$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년의 진로성숙도와 진로정체감 및 진로결정 자기효능감 증진을 위한 진로 집단상담 프로그램의 개발과 효과
The Development and the Effectiveness of a Career Group Counseling Program for Career Maturity, Career-Identity, and Career-Decision Self-Efficacy in High School Students 원문보기

兒童學會誌 = Korean journal of child studies, v.34 no.5, 2013년, pp.43 - 59  

김사라형선 (침례신학대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to develop a Career Group Counseling Program to increase the career maturity, career-identity and career-decision self-efficacy of high school students, and to examine the effectiveness of such a program. In order to evaluate the effectiveness of the program thus develo...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 진로 집단상담 프로그램의 목적은 청소년의 진로성숙도와 진로정체감과 진로결정 자기효능감을 증진시키도록 돕고 자신에게 맞는 적성과 흥미를 찾아 잠재력을 최대한 개발하는 삶을 살도록 돕는데 있다. 구체적인 목표는 첫째, 자신의 적성과 흥미를 발견하여 그것에 맞는 직업을 찾음으로 진로성숙도를 높이고 그것을 실행 할 수 있는 계획과 전략을 수립함으로 진로결정 자기효능감을 증진시키도록 하는데 있다. 둘째, 직업세계 탐색활동을 통해 직업에 대한 구체적인 지식과 정보를 얻게 하고 자신의 선호직업과 유망한 직업 탐색을 통해 직업에 대한 결정을 함으로 진로정체감을 증진 시키도록 하는데 있다.
  • 본 연구의 목적은 청소년의 진로성숙도와 진로정체감 및 진로결정 자기효능감 향상을 위한 진로 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과를 증명하여 청소년을 위한 진로지도나 집단상담 프로그램으로 제시하는데 있다. 진로 집단상담 프로그램은 Kim(2005)이 사용한 교수체제 개발 모형에 기초해 체계적으로 개발되었다.
  • 반면 인지·정서·행동치료를 중심으로 한 진로 프로그램(Kim & Park, 2001)은 정서적 부분은 다루었으나 진로탐색과 결정에 대한 부분이 다소 부족했다. 이에 본 연구에서는 적성과 흥미 탐색 및 진로 결정에 도움을 주는 활동 뿐 아니라 정서적 영역까지 다룰 수 있는 심리 치료적 접근을 통합 하여 진로 집단상담 프로그램을 개발하고자 하였다.
  • 이에 본 연구의 목적은 청소년의 진로성숙도와 진로결정 자기효능감과 진로정체감을 증진시키는 진로 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하여 청소년의 진로상담 및 진로지도를 위한 프로그램으로 제시하는데 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
  • 진로 집단상담 프로그램은 Kim(2005)이 사용한 교수체제 개발(Instructional Systems Development) 모형에 기초해 체계적으로 프로그램을 개발하고자 하였다. 교수체제 개발 모형은 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 단계로 구성되는데 본 연구에서는 그 단계를 거쳐 프로그램을 완성하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
진로 결정과 발달에 중요한 세 가지 변인은 무엇이 있는가? 이상의 것을 종합해 보면 진로성숙도란 직업에 대한 준비의 정도에 대한 변인이고(Crities, 1973; Super, 1984), 진로정체감은 직업에 대해 가지고 있는 목표나 흥미와 능력에 대한 설계를 가지고 올바른 직업을 잘 결정할 수 있도록 하는 변인이며(Holland, Gottfredson & Power, 1980), 진로결정 자기효능감은 올바른 진로결정을 한 후 그것을 잘 실행 할 수 있게 하는 변인이다(Bullock-Yowell, Andrews & Buzzetta, 2011). 이에 세 가지 변인은 모두 진로 결정과 발달에 중요한 변인이라 할 수 있다.
진로성숙도란? 진로 결정과 관련된 변인에는 진로성숙도가 있다. 진로성숙도는 동일한 연령층과 비교한 상대적인 직업의 준비도를 말한다(Crities, 1973; Super, 1984). 또한 진로는 자신, 일, 직업 세계에 대한 이해를 기초로 계획하고 선택하는 과정이며(Kim, Kim & Jung, 2000), 한 순간에 결정되는 것이 아니라 발달을 통해 이루어지고(Choi, 2006; Kim, 2001), 준비하는 정도에 따라 개인차를 보인다(Fuoad, 1988).
진로결정 자기효능감이란? 진로결정 자기효능감은 진로발달과 진로성숙도 및 직업흥미에도 영향을 미친다(Betz & Hackett, 1983; Lee & Lee, 2002; Lent, Brown & Hackett, 1994, 2000; Taylor & Betz, 1983). 진로결정 자기효능감이란 다양한 진로에 대한 탐색을 얼마나 잘 할 수 있느냐와 결정한 진로를 행동으로 얼마나 잘 실천할 수 있느냐에 대한 자기 확신의 정도를 말한다(Hackett & Betz, 1981; Jun, 2004).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (61)

  1. Betz, N. E., & Hackett, G. (1983). The relationship of vocational maturity. Journal of Counseling Psychology, 8(3), 255-299. 

