인터넷으로 대표되는 정보통신기술의 혁명으로 지식 정보전달방법이 과거와 달라진 가운데, 지식기반서비스업의 공간체계가 어떻게 역동적으로 변화하였는지를 고찰하고자, 광고산업 중에서도 특히 인터넷 광고산업을 대상으로 실증적 사례연구를 수행하였다. 본 연구의 목적은 정보통신기술의 발달로 등장한 한국 인터넷 광고산업에서 지식창출을 위한 행위자간 공간 네트워크의 역동적인 특성을 파악하고, 새로운 경제활동 공간형성에 영향을 끼친 네트워크 형성요인을 분석하고자 함이다. 인터넷 광고산업의 핵심주체인 인터넷 광고대행사의 프로젝트 팀을 중심으로 공간상에 나타나는 인터넷 광고 관련 행위자들과의 지식창출 네트워크를 탐색하였다. 이를 위해 행위자 유형별로 기업내, 기업간, 기업과 소비자로 분류하고, 공간적 범위에 따라 국지, 지방, 글로벌로 나누어 다층적 차원에서 분석하였다. 한편 인터넷 광고산업의 입지에 영향을 끼친 네트워크 형성요인은 인터넷 광고 업무상의 측면과 업무외 측면으로 구분하여 도출하였다. 분석 결과 두 네트워킹 측면은 상호보완적인 관계를 구축하며 디지털시대의 새로운 경제공간을 형성하고 있었다.
인터넷으로 대표되는 정보통신기술의 혁명으로 지식 정보전달방법이 과거와 달라진 가운데, 지식기반서비스업의 공간체계가 어떻게 역동적으로 변화하였는지를 고찰하고자, 광고산업 중에서도 특히 인터넷 광고산업을 대상으로 실증적 사례연구를 수행하였다. 본 연구의 목적은 정보통신기술의 발달로 등장한 한국 인터넷 광고산업에서 지식창출을 위한 행위자간 공간 네트워크의 역동적인 특성을 파악하고, 새로운 경제활동 공간형성에 영향을 끼친 네트워크 형성요인을 분석하고자 함이다. 인터넷 광고산업의 핵심주체인 인터넷 광고대행사의 프로젝트 팀을 중심으로 공간상에 나타나는 인터넷 광고 관련 행위자들과의 지식창출 네트워크를 탐색하였다. 이를 위해 행위자 유형별로 기업내, 기업간, 기업과 소비자로 분류하고, 공간적 범위에 따라 국지, 지방, 글로벌로 나누어 다층적 차원에서 분석하였다. 한편 인터넷 광고산업의 입지에 영향을 끼친 네트워크 형성요인은 인터넷 광고 업무상의 측면과 업무외 측면으로 구분하여 도출하였다. 분석 결과 두 네트워킹 측면은 상호보완적인 관계를 구축하며 디지털시대의 새로운 경제공간을 형성하고 있었다.
Since the advent of the internet as representative of the development of information communication technology (ICT), information transfer forms have changed rapidly these days. In the new techno-economic paradigms, I would ultimately consider how spatial structures of a knowledge-based service indus...
Since the advent of the internet as representative of the development of information communication technology (ICT), information transfer forms have changed rapidly these days. In the new techno-economic paradigms, I would ultimately consider how spatial structures of a knowledge-based service industry have been altered dynamically. To delve into this background, this study conducts an empirical case study of the internet advertising industry, particularly, among the whole advertising industry. Therefore, the primary objective of this study is to identify dynamic characteristics of spatial networks among actors for knowledge creation in Korea's internet advertising industry. In addition, it also is to analyze the formative elements of spatial networks which would have an influence on constructing the space of new economic activities. There are multilateral approaches. This research is classified into types of actors such as inter-firm, intra-firm, and firm-customer, and categorized according to spatial ranges such as local, regional, global levels. In the meanwhile, formative factors of the spatial networks could draw a conclusion from two aspects: inter-firm networks in the process of business in the internet advertising industry, and individual networks in the nonoccupational aspect. Accordingly, the results of this study suggest that actors' networks of two perspectives would make mutually complementary relationships and create new relational spaces in the digital economy.
Since the advent of the internet as representative of the development of information communication technology (ICT), information transfer forms have changed rapidly these days. In the new techno-economic paradigms, I would ultimately consider how spatial structures of a knowledge-based service industry have been altered dynamically. To delve into this background, this study conducts an empirical case study of the internet advertising industry, particularly, among the whole advertising industry. Therefore, the primary objective of this study is to identify dynamic characteristics of spatial networks among actors for knowledge creation in Korea's internet advertising industry. In addition, it also is to analyze the formative elements of spatial networks which would have an influence on constructing the space of new economic activities. There are multilateral approaches. This research is classified into types of actors such as inter-firm, intra-firm, and firm-customer, and categorized according to spatial ranges such as local, regional, global levels. In the meanwhile, formative factors of the spatial networks could draw a conclusion from two aspects: inter-firm networks in the process of business in the internet advertising industry, and individual networks in the nonoccupational aspect. Accordingly, the results of this study suggest that actors' networks of two perspectives would make mutually complementary relationships and create new relational spaces in the digital economy.
또한 인터넷으로 대표되는 정보통신기술의 발달로 인하여 새로운 광고매체가 나타남에 따라 인터넷 광고산업이 등장하였다. 인터넷 광고산업은 전문인력들이 독창적이고 창의적인 아이디어와 지식을 가지고 인터넷 광고라는 무형의 디지털 컨텐츠를 생산하는 지식기반서비스산업이다(이지원, 2009).
국가경쟁력을 좌우하는 새로운 성장동력이자 고용창출 산업으로 지식기반서비스업이 부상하고 있는 이유는?
이에 따라 고부가가치·고기술 산업인 지식기반서비스업은 국가경쟁력을 좌우하는 새로운 성장동력이자 고용창출 산업으로 부상하고 있다. 그 이유는 지식기반서비스업은 성장잠재력이 크고 고용창출이 높을 뿐만 아니라 여타의 산업에서 생산의 중간재로 투입되어 산업연계 효과를 증대시키고 있기 때문이다(정종인 외, 2006).
지식기반서비스업의 하나인 산업으로 경제성장을 주도하는 중요한 산업은?
이러한 추세 속에서 지식기반서비스업의 하나인 광고산업은 경제성장을 주도하는 중요한 산업이 되었다. 또한 인터넷으로 대표되는 정보통신기술의 발달로 인하여 새로운 광고매체가 나타남에 따라 인터넷 광고산업이 등장하였다.
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