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This study aimed to identify efficient methods for the globalization of Korean food in Vietnam. For this, we interviewed owners of 11 Korean restaurants in Hanoi and 9 Korean restaurants in Ho Chi Minh. Due to the rapid economic development of Vietnam, the restaurant industry for the middle class ha...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
정부가 한식세계화를 중요한 정책으로 내세우고 있는 이유는? 한식 세계화는 현 정부 들어 중요한 정책적 이슈로 등장하고 있다. 이렇게 한식이 중요한 이슈로 등장하게 된 배경에는 세계 각국이 자국 음식 및 음식문화를 국가 전략산업으로 육성하려고 하기 때문이다. 2008년 세계의 식품시장 규모는 43.890억불로 자동차 산업의 2.5배, IT서비스 산업의 5.6배로 타 산업보다 그 규모가 크다(농진청 2009). 따라서 정부는 한식을 세계에 알리고 이를 통한 식품산업 육성을 목표로 한 한식세계화를 중요한 정책으로 내세우고 있다.
정부의 한식세계화정책을 효율적으로 진행하기 위해서 무엇이 필요한가? 정부의 한식세계화정책을 효율적으로 진행하기 위해서는 가능성이 큰 지역에 대한 한식당의 정확한 현황파악과 올바른 이해가 필요하다. 현재 미국과 중국 그리고 일본에는 한식당이 이미 많이 진출해 있다.
한식당의 유형은 어떻게 분류되는가? 2009년 발표된 조사(농수산물유통공사 2009)에 의하면 한식당 해외 진출 현황은 미국 1,628개, 중국 2,032개, 베트남 206개 일본 4,000개가 있는 것으로 파악되었다. 이들 한식당의 유형을 분류하면 가격대와 메뉴의 다양성을 기준으로 고급 한정식당, 고급 한식당, 전문 한식당, 일반 한식당, 페스트 푸드 한식당, 간이 한식당 등의 유형으로 구분된다고 하였다. 특히 미국, 중국, 베트남은 전문 한식당의 비중이 낮고, 다양한 메뉴를 제공하는 중가대의 일반 한식당 유형이 50%이상으로 가장 많은 비중을 차지하고 있고, 한국계 고객이 많은 특성을 보여주었다.
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참고문헌 (17)

  1. 김태희, 김은경. 2008. 세계적 한식 요리 아카데미 육성모델 개발, 농림수산식품부. pp 172-186 

  2. 농촌진흥청. 2009. 21세기 신성장 동력 한식세계화. pp 23-40 

  3. 농수산물유통공사. 2009 한식세계화를 위한 마케팅 전략 보고서. pp 215-266 

  4. Choi JA, Lee JM. 2010. The Perception and Attitude of Food Experts in New York City toward Korean Food-Assessed by In-depth Interviews of 'Foodies'. Korean J Food Culture, 25:126-133 

  5. Hong SP, Kim YH, Yang JN, Chae IS, Shin DB. 2008. Sensory Evaluation of Dining Staffs at UCLA for Korean Foods. Korean J Food Culture, 23:705-712 

  6. Jang MJ, Cho MS. 2000. Recognizing and preference to Korean traditional food of foreign visitors in Korea. Korean J Food Culture, 15: 215-223 

  7. Jung HO. 2006. A Study on developing Korean food brands. Korean Studies Research, 8(June):161-191 

  8. Kim EM. 2004. Study on the improvement of traditional food service industry by foreigner's preference of traditional Korean food. KFRI. pp 6 8-69 

  9. Kim JS. 2005. Universalizing Korean Food. Korean J Food Culture, 20:499-507 

  10. Kim TH, Lee EJ, Choi JY. 2007. The Globalization of Korean Cuisine through the Brand chefs-Focused on the Examples of Success in Japan. Korean J Food Culture, 22:682-689 

  11. Lee GM, Lee SW, Cha SB. 2009. An Exploratory Study on the Possibility of introducing Korean Food Menus in USA Campus Dining Service. J Foodservice Management Society of Korea, 12:7-27 

  12. Lee JL, Kim TH. Kim DR. 2008. Globalization of Korean cuisine through the Korean food items promotion. Korean J Food Culture, 23: 729-736 

  13. Min KH. 2009. A Study on cultivating Korean chefs for the globalizatin of Korean food. Korean J Food Cookery Sci, 25: 506-512 

  14. Na JK. 2007. A Study in Globalization of Korean Restaurants. J of Foodservice Management, 10:155-179 

  15. Rovert Storey, Daniel Robinson. 1995. Vietnam a lonely planet travel survival kit. Lonely planet publications, pp 34-36, Australia 

  16. Shin BG, Kwon YJ. 2010. Difference analysis on the cognitioin, image, attitude and globalization of Korean foods among American, Chinese and Japanese groups. J Foodservice Management Soc of Korea, 13:311-332 

  17. Weeklytrade. 2008년 4월 16일자. 베트남 소비트렌드 급격한 변화. 주간무역press@weeklytrade.co.kr 

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