  2. Blustein, D. L. (1987). Decision-making styles and vocational maturity:An alternative perspective. Journal of Vocational Behavior, 30, 61-71. 

  3. Bullock-Yowell, E., Andrews, L., & Buzzetta, M. E. (2011). Explaining career decisionmaking self-efficacy ; Personality, cognition, and cultural mistrust. Career Development Quarterly, 59, 400-411. 

  4. Byun, J. S. (1990). Research on the effect of career search group counseling for career maturity. Unpublished master's thesis, Ewha Women's University, Seoul, Korea. 

  5. Choi, B. J., & Kim, H. J. (2010). Career self-efficacy enhancement program for middle school students using audio-visual methods. Journal of Middle Education Study, 58(2), 127-156. 

  6. Choi, H. K. (2006). The relationship between the psychological environment of family and high school students' career maturity and decision making. Unpublished master's thesis, Wonkwang University, Iksan, Korea. 

  7. Choi, S. W. (2006). Effects of middle school students's career maturity by using audiovisual methods career group counseling program. Unpublished master's thesis, Hankuk University of Foreign Studies, Seoul, Korea. 

  8. Crities, J. O. (1973). Theory and research handbook for the career maturity inventory. Monterey : McGraw-Hill. 

  9. Fouad, N. A. (1988). The construct of career maturity in the United States and Israel. Journal of Vocational Behavior, 32, 49-59. 

  10. Fuqua, D. R., & Newman, J. L. (1994). An evaluation of the career beliefs inventory. Journal of Counseling & Development, 72(4), 429-430. 

  11. Hackett, G., & Betz, N. E. (1981). A self-efficacy approach to the career development of women. Journal of Vocational Behavior, 18, 326-339. 

  12. Harren, V. A. (1979). A model of career decisionmaking for college students. Journal of Vocational Behavior, 14, 119-133. 

  13. Holland, J. L. (1997). Making vocational choices : A theory of vocational personalities and work environments(3rd ed.). Odessa : Psychological Assessment Resources. 

  14. Holland, J. L., Daiger, D. C., & Power, P. G. (1980). Assessing the construct validity of Holland, Daiger, and Power's measure of vocational identity. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 22(3), 117-125. 

  15. Holland, J. L., Gottfredson, D. C., & Power, P. G. (1980). Some diagnostic scales for research in decision making and personality : Identity, information, and barriers. Journal of Personality and Social Psychology, 31, 1191-1200. 

  16. Jang, S. M. (1995). Direction of career education according to change of industry and manpower supply and demand. The Journal of Career Research, 4, 170-197. 

  17. Jo, M. S., & Choi, K. S. (2007). A model testing on ego-identity, social support, career decisionmaking self efficacy, career maturity, and career preparation behavior in late adolescence. The Korean Journal of Counseling, 8(3), 1085-1099. 

  18. Jun, K. A. (2004). The effect of self-efficacy and career decision-making styles on the career decision-making level of college students. Unpublished master's thesis, Hongik University, Seoul, Korea. 

  19. Jung, B. Y. (2004). The Effect of a career guidance program on ego identity and career maturity high school students. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chungbuk, Korea. 

  20. Kang, H. K. (2003). Study on differences in the progress maturity of high school students by decision making type. Unpublished master's thesis, Myungj University, Seoul, Korea. 

  21. Kim, B. M. (2003). The effects of a self-efficacy program on self-efficacy and school adjustment of elementary school students. Unpublished master's thesis, Chungbuk University, Chungbuk, Korea. 

  22. Kim, B. W. (1997). Career decision level and career preparation behavior of the college students. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  23. Kim, B. W. (2007). The effects of group career counseling program on thr perceived career barriers and career decision making selfefficacy of women college students. The Korean Journal of Counseling, 8(4), 1453-1465. 

  24. Kim, B. W., Kim, B. S., & Jung, C. Y. (2000). School career counseling. Seoul : Hakjisa. 

  25. Kim, G. J., & Lee, Y. H. (1999). The study for effects of a career seeking group counseling program for college students. Unpublished master's thesis, Changwon University, Masan, Korea. 

  26. Kim, H. J. (2009). The effect of career decision making program on university student’s dysfunctional career thoughts, career decisionmaking level. Yongin University Student Counseling Center, 16, 55-70. 

  27. Kim, H. S. (2001). Development and effects of career counseling program for college student. Korea Journal of Educational Psychology, 18, 261-278. 

  28. Kim, H. S., & Park, K. A. (2001). A research study on the effects of REBT based problem-solving on self-efficacy and career attitude maturity. The Korean Journal of Counseling, 2(2), 231-250. 

  29. Kim, H. S., & Park, K. A. (2002). A research study on the effects of REBT based group career counseling on college students’ career development. The Korean Journal of Counseling Psychotherapy. 14(2), 339-358. 

  30. Kim, I. H. (2001). Effect of the career search program with group counsel on the self concept and career maturity of the blind middle school student. Unpublished master's thesis, Ewha Women's University, Seoul, Korea. 

