최근의 소셜 네트워크 서비스 (Social Network Service)는 그 사용범위와 목적이 확장하고 있다. 초기의 이메일, 리스트서브, 뉴스그룹 등 비교적 동질적 집단 간의 네트워킹 중심의 SNS로부터, 이제는 기업들에게도 게시판, 개인의 미니홈피나 블로그, Facebook, Twitter를 이용한 소셜미디어 마케팅이라는 개념이 형성되고 있다. 본 연구에서는 소셜미디어 활용과 수출마케팅 성과의 관계성을 검증하는 것이 목적이다. 이를 위하여 SNS활용의 유형을 살펴보고, 이들과 수출마케팅 성과와의 관계를 검증하고자 하였다. 연구결과, SNS활용은 수출마케팅 성과와 직접적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 제품의 온라인 적합성과 조직의 혁신수용성은 SNS활용에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 도출된 반면, 마케팅역량과 국제화역량은 SNS활용을 통하여 수출마케팅성과로 이어지지 않는다고 파악되었다. 따라서 SNS의 활용을 증진시킬 수 있는 제품과 서비스의 개발과 함께, 조직 내부의 SNS활용에 대한 적극적 관심과 수용이 필요하다는 점을 시사하고 있다.
최근의 소셜 네트워크 서비스 (Social Network Service)는 그 사용범위와 목적이 확장하고 있다. 초기의 이메일, 리스트서브, 뉴스그룹 등 비교적 동질적 집단 간의 네트워킹 중심의 SNS로부터, 이제는 기업들에게도 게시판, 개인의 미니홈피나 블로그, Facebook, Twitter를 이용한 소셜미디어 마케팅이라는 개념이 형성되고 있다. 본 연구에서는 소셜미디어 활용과 수출마케팅 성과의 관계성을 검증하는 것이 목적이다. 이를 위하여 SNS활용의 유형을 살펴보고, 이들과 수출마케팅 성과와의 관계를 검증하고자 하였다. 연구결과, SNS활용은 수출마케팅 성과와 직접적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 제품의 온라인 적합성과 조직의 혁신수용성은 SNS활용에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 도출된 반면, 마케팅역량과 국제화역량은 SNS활용을 통하여 수출마케팅성과로 이어지지 않는다고 파악되었다. 따라서 SNS의 활용을 증진시킬 수 있는 제품과 서비스의 개발과 함께, 조직 내부의 SNS활용에 대한 적극적 관심과 수용이 필요하다는 점을 시사하고 있다.
The use of SNS (Social Network Service) has been increasing in world society and the SNS has been used to satisfy different purposes of social groups over the years. In the beginning, the SNS were formed using e-mail, listserve, newsgroup, etc., where information was shared among relatively homogene...
The use of SNS (Social Network Service) has been increasing in world society and the SNS has been used to satisfy different purposes of social groups over the years. In the beginning, the SNS were formed using e-mail, listserve, newsgroup, etc., where information was shared among relatively homogeneous groups of people. Now different groups including corporations have been using SNS such as personal web pages, blogs, Facebook and Twitter for their social media marketing. This study intends to verify the relationship between SNS use and export marketing performance. To achieve this, different types of SNS use were analyzed in order to verify their relationship with export marketing performance. The conceptual model is suggested in this paper and several research constructs are identified. The constructs used in this paper include export marketing performance, SNS use, degree of innovation, product online fitness, marketing competence, and internationalization competence. According to the results, the SNS use directly influences the export marketing performance. In addition, the factors which determine the level of SNS use are product's online fitness and organizational willingness to undertake innovation. Therefore, it is suggested to increase SNS use in different marketing purposes for future research.
The use of SNS (Social Network Service) has been increasing in world society and the SNS has been used to satisfy different purposes of social groups over the years. In the beginning, the SNS were formed using e-mail, listserve, newsgroup, etc., where information was shared among relatively homogeneous groups of people. Now different groups including corporations have been using SNS such as personal web pages, blogs, Facebook and Twitter for their social media marketing. This study intends to verify the relationship between SNS use and export marketing performance. To achieve this, different types of SNS use were analyzed in order to verify their relationship with export marketing performance. The conceptual model is suggested in this paper and several research constructs are identified. The constructs used in this paper include export marketing performance, SNS use, degree of innovation, product online fitness, marketing competence, and internationalization competence. According to the results, the SNS use directly influences the export marketing performance. In addition, the factors which determine the level of SNS use are product's online fitness and organizational willingness to undertake innovation. Therefore, it is suggested to increase SNS use in different marketing purposes for future research.
블로그는 웹로그(Weblog)의 줄임말로서 웹 공간에 자신의 경험, 일상 등을 기록하던 인터넷 일기장에서 출발하였으며, 정보통신기술의 발달로 온라인 소셜 네트워크로 진화되면서 한사람의 경험과 생각에 불구하던 것이 보편적인 정보가 되고, 이러한 정보가 축적되고 공유되면서 거대한 정보네트워크로 성장하게 되었다(이우열, 신민수 20073)). 블로그는 일반적으로 자신이 원하는 이미지를 형성할 수 있는 최적의 미디어로서, 정보게시를 통해 자신을 표현함으로써 정체성과 존재감을 구축할 수 있는 운영자의 영향이 매우 큰 온라인 소셜 네트워크라 할 수 있다(Dominik 19994); Papacharissi20025); 신명희20096)). 블로그 운영자의 의도와 조작에 따라서 불특정한 다수, 또는 특정한 소수에게 게시된 정보를 공개할 수 있다.
제품의 온라인 적합성에 관한 연구를 연구대상에 따라 어떻게 분류할 수 있는가?
제품의 온라인 적합성은 제품의 특성과 온라인 판매 활성화와 연관된 특성을 의미한다. 즉, 어떤 제품들이 인터넷에서 많이 팔리는 가에 관한 연구로서 첫째, 제품특성과 온라인 판매 적합성, 둘쩨 판매제품의 편리성과 위험에 관한 연구, 셋째, 제품특성, 온라인 쇼핑의 장단점, 브랜드, 가격, 품질 등을 종합적으로 고려한 연구로 분류할 수 있다 (박성용, 2006)25). 일반적으로 인터넷 판매가 잘되는 상품들은 온라인 판매에 유리한 속성을 지니고 있다.
온라인 소셜 네트워크란 무엇인가?
온라인 소셜 네트워크는 인터넷을 매개로 형성된 사람들 간의 관계를 의미 한다(Wellman 등, 19961)). SNS는 웹에 기반을 둔 특정한 시스템 내에서 공개 혹은 반공개적으로 개인의 프로필을 만들도록 제공하며, 서로 접속하고 있는 다른 사용자들의 목록을 보여주고, 시스템 안에서 다른 사람들을 관찰할 수 있도록 도와주는 웹 서비스이다(Boyd and Ellison 20072)).
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