전통복식을 응용한 게임 캐릭터 의상 디자인 개발: 테일즈런너의 '흥부와 놀부1' 게임을 중심으로 Using Traditional Costumes in the Design of Game Character Clothing for 'Heungbu and Nolbu 1' Series of On-line Game Tales Runner원문보기
'Heongbu and Nolbu 1' is a series of the on-line game 'Tales Runner.' It is based on a traditional Korean fairy tale. However, the game characters in Heongbu and Nolbu 1 wear casual clothes even though the game is set in the Joseon Dynasty. Therefore, this paper presents proposed game characters clo...
'Heongbu and Nolbu 1' is a series of the on-line game 'Tales Runner.' It is based on a traditional Korean fairy tale. However, the game characters in Heongbu and Nolbu 1 wear casual clothes even though the game is set in the Joseon Dynasty. Therefore, this paper presents proposed game characters clothes based on traditional Korean costumes from the Joseon Dynasty. This work should help inspire gamers and game designers with the beauty of Korean traditional costumes and familiarize them with an aspect of Korean people's identity. A literature review of online games and game characters was carried out, and game characters' clothes were analyzed. The design motifs of historical relics of the Joseon era were evaluated. Three styles, one traditional and two "fusion" styles integrating traditional and modern elements were proposed for each of the 4 characters: Chowon, Ruff, Bada and Abell. The chulrik and jurip were used as design motifs for Chowon. A traditional chulrik, short chulriks and pants are suggested. Second, the dongari and jeonrip were used as design motifs for Ruff. A traditional dongdari, sapok pants, deck pants and a vest are suggested. Third, the jeogori and chima were used as design motifs for Bada. A traditional female hanbok, arm warmers, short-sleeved jeogori and dress are suggested. Fourth, the dang-ui and daeran-chima were used as design motifs for Abell. A traditional dang-ui and daeran-chima, blouse, skirt, jumper and tight Bermuda shorts are suggested. The length, shape and color were converted into new styles, but some traditional elements such as the git and goreum were retained.
'Heongbu and Nolbu 1' is a series of the on-line game 'Tales Runner.' It is based on a traditional Korean fairy tale. However, the game characters in Heongbu and Nolbu 1 wear casual clothes even though the game is set in the Joseon Dynasty. Therefore, this paper presents proposed game characters clothes based on traditional Korean costumes from the Joseon Dynasty. This work should help inspire gamers and game designers with the beauty of Korean traditional costumes and familiarize them with an aspect of Korean people's identity. A literature review of online games and game characters was carried out, and game characters' clothes were analyzed. The design motifs of historical relics of the Joseon era were evaluated. Three styles, one traditional and two "fusion" styles integrating traditional and modern elements were proposed for each of the 4 characters: Chowon, Ruff, Bada and Abell. The chulrik and jurip were used as design motifs for Chowon. A traditional chulrik, short chulriks and pants are suggested. Second, the dongari and jeonrip were used as design motifs for Ruff. A traditional dongdari, sapok pants, deck pants and a vest are suggested. Third, the jeogori and chima were used as design motifs for Bada. A traditional female hanbok, arm warmers, short-sleeved jeogori and dress are suggested. Fourth, the dang-ui and daeran-chima were used as design motifs for Abell. A traditional dang-ui and daeran-chima, blouse, skirt, jumper and tight Bermuda shorts are suggested. The length, shape and color were converted into new styles, but some traditional elements such as the git and goreum were retained.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
이에 본 연구에서는 우리나라의 전통 전래 동화를 기반으로 한 온라인 게임인 테일즈런너(Tales Runner)의 ‘흥부와 놀부1’ 게임을 연구 대상으로 선정하여 전통복식 요소를 응용한 게임 의상을 제시함으로서 우리 복식의 아름다움을 알리고 민족의 정체성을 고취시키는데 도움을 주고자 한다.
이에 연구를 통해 한국적 이미지의 캐릭터 의상을 개발하여 제안함으로서 한국전통에 대한 인식을 환기시키고 한국 복식 문화의 콘텐츠 활용 가능성을 극대화하고자 제시 하였다.
제안 방법
‘흥부와 놀부’ 게임은 ‘흥부와 놀부1,’ ‘흥부와 놀부2,’ ‘놀부외전’ 등으로 이루어져 있으나 가장 초보자를 위한 게임인 ‘흥부와 놀부1’을 본 연구의 분석대상으로 하였다. 다음으로 여러 게임 홈페이지를 방문하여 게임 캐릭터 의상 이미지 자료들을 수집하였다. 그리고 2013년도 인기순위 100위에 해당하는 게임을 방문하여 자료실의 월페이퍼 혹은 캐릭터 안내 사이트를 통하여 캐릭터 이미지 자료를 수집하였다.
