profession. American Journal of Health Studies 20 (3/4): 156-163. 

  15. Lux, K.M. 2009. Health education roles, job prospects and evidence into proactive in the United States. 2009 International conference on Health Promotion and Education. 

  16. National Commission for Health Education Credentialing, Inc. 2010. Master Certified Health Education Specialist (MCHES) Frequently Asked Questions. Available at: http://www.nchec.org/_files/_items/nch-mr-tab2-163/docs/mches%20faqs%2010-09.pdf. Accessed November 30, 2010. 

  17. National Commission for Health Education Credentialing, Inc. 2010. MCHES Policy Statement. Available at: http://www.nchec.org/_files/_items/nch-mr-tab2-163/docs/mches%20policy%20statement%205-25-10.pdf. Accessed November 30, 2010. 

  18. Rash, J.K. 2001. The image of the health educator. The Journal of School Health 71 (8): 393. 

  19. Sakagami, K. 2004. Development of certified health education specialists (CHES) in the United States: Focusing on the CHES responsibilities and competencies. Japanese Journal of Public Health 51(11): 917-925. 

  20. Stewart, S., Videto, D., Butler, T., Radius, S. 2006. A Competency-Based Framework for Health Educators - 2006. Whitehall, Pa: The National Commission for Health Education Credentialing, Inc; 2006. 

  21. Taub, A. 2001. Meanings of networking: a perspective. Promotion & Education 8 (1): 29-30. 

  22. Taub, A., Olsen, L.K., Gilmore, G.D., Connell, D. 2008. A role delineation study of health educators in the United States: methodological innovations. Promotion & Education 15 (4): 38-43. 

  23. Tappe, M.K., Galer-Unti, R.A. 2001. Health educators' role in promoting health literacy and advocacy for the 21st century. The Journal of School Health 71 (10): 477-482. 

  24. Thackeray, R., Neiger, B.L., Roe, K.M. 2005. Certified health education specialists' participation in professional associations: implications for marketing and membership. American Journal of Health Education 36 (6): 337-344. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로