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초등학교 보건교사의 역할적응 과정: 자기자리 만들어 가기
Role Adaptation Process of Elementary School Health Teachers: Establishing Their Own Positions 원문보기

Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.44 no.3, 2014년, pp.305 - 316  

이정희 (금사초등학교) ,  이병숙 (계명대학교 간호대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to explore and identify patterns from the phenomenon of the role adaptation process in elementary school health teachers and finally, suggest a model to describe the process. Methods: Grounded theory methodology and focus group interviews were used. Data were c...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
보건교사의 자격요건은? 2008년 교육과학부 고시에 의거, 보건 교과목이 신설되고 체계적인 보건교육이 실시되게 되면서 보건교사의 역할이 더욱 중요해졌다. 보건교사의 자격은 초·중등교육법에 의거 간호사 자격과 교원 자격을 동시에 갖추어야 취득 가능하다[1]. 대부분의 보건교사는 병원에서 근무하던 간호사 중 교원 자격증을 가진 사람이 임용 시험을 거쳐 학교 현장에 배치되고 있는데, 실제로 충남지역의 경우는 74.
대부분의 보건교사는 어떤 사람이 되는가? 보건교사의 자격은 초·중등교육법에 의거 간호사 자격과 교원 자격을 동시에 갖추어야 취득 가능하다[1]. 대부분의 보건교사는 병원에서 근무하던 간호사 중 교원 자격증을 가진 사람이 임용 시험을 거쳐 학교 현장에 배치되고 있는데, 실제로 충남지역의 경우는 74.6%의 보건교사가 임용되기 전, 임상간호사로 근무했던 경력을 가지고 있었다[2].
보건교사는 신규임용 후 일반교사와 다르게 적응에 어려움을 겪는데 그 이유는? 보건교사는 신규임용 후 새로운 역할에의 적응을 돕기 위해 각시도 교육청에서 실시하는 30시간에서 62시간의 신규임용 예비자 직무연수를 받게 되는데[3], 이는 일반교사와 동일하다. 그러나 일선 학교로 배치된 후로는 일반교사의 경우 교육청 장학사나 선임 교사 로부터 적응을 돕기 위한 지원을 다시 받고 있는 반면, 보건교사의 경우 적응을 돕기 위한 현장 지원이 거의 이루어지지 않고 있다. 특히, 초등학교 보건교사의 경우는 교육대학이라는 동일한 출신배경을 가진 구성원 속에서 스스로를 이방인으로 느끼는 소외감도 가지고 있어, 이들의 적응을 위한 현장 지원이 더욱 필요한 실정이다 [4]. 미국의 학교간호사는 교원 신분인 우리 보건교사와 그 상황에서 차이가 있지만 비슷한 경험을 가지고 있는 것으로 보고된 바 있는 데, 이들은 스스로를 학교 구성원들로부터 존경받지 못하고 있는 존재, 학교 사회에서 이것도 저것도 아닌 정체모를 존재로까지 느끼고 있었다[5].
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참고문헌 (21)

  1. Kwon SJ, Kim NH, Kim YH, Park NH, Yang M, Lee KH, et al. School health. Paju: Soomoonsa; 2010. 

  2. Kim MH. A study of the relation between self-concept of profession and duty satisfaction of school health nurse [master's thesis]. Seoul: Kyung Hee University; 2000. 

  3. Ministry of Education. Job training guide: An expectant of new regulation appointment [Internet]. Seoul: Author; 2013 [cited 2014 March 28]. Available from: http://www.mest.go.kr/newsearch/search.jsp. 

  4. Lee JH, Lee BS. Self role perception of health teachers in elementary schools. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2010;21(4):398-408. http://dx.doi.org/10.12799/jkachn.2010.21.4.398 

  5. Libbus MK, Bullock LFC, Brooks C, Igoe J, Beetem N, Cole M. School nurses: Voices from the health room. Journal of School Health. 2003; 73(8):322-324. http://dx.doi.org/10.1111/j.1746-1561.2003.tb06590.x 

  6. Park JZ, Jung MS. A study of school nursing activity performed by school nurses and teachers holding additional school health. Journal of Korean Public Health Nursing. 1995;9(1):17-32. 

  7. Jung GS, Ahn SH, Chung ES. Role expectation and roe performance for school health educator as elementary school students recognize. The Journal of the Korean Society of School Health. 2003;16(2):125-134. 

  8. Stern PN. Grounded theory methodology: Its uses and processes. Image. 1980;12(1):20-23. http://dx.doi.org/10.1111/j.1547-5069.1980.tb01455.x 

  9. Morgan DL. Focus groups as qualitative research. 2nd ed. Kim S, Oh SE, Eun Y, Son HM, Yi M, translator. Thousand Oaks, CA: Sage Publication, Inc.; 1997. 

  10. Burden PR. Implications of teacher career development: New roles for teachers, administrators and professors. Action in Teacher Education. 1982;4(3-4):21-26. http://dx.doi.org/10.1080/01626620.1982.10519117 

  11. Unruh A, Turner HE. Supervision for change and innovation. Boston, MA: Houghton Mifflin; 1970. 

  12. Strauss A, Corbin J. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 2nd ed. London, UK: Sage Publications, Inc.; 1998. 

  13. Sandelowski M. The problem of rigor in qualitative research. ANS Advances in Nursing Science. 1986;8(3):27-37. 

  14. Son HM, Koh MH, Kim CM, Moon JH. The clinical experiences of adaptation as a new nursing staff. Journal of Korean Academy of Nursing. 2001;31(6):988-997. 

  15. Kim KK, Yun B, Jeon MS. The effects of school health teachers' self-efficacy on job satisfaction. The Journal of Educational Research. 2011;9(2) :22-42. 

  16. Park YS, Lee HK, Hong HM. Job-satisfaction of school health (yang ho) teachers in Korea. The Journal of Korean Society for School Health Education. 2000;1(2):17-27. 

  17. Benner P. From novice to expert, excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley Publishing Company; 1984. 

  18. Kang SY. The role adaptation process in head nurses [dissertation]. Seoul: Seoul National University; 2003. 

  19. Huberman M. The lives of teachers. New York, NY: Teachers College Press; 1993. 

  20. Keller T, Ryberg JW. A differentiated practice model for school nursing. The Journal of School Nursing. 2004;20(5):249-256. 

  21. Kim SH, Jo MW, Lee SI. Psychometric Properties of the Korean Short Form-36 Health Survey Version 2 for Assessing the General Population. Asian Nursing Research. 2013;7(2):61-66. 

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