$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지리교육에서 세계시민의식 함양을 위한 개발교육의 방향 연구
Study on the Direction of Development Education for Global Citizenship in Geography Education 원문보기

대한지리학회지 = Journal of the Korean Geographical Society, v.45 no.2 = no.137, 2010년, pp.293 - 317  

이태주 (한성대학교) ,  김다원 (까치울중학교)

초록

세계화가 진행됨에 따라 지구촌에서 일어나고 있는 다양한 문제들은 더 이상 한 국가의 문제가 아닌 그 인접국가 및 국제사회에까지 영향을 주고 있어 이에 대한 대처 차원에서의 국제협력이 점차 중요시되고 있다. 이를 위해서는 기존의 개인중심, 국가중심의 사고를 넘어 지속기능한 사회 더불어 살아가는 세상을 위한 세계시민교육의 필요성이 제기 되었다. 이에 본 연구에서는 세계시민교육을 위해 개발교육의 필요성을 제시하고 국내 외 개발교육의 현황을 분석하여 앞으로 학교 교육에서의 개발교육을 위한 방향을 제시하고 세계시민교육을 목적으로 하고 있는 지리교육에서의 개발교육의 필요성과 방향을 제시하였다. 국제개발협력교육의 용어사용, 접근방법, 교육 내용, 학교교육으로의 연계 방향을 중심으로 개발교육의 방향을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

With deepening globalization, various problems happening all over the world have not been limited to a country any more, but have had an influence over neighboring countries and international community. To deal with these problems international cooperation is getting important. Thus, over the existi...

주제어

참고문헌 (37)

  1. Binns, T., 2002, Teaching and learning about development, in Smith M.(ed.), Aspects of Teaching Secondary Geography, Routledge Falmer, NY, 264-286. 

  2. Binns, T., 1996, Geography in development, Geography, 80(4), 303-322. 

  3. Council of Europe, 2002, The Maastricht Global Education Declaration, Europe-wide Global Education Congress, Netherlands. 

  4. DEA(Development Education Association), 2008, Our Global Future: How can Education Meet the Challenge of Change? - Young People's Experiences of Global Learning, Development Education Association, London. 

  5. EC(European Community), 2005, The European Consensus on Development, European Community, Brussels. 

  6. GENE(Global Education Network Europe), 2003, National Structures for the Organization, Support and Funding of Development Education, Global Education Network Europe, London. 

  7. Government Information Agency , 2005, Public Opinion Research about ODA, Government Information Agency, Seoul. 

  8. Government Information Agency, 2007, The Present Condition and Plan of the Public Information Reinforcement About ODA, Government Information Agency, Seoul. 

  9. KOICA(Korea International Cooperation Agency), 2006, KOICA Annual Report 2006, Korea International Cooperation Agency, Seoul 

  10. Lee, S. B., 2009, Status and tasks of civil education for ODA in Korea, 2009 Gwangju International Peace Forum, International Solidarity Committee, 86-91. 

  11. Machon, P. and Walkington, H., 2000, Citizenship: The role of geography?, in Kent, A.(ed.), Reflective Practice in Geography Teaching, Paul Champman Publishing, London, 179-191. 

  12. North-South Center of the Council of Europe, 2003, National Structures for the Organization, Support and Funding of Development Education, North-South Center of the Council of Europe, Lisbon. 

  13. North-South Center of the Council of Europe, 2008a, Global Education in the Netherlands National Report, North-South Center of the Council of Europe, Lisbon. 

  14. North-South Center of the Council of Europe, 2008b, Global Education in Finland National Report, North-South Center of the Council of Europe, Lisbon. 

  15. OECD Development Center, 2003, Public Opinion Research, Global Education and Development Co-operation Reform: In Search of a Virtuous Circle, Working Paper, 222, OECD Development Center, Issy-les-Moulineaux. 

  16. OECD Development Center, 2007, Global Education, Public Awareness-Raising and Campaigning on Development Issues: An Overview of Evaluation Practice and Policy, Background paper for informal Experts' Workshop on Development Communication, Advocacy and Education: Tips and Tools for Improving Evaluation, OECD Development Center, Issy-les-Moulineaux. 

  17. OECD Development Center, 2008, Building Public Awareness of Development: Communicators, Educators and Evaluation, Policy Brief, OECD Development Center, Issy-les-Moulineaux. 

  18. Roh, S. Y., 2004, The analysis of the awareness and descriptions of the 'Globalization' in the middle school textbooks of social studies of the 7th national curriculum, The Journal of Curriculum & Evaluation, 7(1), 221-235. 

  19. Seers, D., 1969, The meaning of development, International Development Review, 11(4), 2-6. 

  20. UNESCO Korean Commission, 2007, Teachers's Guide Book for Sustainable Development, UNESCO Korean Commission, Seoul. 

  21. http://www.f5.or.kr/f5/global/main.asp 

  22. http://www.worldvision.or.kr/html/involved/march.asp 

  23. http://www.sharingedu.net 

  24. http://www.kfhi.or.kr/edu/ 

  25. http://www.unescoapceiu.org 

  26. http://www.mofat.go.kr 

  27. http://www.concordeurope.org/ 

  28. http://www.dea.org.uk/ 

  29. http://www.deeep.org/ 

  30. http://www.ideaonline.ie/ 

  31. http://ec.europa.eu/development 

  32. http://www.gene.eu/ 

  33. http://www.coe.int/t/dg4/nscentre/ 

  34. http://www.oxfam.org.uk/education/ 

  35. http://www.rorg.no/English/ 

  36. http://www.trialog.or.at/ 

  37. http://www.worldbank.org/depweb/ 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로