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[국내논문] CRM 활동이 충성도에 미치는 영향: 호텔 산업에서 회원과 비회원 고객 비교
CRM Efforts, Different Paths to Loyalty: Members and Non-members in the Hotel Industry 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.15 no.2, 2014년, pp.785 - 792  

방정혜 (국민대학교 경영학부) ,  조윤호 (국민대학교 경영학부) ,  김민선 (협성대학교 관광유통경영학부 호텔관광경영전공)

초록

고객의 충성도를 높이기 위해 고객과의 좋은 관계가 필수적이며, 이에 따라 CRM의 중요성은 더욱 증가하고 있다. CRM은 고객에 따라 각각 그에 맞는 전략으로 각기 다른 고객의 요구를 만족시키고자 하는 한편, 기업의 CRM 활동들이 각기 다른 고객에게 어떻게 영향을 미치는 지에 대해서는 연구가 많지 않다. 본 연구는 호텔 산업의 비회원 고객과 회원 고객의 경우, 각각 CRM 활동에 어떻게 반응하는 지를 고찰하고자 하였다. 연구 결과, 회원 고객이나 비회원 고객 모두 CRM의 관계유지활동이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 비회원고객의 경우에는 관계유지 활동이 만족도(Satisfaction)와 몰입(Commitment) 모두를 높인 반면, 회원고객의 경우에는 몰입만을 높이고, 이에 따라 충성도가 높아지는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Since it is essential to have good relationships with customers for their loyalty, the importance of CRM has been increasing. While CRM attempts to satisfy different segments of customers with different strategies, there are not many studies conducted to examine the effect of CRM efforts on those di...

Keyword

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문제 정의

  • Therefore this study attempts to explore the differences between customers with different level of relationship orientation and to understand if there are different effects of CRM and the paths to reach to loyalty. This study is conducted with customers of hotel chains.

가설 설정

  • H2a: For customers with high relational orientation, the effect of CRM process on Commitment is stronger than for customers with low relational orientation.
  • H2b: For customers with low relational orientation, the effect of CRM process on Satisfaction is stronger than for customers with high relational orientation.
  • H6: Customer Orientation will have a positive effect on (1) Satisfaction and (2) Commitment.
  • H7: Customer Knowledge Process will have a positive effect on Commitment.
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참고문헌 (18)

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