$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교와 중학교에서의 정보과학 교과를 위한 알고리즘 교육내용체계에 관한 연구
A Study on the Content Framework of Algorithm Education in Primary and Middle Schools 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.18 no.2, 2014년, pp.275 - 284  

정영식 (전주교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

초등학교와 중학교에서의 정보과학 교과를 위한 알고리즘 교육을 위해 선행 연구 자료와 국내외 초중등교육 과정을 분석하였다. 그 결과를 토대로 알고리즘 교육을 반복적이고 점진적으로 학습할 수 있도록 나선형 교육과정을 기반으로 구성하였다. 즉, 알고리즘 교육 영역을 알고리즘의 이해, 알고리즘의 표현, 알고리즘의 평가, 알고리즘과 생활 등 4개 영역으로 구분한 후 그것을 다시 학년별로 의미알기, 체험하기, 분석하기, 원리알기 등 4단계로 제시하였다. 향후 알고리즘 교육이 체계적으로 이루어지기 위해서는 교육대학교에서 알고리즘 강좌를 개설하고, 관련 교재와 교구를 개발해야 하며, 정보 과학 과목이 초등학교에 신설되어야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we analyzed algorithm curriculum in Korea, the United Kingdom, the United States, India, and Estonia. In order to teach 1st - 9th grade students computer algorithm, we suggested the algorithm framework based on the spiral curriculum, which is repeatable and progressive. The framework ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 있다[1]. 따라서 본 인구에서는 우리나라 초등학교와 중학교의 정보 과학 교과에서 가르져야 할 알고리즘에 대한 내용 체계를 마련하기 위해서 선행 연구자료와 외국의 사례 등을 분석하였다. 圧한, 알고리즘교육의 셰속성과 계열성을 확보하.

가설 설정

  • 셋째, 재귀는 스스로를 호출하게 하이 알고리즘을 간결하게 표현하는 것이다. 넷째, 분할은 문제를 세분화하여 해걸 방안을 찾는 것이다. 다섯째.
  • 돌.째, 담욕은 현재의 상태에서 최적의 해결 방안은 찾는 것이 匸]■. 셋째, 재귀는 스스로를 호출하게 하이 알고리즘을 간결하게 표현하는 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (24)

  1. Bell, T., Witten L. H., Fellows. M., Adams. R. McKenzie, J. (2005). Computer Science Unplugged: An enrichment and extension programme for plimary-aged children. University of Canterbury. Computer Science and Software Engineering. 

  2. Doo-Kwon Baek, Jong-Sun Hwang(1993). Computer Science. Hong-reung Publishment. 

  3. Eun-Hoo Park(2007), Development of concrete materials activities teaching-learning program for computer science in elementary school. Korean National University of Education. 

  4. Gyo-Sik Moon(2007). On the Direction of the Computer Algorithm Education Based on Conceptual Algorithms, Journal of The Korean association of information education, 11(1), 29-38. Korean Association of Information Education. 

  5. Hong-rae Kim, Seung-Jin Lee(2013). Analysis of ICT Education in Advanced Country. Korean Education and Research Information Service. 

  6. Hwa-Kyong Lim. Jin-Ah Kim, Jin-Ho Bae(2004). A Instructional Learning of Sort Algorithm by Role-play for Computer Education in the Primary School. Jounal of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers. 4. 

  7. Hwa-Kyoung Lim(2005). Motivation Instructional Learning Method of Computer Algorithms. Journal of Pusan National University, 7, 193-207. Pusan National University. 

  8. Hyun-sook Park, Gap-soo Kim(2005). A study of teaching the sort algorithm in primary school. 2005 Winter Proceeding of The Korean association of information education. Korean Association of information Education. 

  9. Jae-Ho Lee, Hyun-Jong Oh(2009). Design and Validation of Education Contents of Algorithm for the Gifted Elementary Students of Computer Science, Journal of Gifted/Talented Education. 19(2), 353-380. Korean Association of Gifted Education. 

  10. Ju-Hee Lee, Gap- Soo Kim(2006). A study of teaching and learning the sort algorithm in concrete operation age. Journal of the Korean association of information education, 11(2), 95-100. Korean Association of Information Education. 

  11. Ki-Chul Lee(2005). The Study of Applying Discovery Study for the Elevation of Algorithm Contemplative Faculty. Gyeongin National University of Education.. 

  12. Kyoung-Hoon Kim(2006), A Study on determining hierarchy about the domain specific knowledge of the algorithm in middle schools. The Journal of Korean association of computer education, 9(5). Korean association of computer education. 

  13. Mee-Kyoung Lim(2001). Design and implementation of a web-based courseware for linear data structure learning. Korean National University of Education. 

  14. Mee-Sun Choi(2008). A study on the analysis of the algorithm in the elementary school ICT curriculum, Chuncheon National University of Education. 

  15. Ministry of Education(2005). Description of the Guidelines for Information and Communication Technology in Education. 

  16. Min-Soak Seong(2008). A Study on the Improvement of Computer Education Curriculum for Algorithms unit in Elementary, Middle, High School. Jung-Ang Univexsity. 

  17. Min-Young Lim(2006). A study on learnability of search and sort algorithm of data structure in elementary school computer education. Jinju National University of Education. 

  18. Ok-Kyoung Han, Jae-Hyun Kim(2009), A Study on a Strategy for Spiral Curriculum Model in Algorithm Education, Proceeding of the Korean association of computer education, 13(1), 129-134. Korean association of computer education. 

  19. Seo-Kyung Choi, Young-Hak, Jin. Young-Sik Kim(2011). Study on Anchored Instruction For Algorithm Learning of Elementary School Students. Proceeding of the Korean association of computer education. 15(2). 51-56. Korean association of computer education. 

  20. Seong-Ah Oh(2000). Study on the direction of teaching algoritlm. Seoul National University. 

  21. Seon-Ryen Baek(2008). Development and application of the algorithm teaching materials centered on plays for problem-solving abilities of elementary school students. Korean National University of Education. 

  22. Seung-Soon Jeon(2007). Instructional design for Algorithm concept learning. Pusan National University of Education. 

  23. Soon-Jo Hong, Sun-Kwan Han(2004). Development of S/W Component for Search Algorithm Education. Journal of The Korean association of information education, 9(21), 179-187. Kortean Association of Illformation Education. 

  24. Young-Sik Jeong, Chul Kim(2014). A Study on the Learning Objectives, Instructional Design, and Evaluation Methods in the Sofhware Developing Education. Journal of The Korean association of information education, 18(1), 185-193. Korean Association of Information Education. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로