디자인 I 초원의 의상은 철릭을 모티브로 하여 전통형은 관모에 철릭을 입고 있는 모습을 전통철릭 모형 그대로 적용하고, 퓨전형1은 철릭의 소매를 없애고 길이도 엉덩이를 덮는 짧은 길이로 변화를 주어 마치 조끼와 같은 느낌이 들도록 하였다. 퓨전형2는 철릭의 색상을 노랑색으로 하였으며 반소매에 허리에 대를 하고 앞중심에 불꽃문을 장식하도록 디자인하였다.
연구 방법으로 문헌고찰을 하고 온라인 게임 분석을 한 다음 결과물로 일러스트 작품을 제시하였다. 전통복식에 관하여는 문헌 고찰을 하였으며 게임은 테일즈런너의 ‘흥부와 놀부’에 대해 알아보았다.
그리고 2013년도 인기순위 100위에 해당하는 게임을 방문하여 자료실의 월페이퍼 혹은 캐릭터 안내 사이트를 통하여 캐릭터 이미지 자료를 수집하였다. 이를 토대로 조선시대에 착용했던 전통복식을 응용한 온라인 게임 캐릭터 의상을 일러스트레이션 프로그램을 통하여 작품화하여 제시하였다.
이상으로 전통복식을 응용한 테일즈런너 의상을 제시하였다.
‘흥부와 놀부’의 배경이 조선시대라는 점을 감안하여 테일즈런너들도 시대적 배경에 적합한 전통복식을 착용할 수있도록 조선시대 전통복식을 응용한 캐릭터 의상 디자인이 필요하다. 이에 테일즈런너 게임에 등장하는 남성 캐릭터인 초원과 러프, 여성 캐릭터인 바다와 아벨을 선택하여 한국의 전통복식을 적용한 복고주의 스타일의 의상을 전통형, 퓨전형1, 퓨전형2 등 3가지로 나누어 디자인을 개발 제시하였다(Tables 2-5). 초원, 러프, 바다와 아벨을 선택한 이유는 캐릭터의 포즈가 앞으로 제시할 의상을 표현하는데 자연스럽고 무리가 없으며 성별을 맞추기 위하여 남성과 여성을 각각 2명씩으로 결정하였다.
이상으로 살펴보면, 게임을 주도하는 테일즈런너들은 전통복식을 입지 않고 서양복을 착용하고 게임을 하지만 다른 배경 등장인물들은 한복을 착용하고 있다. 이에 테일즈런너들도 전통복식을 응용한 의상을 착용할 수 있도록 그의 의상을 전통한복, 퓨전형1, 퓨전형2로 구분하여 제시하였다. 연구 캐릭터로는 여러 테일즈런너 중 초원, 러프, 바다, 아벨을 선택하였다.
전통복식에 관하여는 문헌 고찰을 하였으며 게임은 테일즈런너의 ‘흥부와 놀부’에 대해 알아보았다.
이에 테일즈런너 게임에 등장하는 남성 캐릭터인 초원과 러프, 여성 캐릭터인 바다와 아벨을 선택하여 한국의 전통복식을 적용한 복고주의 스타일의 의상을 전통형, 퓨전형1, 퓨전형2 등 3가지로 나누어 디자인을 개발 제시하였다(Tables 2-5). 초원, 러프, 바다와 아벨을 선택한 이유는 캐릭터의 포즈가 앞으로 제시할 의상을 표현하는데 자연스럽고 무리가 없으며 성별을 맞추기 위하여 남성과 여성을 각각 2명씩으로 결정하였다.
대상 데이터
‘흥부와 놀부’ 게임은 ‘흥부와 놀부1,’ ‘흥부와 놀부2,’ ‘놀부외전’ 등으로 이루어져 있으나 가장 초보자를 위한 게임인 ‘흥부와 놀부1’을 본 연구의 분석대상으로 하였다.
다음으로 여러 게임 홈페이지를 방문하여 게임 캐릭터 의상 이미지 자료들을 수집하였다. 그리고 2013년도 인기순위 100위에 해당하는 게임을 방문하여 자료실의 월페이퍼 혹은 캐릭터 안내 사이트를 통하여 캐릭터 이미지 자료를 수집하였다. 이를 토대로 조선시대에 착용했던 전통복식을 응용한 온라인 게임 캐릭터 의상을 일러스트레이션 프로그램을 통하여 작품화하여 제시하였다.
디자인 III으로는 테일즈런너 캐릭터 바다를 선택하였다. 섬 소녀인 바다는 곰발바닥 섬에서 태어나서 자랐고 부모님과 함께 살고 있지만 섬이 조금씩 가라않기 시작하여 테일즈런너에 지원하게 되었다.
이에 테일즈런너들도 전통복식을 응용한 의상을 착용할 수 있도록 그의 의상을 전통한복, 퓨전형1, 퓨전형2로 구분하여 제시하였다. 연구 캐릭터로는 여러 테일즈런너 중 초원, 러프, 바다, 아벨을 선택하였다.
