$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

실과(기술·가정) 교육과정 및 교과서의 금융소비자교육 실태 분석
An Analysis of Financial Consumer Education in the Practical Arts (Technology·Home Economics) Curriculum and Textbook 원문보기

대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.50 no.8, 2012년, pp.21 - 40  

김은정 (Joongdong Middle School)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is to respond to the urgent demands of both society and times on public schools in regards to training an educated person who can cope with the financial environment of this diversified modern society. Therefore, this study will explain the concept of Financial Consumer Education and its ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
호주의 금융교육은 어느 곳에서 이루어지는가? 호주의 경우는 정부주도하에 학교교육과 유기적인 관련을 맺고 있는 직업교육훈련부문을 개혁하면서 금융교육에 대한 노력을 기울이고 있으며, 금융교육은 국립교육기관인 홈스글렌(Homesglen) 기술전문대학(TAFE), 호주뉴질랜드 보험금융협회(Australian and New Zealand Institute of Insurance and Finance) 등에서 이루어진다. 이들 교육기관은 직업교육훈련에 참여하는 학생들에게 다양한 실무 중심의 교육과정을 제공하면서, 호주자격체계에서 인정하는 자격들을 부여하고 있다.
금융교육과 경제교육의 차이는 무엇인가? 아울러 경제의 기본 원리와 이론체계를 실제 생활과 관련지어, 현실의 경제문제를 사회 전체적인 맥락에 비추어 이해함으로써 합리적인 해결 기준과 방법을 모색하고, 경제 환경의 변화를 이해하고 대응방향을 탐색하는 책임 있는 민주시민 양성에 있다[25, 27]. 이렇듯 경제교육의 초점은 경제 전반의 개념과 원리를 전달하는 것에 있다면, 금융교육의 경우 경제를 이해하는 핵심을 ‘금융’ , 특히 ‘개인 재무 관리’ 에 두고 있다는 것에 차이가 있다[2].
본 논문에서 금융소비자교육이 실제로 구현되기 위해서는 교육과정과 교과서에 포함되어야 한다고 보는 이유는? 이 교육이 실제로 구현되기 위해서는 교육과정과 교과서에 포함하는 것이 필요하다. 왜냐하면 교육과정은 초·중등 학교의 교육 목적과 교육 목표를 달성하기 위한 국가 수준의 교육과정이며 초·중등학교에서 편성 운영해야 할 학교 교육과정의 공통적, 일반적인 기준을 제시한 것이기 때문이다[28]. 이러한 교육과정은 각 교과별 교육 목표와 그에 따른 교육 내용의 변화를 추구하지만 2007 개정 교육과정 이후부터 교육과정은 수시 개정 형태로 되어 있어 목표와 내용의 변화가 뚜렷하다고 할 수는 없다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (36)

  1. Chae, J. H., Lee, S. H., & Yoo, T. M. (2010). Social contribution and future direction of Home Economics education. Journal of Korean Home Economics Education Association, 22(4), 139-154. 

  2. Cho, Y. S., & Park, S. C. (2010). Current trends of financial education in Korea. Korean Journal of Business Administration, 23(2), 1185-1203. 

  3. Choe, H. C., & Choi, E. J. (2005). Contents analysis of personal finance education curriculums in the elementary, middle and high schools-focusing on the area of education. Journal of consumer studies, 16(3), 109-132. 

  4. Choe, H. C., & Choi, E. J. (2006). Contents analysis of personal finance education curriculums in the elementary, middle and high schools-focusing on the curricular of Home Economics & Social Science. Journal of the Korean Home Economics Association, 44(5), 129-142. 

  5. Choi, E. J. (2004). The summary and analysis of financial consumer education in elementary, middle and high schools. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  6. Choi, H. C., & Choi, E. J. (2005). Contents analysis of personal finance education curriculums in the elementary, middle and high schools-focusing on the area of education. Journal of Consumer Studies, 16(3), 111-134. 

  7. Chung, M. K. (2011). The procedures taken for 2009 curriculum revision of the Practical Arts subject and its major changes. Journal of Korean Practical Arts Education, 25(1), 247-267. 

  8. Financial Services Authority. (2006). Personal finance education in schools: A UK benchmark study. Consumer research, 50. Retrieved October 21, 2012 from http://www.fsa.gov.uk/pubs/consumer -research/crpr50.pdf. 

  9. Financial Supervisory Service. (2010, April 12). Selecting 240 model schools and executing financial education in 2011. seoulilbo. Retrieved September 29, 2012 from http://www.seoulilbo.net/wellplaza /site/board/board-read.php?category_num 12&index_no196&mart_id. 

  10. Financial Supervisory Service. (2012). The story of financial education. Seoul: Bukwang press. 

  11. Jung, H. J. (2011). Invited paper: Research trend and assignment of finance and consumer studies. Korean Academy of Financial Consumers, 1(2), 1-44. 

