$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국간호대학생의 임상실습 스트레스와 스트레스 대처
Relationships between Nursing Practice Stress and Stress Coping of Nursing Students in Korea 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.12 no.2, 2014년, pp.409 - 415  

김지현 (백석대학교 보건학부 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 일 지역 간호대학생의 임상실습 스트레스와 그에 대한 스트레스 대처의 관련성을 알아보기 위한 것이다. 한국의 C 도시에 위치한 2개 대학의 간호학생을 대상으로 하였으며, 자료수집은 연구참여에 동의한 사람 160명을 대상으로 2012년 3월부터 9월까지 구조화된 설문지를 이용하여 수행하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 이용하여 분석하였고, 서술통계, 피어슨 상관분석 등을 이용하였다. 연구결과 임상실습 스트레스 점수는 평균 $2.72{\pm}6.2$였으며, 스트레스 대처점수는 $2.60{\pm}0.37$ 이었다. 스트레스 대처양상 중 희망적 사고는 오리엔테이션(r=0.32, p<0.01), 집담회의(r=0.52, p<0.01), 과제하기(r=0.29, p<0.01)시의 스트레스가 발현시에 관련성이 높았고, 임상실습 시험시의 스트레스는 문제집중대처양상과 관련성이 높았다(r=0.31, p<0.05). 간호사 대하기(r=0.31, p<0.01), 또는 기타 보건전문인과 대인관계하기(r=0.35, p<0.01)시의 스트레스는 긍정적 관점으로 대처하기 양상과 관련성이 높았다. 학생들은 긍정적이고 활동적인 대처양상을 보여주었으며, 이는 임상현장에서 경험하는 스트레스를 효과적으로 다룰 수 있는 충분한 능력을 향상시키는데 좋은 경험이 될 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was done to identify the relationships between nursing practice stress and stress coping for the nursing students in Korea. Data were collected at 2 universities located in C city in Korea. Participants were 160 nursing students. Data were analyzed by SPSS 18.0 using descriptive statistic...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The aim of this research is to identify the relationships between nursing practice stress and stress coping for the nursing students. The specified purpose like as:
  • Therefore, it is important to develop a coping ability against the stress. This research figures out the degree of practice stress of nursing students who do not have their own university hospital and coping pattern and confirms a correlation between those so that it can be used as a basic data for clinical training education
  • This study is a descriptive research to identify the relationships between nursing practice stress and stress coping for the nursing students
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (17)

  1. Park, H.J. & Jang, I.S. Stress, Depression, Coping Style and Satisfaction of Clinical Practice in Nursing Students. Journal of Korean Academy Society of Nursing Education. Vo.16, No.1, pp. 14-23. 2010. 

  2. Choi, H.Y. & Lee, K. O. A study on the relationship between clinical competency and stress factors of nursing students. The Medical Journal of Chosun University. Vol 17, No.1, pp. 116-133, 1992. 

  3. Junious D. L. Student nurse stress and perceived faculty support: A triangulation study with foreign born baccalaureate nursing students. Unpublished doctoral dissertation. Texas womans university. 2008. 

  4. Mahat G. Stress and Coping: Junior Baccalaureate Nursing Students in Clinical Settings. Nursing Forum. Vol. 33, No.1, pp. 11-19. 1998. 

  5. Park, J. Y. Stress, stress response & influencing factors on resilience among nursing students, Master's thesis of Seonam University. 2011. 

  6. Shaban I.A., Khater W.A., & Akhu-Zaheya L.M. Undergraduate nursing students' stress sources and coping behaviors during their initial period of clinical training: A Jordanian perspective. Nursing Education in Practice, Vol. 12. pp. 204-209. 2012. 

  7. Lee, H. S., & Kim, E. J. The comparison of stress coping and satisfaction with clinical practice according to the grade of Nursing college student. Journal of East-West Nursing Research. Vol 14, No.1, pp. 5-13, 2008. 

  8. Lee, A. K. Influencing factors of nursing students in clinical practice stress. Master's thesis of Chonnam National University. 2013. 

  9. Georgy V., Burke L. Rogers B. et al. Developing staff nurse shared leadership behavior in professional nursing practice. Nursing Administration Quaterly, Vol.26, No.3, pp. 44-59, 2002. 

  10. Dister, J.W. Critical thinking and clinical competence: Results of the implementation of student-centered teaching strategies in an advanced practice nurse curriculum. Nursing Education Practice, Vol.7, No.1, pp. 53-59 , 2007. 

  11. Kim, W. J. A Study on the Influence of Nursing Students' Stress Perceiving Level, Symptoms, and Coping Patterns on Clinical Practice. Doctoral dissertation of Sungshin Womans University. 2000. 

  12. Murdock C., & Periow M., Stress Level and stress management skills of admitted baccalaureate nursing students. Kentucky Nurse. Vol. 58, No.2, pp.8-9, 2010. 

  13. Lazarus R. S., & Folkman, S. Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publishing Co. 1984. 

  14. Al-Zayyat AS. Perceived stress and coping strategies among Jordanian nursing students during clinical practice in psychiatric/mental health courses. International Journal of Mental Health Nursing, Dec 25, 2013. 

  15. Reeve KL. Perceived stress and social support in undergraduate nursing students' educational experiences. Nurse Educaion Today. Vol.33, No.4, pp. 419-424, 2012. 

  16. Gibbobs C. Dempster M., & Moutray M. Stress, coping and satisfaction in nursing students. Journal of Advanced Nursing, Vol 67, No..3, pp. 621-632, 2011. 

  17. Park, M. A. Self-leadership, stress on clinical practice and stress coping style in nursing students, Master's theis of Kyugbuk University. 2009. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로