$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다문화 학생, 학부모, 교사들의 과학 학습에 대한 생각
Multicultural Students', Parents' and Teachers' Ideas about Science Learning 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.33 no.5, 2013년, pp.932 - 951  

신동희 (이화여자대학교) ,  고상숙 (단국대학교) ,  김애화 (단국대학교) ,  김설희 (이화여자대학교)

초록

우리 사회의 소중한 자산이 될 다문화 학생들을 위한 과학 교육적 배려를 제공하기 위한 목적으로 본 연구가 기획되었다. 다문화 학생들이 생각하고 있는 과학 학습을 파악하여 그들의 상황을 이해하고 과학 교육 차원에서 배려하고 지원하는 방향을 고민함으로써 그들을 고려한 과학 교육계의 관심을 불러일으키고자 한다. 이를 위해 다문화 가정 초등 및 중등 학생과 학부모, 그리고 다문화 학생들을 가르치고 있는 초등 교사 및 중등 과학 교사들을 대상으로 집단 면담을 실시했다. 면담을 통해 다문화 학생들의 과학 교육에 있어서 무엇보다도 언어적 지원이 필요하다는 점을 발견했다. 이 밖에도 다문화 학생들을 바라보는 교사와 친구들의 기대치가 낮다는 점도 알았다. 우리 상황에 맞는 다문화 과학 교육의 내용과 방법, 그리고 학교 차원의 제도적 지원을 통해 모든 사람을 위한 과학적 소양을 실천해야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was initiated to address multicultural students' science learning, which is expected to be our assets for the next generation. By understanding their ideas of science learning and cultural context, we intend to encourage them and urge our science education communities to be interested in ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
다문화 학생들의 가장 큰 문제 중 하나는? 다문화 학생들의 낮은 학업 성취도는 가장 큰 문제 중 하나다. 학업 성취도가 낮은 것은 학업에 대한 흥미와 관심 저하로 이어지고 나아가 우리 교육 제도에 적응하지 못하는 결과를 낳는다.
단일 민족 국가임을 자랑스럽게 여기던 한국 사회는 최근 급격하게 다양화되고 있는데 이 다양화의 대표적인 예는? 단일 민족 국가임을 자랑스럽게 여기던 한국 사회는 최근 급격하게 다양화되고 있다. 국제 결혼, 국내로 이주해 오는 외국인 근로자, 탈북자의 증가가 문화적 다양화의 대표적 예다. 2012년 한국에 체류하는 외국인 근로자는 588,944명, 결혼 이민자는 144,214명, 혼인 귀화자는 76,473명이다(안전행정부, 2012).
다문화 학생들을 위한 교과 교육 연구는 어떤 것을 위주로 이루어지고 있는가? 이에 다문화 사회로 진입한 우리나라 사회의 변화를 인식하고 국내 외국인 자녀 문제에 대한 관심이 증가하면서 많은 연구(박경태 등, 1999; 설동훈, 2000, 2001, 2003; 장혜경 등, 2003)가 이루어지고 있으나 대부분의 연구가 인권 문제를 중심으로 다루어지고 있다. 다문화 학생들을 위한 교과 교육 연구는 주로 국어, 사회 등 읽고 쓰는 기본 기능이나 사회 적응을 위해 필요한 과목 등에서 집중적으로 이루어지고 있다(원진숙, 2008; 윤희원, 2009; 권순희, 2010; 윤정숙과 남상준, 2009).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (64)

  1. 교육과학기술부(2012). 2012년 탈북 학생 통계. 교육과학기술부. 

  2. 권순희(2010). 다문화 사회의 (한)국어 수업: 다문화시대 문화 간 의사소통 능력 향상을 위한 교육 자료. 국어교육학회, 38, 33-70. 

  3. 박경태, 설동훈, 이상철(1999). 국제 노동력 이동과 사회적 연결망: 경기도 마석의 필리핀 노동자 집단을 중심으로. 한국사회학, 33, 819-849. 

  4. 배은주(2006). 한국 내 이주 노동자 자녀들의 학교 생활에서의 갈등 해결 방안: 초등학교를 중심으로. 교육인류학연구, 9(2), 25-55. 

  5. 설동훈(2000). 외국인 노동자 인권 및 연대를 위한 시민단체 조사연구. 2000 외국인 이주노동자 단체 조사보고서. 서울: 한국기독교사회문제연구원. 

  6. 설동훈(2001). 차별과 연대: 외국인 노동자 인권침해실태와 극복방안. 창작과 비평, 29(2), 358-374. 

  7. 설동훈(2003). 외국인 노동자 실태 및 지원 서비스 수요조사. 서울: 한국국제노동재단. 

  8. 설동훈, 윤홍식(2005). 국내 거주 여성 결혼이민자의 사회경제적 적응과 사회복지정책. 한국사회복지학회 학술대회 자료집. 

  9. 송륜진, 노선숙, 주미경(2011). 우리나라 초-중등학교 다문화 수학교실의 수업실태 분석, 학교수학, 11(3),37-63. 