  12. Jung, J. S. (2008). A study on the current state of financial education for the youth. Unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University, Seoul, Korea. 

  13. Kim, J. H. (2011). The organizational climate of financial education standard of the elementary, middle, and high school and contents frame. Korea Economic Forum, 3(4), 57-72. 

  14. Kim, J. H., Kwon, Y., Kim, K. M., Park, Y. S., Cha, K. W., Chun, Q. S., et al. (2010). Achievement criteria of each section in the elementary, middle, and high school financial education standard. Seoul: The Financial Supervisory Service.Korea Institute of Curriculum & Evaluation. 

  15. Kim, J. S. (2009). Comparative study of school financial education and a school-related organization in Korea and America-focusing on contents of curriculum-. Unpublished master's thesis, Korea University, Seoul, Korea. 

  16. Kim, J. W. (2008). Evaluation of the 2007 revised national curriculum of Practical Arts focused on Family and Consumer Sciences area. Journal of Practical Arts Education, 21(1), 207-229. 

  17. Kim, M. J. (2005). It has been at the forefront of business. Paju: Leadersbook. 

  18. Kim, S. W. (2010). An analysis study of consumer education and suggestions for the future study. Journal of Consumer Studies, 21(2), 91-113. 

  19. Koh, H. H. (2006). Research on the effect of financial consumer education in middle school to the understanding of economic phenomena. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, Korea. 

  20. Lee, C. S. (2011). For an interesting class, Let's make the Technology.Home Economics and their textbooks like this!. Korea Textbook Research, 65, 41- 45. 

  21. Lee G. C. (2000). Consumer education theory and practice. Seoul: Kyomunsa. 

  22. Lee, G. H., Jo, J. Y., & Korea Insurance Research Institute. (2003). Insurance education strategies for insurance consumers. Korea Insurance Development Institute, 61-65. 

  23. Lee, H. K. (2010). A study on financial instruction methods in middle school using storytelling technique. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Seoul, Korea. 

  24. Lee, J. R. (2007). A study for developing ethics-based financial education in elementary school. Unpublished master's thesis, Handong Global University, Pohang, Korea. 

  25. Ministry of Education & Human Resources Development. (2007). 2007 revised curriculum. Ministry of Education, Science and Technology Notification No. 2008-3. Retrieved August 20, 2012 from http://ncic.re.kr/nation.dwn.ogf.inventory List.do;jsessionidB1254CD3 B2CE6D19D16BF6CC 6D492E22#. 

  26. Ministry of Education, Science and Technology. (2009). 2009 revised curriculum. Ministry of Education, Science and Technology Notification No. 2009-10. Retrieved August 20, 2012 from http://ncic.re.kr/ nation. dwn.ogf.inventory List.do;jsessionid B1254CD3 B2CE6D19D16BF 6CC 6D492E22#. 

  27. Ministry of Education, Science and Technology. (2011). Curriculum in elementary and secondary schools. Ministry of Education, Science and Technology Notification No. 2011-361. Retrieved September 29, 2008 http://www.mest.go.kr/ web/1096/ko/board/view.do?bbsId141&boardS eq28167. 

  28. Ministry of Strategy and Finance (2007). Economics education supporting law legislation notice. Retrieved October 20, 2012 from http://www. mosf.go.kr/news/news02.jsp?actionTypeview&r unno80300. 

  29. Pang, H. Y. (2010). A study on the improvement of financial education: Analysis of financial education strategies of international institutions, the U.S. and the U.K. Unpublished doctoral dissertation, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  30. Park, C. (2003). The status and implications of adolescent financial education in America. Korea Federation of Banks, The Banker, 2003(4), 77-81. 

  31. Sung, Y. A., Yang, S. J., Lee, H. S., Cha, K. W., & Choe, H. C. (2006). Suggestions for the operation of personal financial planning and counseling curriculum. Consumer Policy and education review, 2(1), 21-39. 

  32. Sung, Y. J. (2010). An analysis for financial education contents of high school 'Economy' textbook. Unpublished master's thesis, Changwon University, Changwon, Korea. 

  33. Universities.com. (2012). Get free information on 4,299 online and 143,916 on-campus degrees. Retrieved August 17, 2012 from http://www. universities. com/edu/Bachelor_degrees_in_ Family_and_Consumer_Sciences_Home_Economic s _Teacher_Education.html. 

  34. Utah State Office of Education. (2011). FACS Program Overview-PDF. Retrieved June 10, 2012 from http://www.schools.utah.gov/cte/facs.html. 

  35. William W., Ken R., & Richard MacDonald. (2010). The effects of financial education on the financial knowledge of high school students. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 336-357. 

  36. Yi, S. Y. (2006). Review point based on the trend of job training policy: Based on the financial education. The Korean Journal for Human Resource Development, 8(1), 25-46. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로