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가상 현실 인터넷 게임의 부작용 대응 연구
Countermeasures for Side Effects of Online Virtual Reality Games 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.15 no.3, 2014년, pp.405 - 412  

홍성룡 (Namseoul University, Department of General Education)

초록
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컴퓨터 게임 중독은 일반적으로 지나치거나 건전하지 못할 정도로 컴퓨터 게임에 시간을 보내는 것을 의미한다. 또한 가상 게임 중독자들은 대부분의 시간을 실제 세계에 집중하기보다는 가상 게임에 몰두하고 있다. 그들은 다른 사람들로부터 자신을 고립화하고 다른 중요한 책임져야 하는 일들을 소홀히 하는 경향이 있다. 오히려 자신이 좋아하는 게임의 성취, 성적, 상태를 더 중요시 한다. 인터넷의 열풍으로 가상 상점, 가상도서관, 가상영화관, 가상전시회, 가상학교, 가상인물 등이 등장하고 있다. 가상이라는 말에 가상현실이라는 IT 단어도 나타났다. 외계인이나 UFO와 같은 신드롬도 생겨나게 되었다. 이런 사회적인 현상이 가상과 현실을 혼돈하게 만들고 있으며 실제로 존재하지 않는 것을 존재하는 것으로 착각하게 만들기도 한다. 본 연구는 가상현실의 게임을 중심으로 가상현실 게임과 그 중독의 부작용을 살펴보고 그 원인을 분석하며 그 대응방안을 제시하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Computer game addiction generally signifies excessive or unhealthy inclination for computer games. Game addicts spend great amount of their time engrossed in playing games while neglecting the real world. They have the tendency to neglect important responsibilities and isolate themselves from others...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Many recent studies have proven that the use of VR game equipment brings about undesirable physiological side effects. These studies describe potential side effects of VR game devices. VR appears to be safe at first but it gradually becomes much more dangerous.
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참고문헌 (9)

  1. Bates, K. L. Seasick in cyberspace. The Detroit News, December 11, 1995. Detroit Michigan: Discovery. 1995 

  2. Bussi, C. A. Virtual reality-based investigation of four cognitive theories for navigation. Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, VA. 1995 

  3. Eung-nam Ko, Sung-ryong Hong. A Web Based Error Manager for Societal Security Service. Korea Digital Contents of Society Vol 15 No 1. 2014. 

  4. Howarth, P.A. Virtual Reality: an occupational health hazard of the future Presented at RCN Occupational Nurses Forum, Glasgow, Scotland, " Working for Health", 22 April 1994. Page 22 of 23 

  5. Kulkarni, S.D.; Minor, M.A.; Deaver, M.W.; Pardyja k, E.R.; Hollerbach, J.M Design, Sensing, and Control of a Scaled Wind Tunnel for Atmospheric Display, Mechatronics, IEEE/ASME Transactions on, vol. 17, no.4, pp. 635-645, Aug. 2012 

  6. Kalawsky, R.S. Exploiting Virtual Reality Techniques in Education and Training: Technological Issues. 1996 

  7. Regan, E. C. An investigation into nausea and other side-effects of head-coupled immersive virtual reality. Virtual Reality, 1(1), 17-32. 1995 

  8. Regan, E. and Price, K. Some side-effects of Immersion Virtual Reality. APRE Report 93R010. 1993. 

  9. Wilson, J.R., Nichols, S.C. and Ramsey, A. Virtual Reality Health and Safety: Facts, Speculation and Myths. VR News, Vol. 4, Iss. 9, pp 20-24. 1995 

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