  10. 신동희, 고상숙, 김애화, 김설희(2010). 과학교육에서 문화적 다양성에 대한 배려. 단국대학교 교과교육연구소추계학술대회. 경기: 단국대학교. 

  11. 안전행정부(2012). 2012 지방자치단체 외국인주민 현황(승인통계). 안전행정부. 

  12. 오성배(2006). 한국 사회의 소수 민족(ethnic minority),' 코시안'(Kosian) 아동의사례를통한다문화 교육의 방향 탐색. 교육사회학연구, 16(4), 137-157. 

  13. 원진숙(2008). 다문화 시대의 초등학교 국어과 교육:다문화 가정 자녀를 위한 한국어 교육 지원 방안을 중심으로. 국어교육학회, 32, 269-303. 

  14. 윤보선, 박한숙(2011). "슬기로운 생활"과 교육과정에 나타난 다문화 교육 관련 내용 분석. 통합교육과정연구,5(2), 49-71. 

  15. 윤인진(2010). 한국인의 이주 노동자와 다문화 사회에 대한 인식. 이담북스. 255pp. 

  16. 윤정숙, 남상준(2009). 초등 사회과 다문화교육 방안 탐색:' 가상국민되어보기'활동을중심으로. 사회과교육연구, 16(2), 81-94 . 

  17. 윤희원(2009). 다문화 사회와 국어 교육: 다문화 가정자녀의 (한)국어 교육을 중심으로. 국어교육학회, 34, 5-25. 

  18. 장혜경, 김혜경, 오학수, 이기영(2003). 외국인 노동자 가족관련 정책 비교 연구. 서울: 한국여성개발원. 

  19. Allen, N. J., & Crawley, F. E.(1998). Voices from the bridge: Worldview conflicts of Kickapoo students of science. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 111-132. 

  20. Ballenger, C.(1997). Social identities, moral narratives, scientific argumentation: Science talk in a bilingual classroom. Language and Education, 11, 1-14. 

  21. Barba, R. H.(1993). A study of culturally syntonic variables in the bilingual/bicultural science classroom. Journal of Research in Science Teaching, 30(9), 1053-1071. 

  22. Barton, A. C.(1998). Teaching science with homeless children: Pedagogy, representation, and identity. Journal of Research in Science Teaching, 35(4), 379-394. 

  23. Brown, B. A.(2004). Discursive identity: Assimilation into the culture of science and its implications for minority students. Journal of Research in Science Teaching, 41(8), 810-834. 

  24. Bryan, L. A., & Atwater, M. M.(2002). Teacher beliefs and cultural models: A challenge for science teacher preparation programs. Science Education, 86(6), 821-839. 

  25. Calsamiglia, H., & Tuson, A.(1984). Use of languages and code switching in youths in a Barri of Barcelona: Communicative norms in spontaneous speech. International Journal of the Sociology of Language, 47, 105-12. 

  26. Catsambis, S.(1995). Gender, race, ethnicity, and science education in the middle grades. Journal of Research in Science Teaching, 32(3), 243-257. 

  27. Chapman, M. L.(1995). The sociocognitive construction of written genres in first grade. Research in the Teaching of English, 29, 164-192. 

  28. Collier, V.(1995). Acquiring a second language for school. Reading Rockets. US Department of Education: Office of Special Programs. 

  29. Eller-Powell, R.(1994). Teaching for change in Appalachia. In E.R. Hollins, J.E. King, & W.C. Hayman(Eds.), Teaching diverse populations: Formulating a knowledge base (pp. 61-76). Albany, NY: State University of New York Press. 

  30. Fouzder, N. B., & Markwick, A. J. W.(2000). Selfperception, individual learning style and academic achievement by a pair of bilingual twins in a secondary school, International Journal of Science Education, 22(6), 583-601. 

  31. Fradd, S. H., & Lee, O.(1999). Teachers'roles in promoting science inquiry with students from diverse language backgrounds. Educational Researcher, 28(6), 14-20. 

  32. Fradd, S.H., & Lee, O.(2000). Needed: A framework for integrating standardized and informal assessment for students developing academic language proficiency in English. In J. V. Tenajero & S. Hurley(Eds.), Literacy assessment of bilingual learners (pp. 130-148). Boston: Allyn and Bacon. 

  33. Fusco, D.(2001). Creating relevant science through urban planning and gardening. Journal of Research in Science Teaching, 38(8), 860-877. 

  34. Fusco, D., & Barton A. C.(2001). Representing student achievements in science. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 337-354. 

  35. Gorden, B. M.(1993). Black aesthetic: Reconstructing classroom pedagogy as alternative narratives for teachers and students. Theory into Practice, 32(4), 219-227. 

  36. Hammond, L.(2001). Notes from California: An anthropological approach to urban science education for language minority families. Journal of Research in Science Teaching, 38(9), 983-999. 

  37. Hayes, M. T., & Deyhle, D.(2001). Constructing difference: A comparative study of elementary science curriculum differentiation. Science Education, 85(3), 239-262. 

