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전통복식을 응용한 게임 캐릭터 의상 디자인 개발: 테일즈런너의 '흥부와 놀부1' 게임을 중심으로
Using Traditional Costumes in the Design of Game Character Clothing for 'Heungbu and Nolbu 1' Series of On-line Game Tales Runner 원문보기

Family and environment research : fer, v.52 no.4, 2014년, pp.347 - 354  

조두나 (전남대학교 의류학과 전공) ,  김은정 (전남대학교 의류학과 전공)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

'Heongbu and Nolbu 1' is a series of the on-line game 'Tales Runner.' It is based on a traditional Korean fairy tale. However, the game characters in Heongbu and Nolbu 1 wear casual clothes even though the game is set in the Joseon Dynasty. Therefore, this paper presents proposed game characters clo...

주제어

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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 우리나라의 전통 전래 동화를 기반으로 한 온라인 게임인 테일즈런너(Tales Runner)의 ‘흥부와 놀부1’ 게임을 연구 대상으로 선정하여 전통복식 요소를 응용한 게임 의상을 제시함으로서 우리 복식의 아름다움을 알리고 민족의 정체성을 고취시키는데 도움을 주고자 한다.
  • 이에 연구를 통해 한국적 이미지의 캐릭터 의상을 개발하여 제안함으로서 한국전통에 대한 인식을 환기시키고 한국 복식 문화의 콘텐츠 활용 가능성을 극대화하고자 제시 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
정보화 사회의 가장 큰 특징은? 정보화 사회의 가장 큰 특징은 인터넷의 보급이라고 할 수 있다. 인터넷의 급속한 보급은 온라인 게임 시장의 성장으로 연결되었고 일반 전자오락 게임 시장의 침체에도 불구하고 온라인 게임 시장은 급속한 성장을 하고 있다[14].
인터넷의 급속한 보급에 따라 급속한 성장을 한 것은? 정보화 사회의 가장 큰 특징은 인터넷의 보급이라고 할 수 있다. 인터넷의 급속한 보급은 온라인 게임 시장의 성장으로 연결되었고 일반 전자오락 게임 시장의 침체에도 불구하고 온라인 게임 시장은 급속한 성장을 하고 있다[14]. 온라인 게임 시장은 국내를 넘어서 해외에도 많은 사용자들을 가지고 있기 때문에 전통복식을 적용한 게임 캐릭터들은 게임의 흥미를 돋우며 게임에 몰두하게 할 것이다.
게임(game)의 어원 단어 각각의 뜻은? 게임(game)의 어원은 인도 유러피언 계통의 단어 ‘ghem’과 순수 옛 영어의 ‘gamen’에서 나왔다. ‘ghem’은 ‘흥겹게 뛰다’라는 의미이며 ‘gamen’ 역시 “즐거움으로 하는 것, 오락”의 의미를 가지고 있어서 양자 모두 유희적 행위로 해석 가능하며 다양한 놀이 문화를 지칭하는 단어이다[2].
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참고문헌 (18)

  1. Cho, M. S. (2012). A study of Korean teenager's online game culture (Unpublished doctoral dissertation). Korea University, Seoul, Korea. 

  2. Choi, S. H., & Kim, K. S. (2002). A study of attraction effect of playing games based on analysis of human desire. Journal of Korea Game Society, 2(2), 10-19. 

  3. Cultural Heritage Administration. (1999). Royal Museum Book. Seoul: Cultural Heritage Administration. 

  4. Kil, W. Y. (2011). An analysis of factors predicting online game addiction and flow based on the classification of online game users (Unpublished master's thesis). Kyung Hee University, Seoul, Korea. 

  5. Kim, C. H., & Bang, K. C. (1999). Cyber character modeling. Journal of the Korea Multimedia Society, 3(1), 30-37. 

  6. Kim, E. J., & Lim, R. (2012). Design of Korean Traditional Costume. Gwangju: Chonnam National University Press. 

  7. Kim, H. S. (2011). A study on the visual differences between Asian-Western game characters: With respect to human characters of MMORPG in Korea and United States(Unpublished master's thesis). Hongik University, Seoul, Korea. 

  8. Kim, J. H. (2007). Research on the modernization of 'Cheolik' design (Unpublished master's thesis). Kyung Hee University, Seoul, Korea. 

  9. Kim, K. J. (2011). Legal protection of character focused on game character and avatar(Unpublished master's thesis). Chosun University, Gwangju, Korea. 

  10. Kim, Y. J. (2011). A study on usability of customizing UI design for online game character(Unpublished master's thesis). Inje University, Gimhae, Korea. 

  11. Lee, H. J., & Yang, A. R. (2008). The ways in which clothes worn by game characters as expressed in contemporary fashion. Journal of the Korean Society of Costume, 58(4), 86-98. 

  12. Naver Encyclopedia of Knowledge. Jeongjagwan. Retrieved February 4, 2014, from http://terms.naver.com/entry.nhn?docId1806398&cid4545&categoryId4545 

  13. Oh, H. J. (2004). A study on the formative of the game character design: Focused on MMORPG Lineage II(Unpublished master's thesis). Hongik University, Seoul, Korea. 

  14. Seo, J. R., & Jin, K. O. (2004). On the formative feature characteristics of cyber character's fashion in the cyber-space game. Journal of the Korean Society of Costume, 54(3), 99-112. 

  15. Seok Juseon Memorial Museum. (1985). Clothing. Seoul: Seok Juseon Memorial Museum, Dankook University. 

  16. Seok Juseon Memorial Museum. (2005). Myungseon Ha. Seoul: Seok Juseon Memorial Museum, Dankook University. 

  17. The National Folk Museum of Korea. (1997). Korean Costume Two Thousands. Seoul: Shinyu. 

  18. Yu, M. H. (2011). On-line game addiction, social problem solving ability and adjustment to school in relation to the frequency of online game usage of middle and high school students(Unpublished master's thesis). Myongji University, Seoul, Korea. 

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