  31. Kim, J. H. (2005). A Study on the development of a career education program based on multiple intelligences theory. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  32. Kim, K. M., Baek, S. I. (2011). Effects of Holland career group counselling program on the career maturity and decision-making abilities of college freshmen. The Korean Journal of Job Career, 1(2), 19-39. 

  33. Kim, K. R. (2001). Effect on guidance maturity of junior high school by family environment. Unpublished master's thesis, Kyungbuk University, Kyungbuk, Korea. 

  34. Kim, M. J. (2001). Mutual relations between MBTI and Strong Interest Inventory of Korean version. Journal of the Korean Academy of Psychological Type, 8(8), 175-195. 

  35. Kim, M. O. (1993). Relationship between the ego-Identity and career maturity. Unpublished master's thesis, Keimyung University, Daegu, Korea. 

  36. Kim, M. S. (2011). Effects of Holland's course group consultation program on course career maturity and course career decision-making self-efficacy of college students. Journal of District Society Study, 19(2), 123-138. 

  37. Kim, S. C. (1994). The effects for self-esteem and career maturity of career education program. Unpublished master's thesis, Soonchunhyang University, Chungnam, Korea. 

  38. Kim, Y. M. (1998). The effect of career development group counseling program on egoidentity and career maturity of the middle school student. Journal of Human Understanding, 19, 69-88. 

  39. Kim, Y. S. (1993). Effect of career development group counseling program on career maturity and career Decision Making of the middle school student. Unpublished master's thesis, Kyungbuk University, Kyungbuk, Korea. 

  40. Kong, I. G., & Song J. W. (2012). Effects of Holland`s career exploration program on career efficacy of high-school underachievers’ RIASEC-type. The Study of Middle Eduction, 60(2), 615-646. 

  41. Ku, H. A., Yoon, J. H., & Sin, H. I. (2002). A Survey on the characteristics of freshman. Journal of Student Guidance, 23, 1-36. 

  42. Lee, E. K. (2001). A study on the effect of self-efficacy upon the career development. Unpublished doctoral dissertation, Ewha Women's University, Seoul, Korea. 

  43. Lee, E. K., & Lee, H. S. (2002). A study on the effect of career self-efficacy upon the career attitude and maturity. Korean Journal of Psychology and Psychotherapy, 14(1), 109-120. 

  44. Lee, H. R., Kim, B. H., Kim, B. S. Cho, E, Y. (2003). Modern Career Counseling. Seoul : Hakjisa. 

  45. Lee, H. R., Lee, C. H., & Lee, Y. (2006). The effects of career group counseling on elementary school students’ career maturity and interpersonal relationships. Korean Journal of Child Education, 5(1), 221-233. 

  46. Lee, H. Y. (2003). Career Maturity and Counseling. Seoul : Hakjisa. 

  47. Lee, J. C. (1986). Study about behavior inclination of youth. Seoul : Korea Educational Association. 

  48. Lee, K. H., & Lee, H. J. (2000). The effects of career self efficacy in predicting the level of career attitude maturity of college students. Korean Journal of Psychology and Psychotherapy, 12(1), 127-136. 

  49. Lee, K. J. (1988). The effects of career value clarification program on a career maturity and career decision-making styles of high school students. Unpublished master's thesis, Keimyung University, Daegu, Korea. 

  50. Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122. 

  51. Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice. A Social cognitive Analysis, 47, 36-49. 

  52. Luzzo, D. A. (2000). Career counseling of college students. Washington : APA. 

  53. Niles, S. G. (1997). Annual review : Practice and research in career counseling and development. Career Development Quarterly, 46(2), 115-141. 

  54. Park J. Y. (1993). The effects of career exploration group counseling program on improving middle school students ego-identity. Unpublished master's thesis, Keimyung University, Daegu, Korea. 

  55. Park J. Y. (2007). Effect of career counseling program using occupation card on the sense of identity related to the career path of the high school seniors. Unpublished master's thesis, Sung-Kyun-Kwan University, Seoul, Korea. 

  56. Shin, J. S. (1992). The effects of career exploration group counseling of career maturity and career decision-making. Unpublished master's thesis, Danguk University, Seoul, Korea. 

  57. Song, J. H., & Chun, S. M. (1996). A theoretical review for the development of the juvenile career counseling program. Journal of Understanding People, 16, 43-69. 

  58. Song, H. J (2013). The effects of group counseling program on aggression, anger control, selfesteem and career maturity of juvenile delinquents. Unpublished doctoral dissertation, Hanseo University, Chungnam, Korea. 

  59. Super, D. E. (1984). Perspectives on the meaning and value of work. In N. C. Gysbers (Eds.). Designing careers : Counseling to enhance education, work and leisure(pp. 1-34). San Francisco : Jossey-Bass. 

  60. Taylor, K. M., & Betz, N,. E. (1983). Application of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 22, 63-81. 

  61. Yoon, Y. R. (2008). An effect of career group counseling on the career decision making self-efficacy of the college students. Journal of Study in Education and Culture, 12(2), 125-145. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로