바다는 서민으로 섬 소녀이다. 이에 바다의 의상으로는 서민복식인 조선 후기 짧은 저고리와 치마를 선택하였다. 디자인 모티브는 저고리가 짧아지고 치마가 길어진 19세기 말의 전형적인 차림새이다.
길과 소매는 소색의 숙주로 하고 깃과 끝동, 고름은 자색의 숙주로 꾸민 회장저고리이다. 치마는 남색 운문사 5폭을 연결하고 안감으로 다듬이한 모시를 사용하였다. 치마의 길이가 일반치마보다 길어 착장 시 길게 끌리는 형태로 의례용일 가능성도 있다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
정보화 사회의 가장 큰 특징은?
정보화 사회의 가장 큰 특징은 인터넷의 보급이라고 할 수 있다. 인터넷의 급속한 보급은 온라인 게임 시장의 성장으로 연결되었고 일반 전자오락 게임 시장의 침체에도 불구하고 온라인 게임 시장은 급속한 성장을 하고 있다[14].
인터넷의 급속한 보급에 따라 급속한 성장을 한 것은?
정보화 사회의 가장 큰 특징은 인터넷의 보급이라고 할 수 있다. 인터넷의 급속한 보급은 온라인 게임 시장의 성장으로 연결되었고 일반 전자오락 게임 시장의 침체에도 불구하고 온라인 게임 시장은 급속한 성장을 하고 있다[14]. 온라인 게임 시장은 국내를 넘어서 해외에도 많은 사용자들을 가지고 있기 때문에 전통복식을 적용한 게임 캐릭터들은 게임의 흥미를 돋우며 게임에 몰두하게 할 것이다.
게임(game)의 어원 단어 각각의 뜻은?
게임(game)의 어원은 인도 유러피언 계통의 단어 ‘ghem’과 순수 옛 영어의 ‘gamen’에서 나왔다. ‘ghem’은 ‘흥겹게 뛰다’라는 의미이며 ‘gamen’ 역시 “즐거움으로 하는 것, 오락”의 의미를 가지고 있어서 양자 모두 유희적 행위로 해석 가능하며 다양한 놀이 문화를 지칭하는 단어이다[2].
참고문헌 (18)
Cho, M. S. (2012). A study of Korean teenager's online game culture (Unpublished doctoral dissertation). Korea University, Seoul, Korea.
Choi, S. H., & Kim, K. S. (2002). A study of attraction effect of playing games based on analysis of human desire. Journal of Korea Game Society, 2(2), 10-19.
Cultural Heritage Administration. (1999). Royal Museum Book. Seoul: Cultural Heritage Administration.
Kil, W. Y. (2011). An analysis of factors predicting online game addiction and flow based on the classification of online game users (Unpublished master's thesis). Kyung Hee University, Seoul, Korea.
Kim, C. H., & Bang, K. C. (1999). Cyber character modeling. Journal of the Korea Multimedia Society, 3(1), 30-37.
Kim, E. J., & Lim, R. (2012). Design of Korean Traditional Costume. Gwangju: Chonnam National University Press.
Kim, H. S. (2011). A study on the visual differences between Asian-Western game characters: With respect to human characters of MMORPG in Korea and United States(Unpublished master's thesis). Hongik University, Seoul, Korea.
Kim, J. H. (2007). Research on the modernization of 'Cheolik' design (Unpublished master's thesis). Kyung Hee University, Seoul, Korea.
Kim, K. J. (2011). Legal protection of character focused on game character and avatar(Unpublished master's thesis). Chosun University, Gwangju, Korea.
Kim, Y. J. (2011). A study on usability of customizing UI design for online game character(Unpublished master's thesis). Inje University, Gimhae, Korea.
Lee, H. J., & Yang, A. R. (2008). The ways in which clothes worn by game characters as expressed in contemporary fashion. Journal of the Korean Society of Costume, 58(4), 86-98.
Naver Encyclopedia of Knowledge. Jeongjagwan. Retrieved February 4, 2014, from http://terms.naver.com/entry.nhn?docId1806398&cid4545&categoryId4545
Oh, H. J. (2004). A study on the formative of the game character design: Focused on MMORPG Lineage II(Unpublished master's thesis). Hongik University, Seoul, Korea.
Seo, J. R., & Jin, K. O. (2004). On the formative feature characteristics of cyber character's fashion in the cyber-space game. Journal of the Korean Society of Costume, 54(3), 99-112.
Seok Juseon Memorial Museum. (1985). Clothing. Seoul: Seok Juseon Memorial Museum, Dankook University.
Seok Juseon Memorial Museum. (2005). Myungseon Ha. Seoul: Seok Juseon Memorial Museum, Dankook University.
The National Folk Museum of Korea. (1997). Korean Costume Two Thousands. Seoul: Shinyu.
Yu, M. H. (2011). On-line game addiction, social problem solving ability and adjustment to school in relation to the frequency of online game usage of middle and high school students(Unpublished master's thesis). Myongji University, Seoul, Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.