  38. Hodson, D.(1998). Teaching and learning science: Towards a personalized approach. Buckingham: Open University Press. 

  39. Kawagley, A. O., Norris-Tull, D., & Norris-Tull, R. A.(1998). The indigenous worldview of Yupiaq culture: Its scientific nature and relevance to the practice and teaching of science. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 133-144. 

  40. Kearsey, J., & Turner, S.(1999). Evaluating textbooks: The role of genre analysis. Research in Science & Technological Education, 17(1), 35-44. 

  41. Lee, O.(2002). Science inquiry for elementary students from diverse backgrounds. Review of Research in Education. 26, 23-69. 

  42. Lee, O.(2003). Equity for culturally and linguistically diverse students in science education: A research agenda. Teachers College Record, 105(3), 465-489. 

  43. Lee, O.(2004). Teacher change in beliefs and practices in science and literacy instruction with English language learners. Journal of Research in Science Teaching, 41(1), 65-93. 

  44. Lee, O., & Luykx, A.(2005). Dilemmas in scaling up educational innovations with nonmainstream students in elementary school science. American Educational Research Journal, 42(3), 411-438. 

  45. Luft, J. A., Bragg, J., & Peters, C.(1999). Learning to teach in a diverse setting: A case study of a multicultural science education enthusiast. Science Education, 83(5), 527-544. 

  46. Moje, E. B. Collazo, T., Carrillo, R., & Marx, R. W.(2001). "Maestro, what is 'quality'?": Language, literacy, and discourse in project-based science. Journal of Research in Science Teaching, 38(4), 469-498. 

  47. Mutegi, J. W.(2010). The inadequacies of'Science for all'and the necessity and nature of a socially transformative curriculum approach for African American science education. Journal of Research in Science Teaching, 48(3), 301-316. 

  48. Norman, O., Ault C. R., Bentz, B., & Meskimen, L.(2001). The black-white achievement gap as a perennial challenge of urban science education: A sociocultural and historical overview with implications for research and practice. Journal of Research in Science Teaching, 38(10), 1101-1114. 

  49. Oakes, J.(1985). Keeping track: How schools structure inequality. New Haven, CT: Yale University Press. 

  50. Page, R.(1987). Teachers'perceptions of students: A link between classrooms, school cultures, and the social order. Anthropology and Education Quarterly, 18, 77-99. 

  51. Patrick P. L.(1996). Students'alternative frameworks: linguistic and cultural interpretations based on a study of a western-tribal continuum. International journal of science education, 18(3), 321-331. 

  52. Reck, U. M., Reck, G. G., & Keefe, S.(1987). Teachers' perceptions of Appalachian and non-Appalachian students. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Washington, DC. 

  53. Rist, R. C.(1970). Black staff, black studies, and white universities: A study in contradictions. Journal Higher Education, 41(8), 618-29. 

  54. Robertta, H. B.(1993). A study of culturally syntonic variables in the bilingual/bicultural science classroom. Journal of Research in Science Teaching, 30(9), 1053-1071. 

  55. Rodriguez, A. J.(1998). Strategies for counterresistance: Toward sociotransformative constructivism and learning to teach science for diversity and for understanding. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 589-622. 

  56. Rodriguez, A. J.(2001). From gap gazing to promising cases: Moving toward equity in urban education reform. Journal of Research in Science Teaching, 38(10), 1115-1129. 

  57. Rodriguez, I., & Bethel, L. J.(1983) An inquiry approach to science and language teaching. Journal of Research in Science Teaching, 20(4), 291-296. 

  58. Rollnick, M., & Rutherford, M.(1996). The use of mother tongue and English in the learning and expression of science concepts: A classroom-based study. International Journal of Science Education, 18(1), 91-103. 

  59. Siegel, M. A.(2007). Striving for equitable classroom assessments for linguistic minorities: Strategies for and effects of revising life science items. Journal of Research in Science Teaching, 44(6), 864-881. 

  60. Songer, N. B., Lee, H. S., & McDonald, S.(2003). Research towards an expanded understanding of inquiry science beyond one idealized standard. Science Education, 87(4), 490-516. 

  61. Spindler, G. D.(1974). Beth-Anne: A case study of culturally defined adjustment and teacher perceptions. In G.D. Spindler (Ed.), Education and cultural processes: Toward an anthropology of education. New York: Holt, Rinehart, & Winston. 

  62. Torres, H. N., & Zeidler, D. L.(2002). The effects of English language proficiency and scientific reasoning skills on the acquisition of science content knowledge by Hispanic English language learners and native English language speaking students. Electronic Journal of Science Education, 6(3). 

  63. Warren, B., & Rosebery, A. S (1995a)."This question is just too, too easy!"Perspectives from the classroom on accountability in science. National Center for Research on Cultural Diversity and Second Language Learning. 

  64. Warren, B., & Rosebery, A.(1995b). Equity in the future tense: Redefining relationships among teachers, students, and science in linguistic minority classrooms. In W. Secada, E. Fennema, & L. Adajian (Eds.), New York: Cambridge. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로