$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 초등학교 고학년생의 스마트폰 사용과 자기효능감 및 학업성취도와의 관계
Relationship between Smart Phone Usage and Self-efficacy & Academic Achievement in High-grade Elementary School Students 원문보기

韓國學校保健學會誌 = The Journal of the Korean society of school health, v.28 no.3, 2015년, pp.200 - 210  

김여란 (정발초등학교) ,  김현숙 (신한대학교 간호대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study aimed to examine the use of smart phones and their relationship with self-efficacy and academic achievement among students in 5th to 6th grade. Methods: 954 students in $5^{th}$ to $6^{th}$ grade were selected from three elementary schools in K City through ...

Keyword

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 본 연구의 목적은 비교적 스마트폰을 많이 보유하고 있는 5.6학년을 대상으로 스마트폰의 사용실태를 조사하고 스마트폰 사용과 심리적 특성인 자기효능감 및 학업성취도와의 관계를 밝힘으로써, 향후 초등학생의 올바른 스마트폰 사용에 대한 적절한 지도방안과 문제점 예방을 위한 기초적 자료를 제공하고자 수행하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
한국정보화진흥원에서 발표한 통계 자료에 따른 청소년 스마트폰 중독률은? 그 중 성인 중독률 9.4%에 비해 청소년 중독률이 25.2%로 나타나 상당히 높은 중독률을 보였다(Son, 2012).
우리나라에 아이폰이 도입된 후 스마트폰 가입자 변화는? 2009년 말 우리나라에 아이폰이 처음으로 도입되면서 대략 80만 명에 불과했던 스마트폰 가입자는 2010년에 500만 명을 돌파했다. 지난 2011년 2월 방송통신위원회의 스마트폰 사용 현황 분석결과를 살펴보면 20대와 30대가 가입자의 60% 이상을 차지하고 있고, 10대 이하의 가입자도 8%나 되는 것으로 발표되었다.
초등학생의 휴대전화 사용에 대한 각별한 관심이 요구되는 이유는 무엇인가? 이상의 내용을 볼 때 스마트폰의 중독적인 사용은 아동 및 청소년에게 부정적인 영향을 미칠 수 있으므로, 휴대전화를 사용하기 시작하는 초기단계인 초등학생의 휴대전화 사용에 대한 각별한 관심이 요구된다. 특히, 초등학교 고 학년생은 2차 성징이 나타나고, 급격한 신체변화와 함께 감정의 기복도 심하고 감정조절을 잘 하지 못하는 시기로 정서적으로 불안한 때이기도 하다(Kim, 2008). 또한 학습면에서도 흥미가 떨어지고 타율적이며, 학습 습관이나 학업의 중요성에 대한 인식이 낮아지고 있음을 보였다(Lee, 2001). 자기효능감 및 자기통제력은 중학교 과정을 준비하고 있는 초등학교 고학년들의 학업 및 학습태도와 함께 학업성취도와도 밀접한 관련이 있을 것으로 예측되어지므로 스마트폰 사용과 관련하여 이들의 관계를 살펴보는 것은 매우 의미 있는 일이라 할 수 있다(Lim, 2005).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (41)

  1. Bae, J. Y. (2012). Juvenile dependency on the new media and effects of relevant variables on the learning attitudesfocusing on the actual use of smart phones. Unpublished master's thesis, Education Graduate School of Youngnam University, Daegu. 

  2. Bae, S. G. (2012). The influence that addiction level to smart phones and mental health have on adaptation to school life among upper grade elementary school student smart phone users. Unpublished master's thesis, Konyang University, ChonAn. 

  3. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. 

  4. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. New York; Prentice-Hall. 

  5. Cell phone Addiction of Students. (2012. November, 5). Gyeonggi Ilbo, p. 23. 

  6. Cha, J. E. (1997). A study on the development of a scale for general self-efficacy. Unpublished master's thesis, Ewa Womans University, Seoul. 

  7. Cho, H. I. (2010). An analysis on structural correlation between social support, self efficacy, hope, and depression, and their effect on academic achievement among elementary school students. Study of Elementary Education, 23(2). 75-93. 

  8. Choi, M. (2001). The relationship among depression, self-efficacy and sensation seeking of internet addictive users. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul. 

  9. Choi, S. H. (2008). The relations among use of internet and cellular phone, self-control and academic achievement with middle school student. Unpublished master's thesis, Pukyoung National University, Busan. 

  10. Gang, D. J. (2005). The correlation between internal-external control, self efficacy, and overuse of cellphones to academic achievements. Unpublished master's thesis, Kyungnam University, Masan. 

  11. Gwak, M. J. (2004). The reality of cell phone use and cell phone addiction among teenagers. Unpublished master's thesis, Chungbuk National University, Cheongju. 

  12. Ha, T. J. (2002, 10, 09). How are the needs of cell phone users changing?, LG Economy Weekly, 696, 26-30. 

  13. Han, S. S. (1998). The influence of parental support and achievement motivation on academic achievement among elementary school students. Unpublished master's thesis, Inha University, Incheon. 

  14. Hwang. I. C. (2008). The correlation between tendencies of internet addiction, sociality, and academic achievement of elementary school students. Unpublished master's thesis, Dong-A University, Busan. 

  15. Jang, H. J. (2002). Psychological characteristics of middle school students that overuse cell phones: With focus on self conception, attachment, self control, and impulsiveness. Unpublished master's thesis, Sungshin Women's University, Seoul. 

  16. Kim, B. (2011). The relationship among internet game intoxication, smartphone intoxication and stress. Unpublished master's thesis, Samyook University, Seoul. 

  17. Kim, G. J. (2012). An investigation on the reality of smart phone use among elementary school students and the effects of smart phone use on satisfaction with school life. Unpublished master's thesis, Gunsan National University Graduate School of Education, Gunsan. 

  18. Kim, J. S. (2003). A study on the ego, self esteem, depression and impulsiveness of elementary school students that overuse cell phones. Unpublished master's thesis, Gyeongin National University of Education, Incheon. 

  19. Kim, J. U. (2009). Relationship among self-efficacy, skillful attitude and academic achievement among middle school students. Unpublished master's thesis, Unpublished master's thesis, Kyonggi University, Suwon. 

  20. Kim, J. W. (2010). The relationship among the extent of mobile phone usages, learning flow and academic achievement of high-grade elementary school students. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul. 

  21. Kim, M. G. (2003). The correlation between internet self efficacy, academic achievement and internet addiction among elementary school students. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul. 

  22. Kim, S. Y. (2008). The correlation between impulsiveness, self control, adaptation to school life and cell phone addiction among elementary school students. Unpublished master's thesis, Sunchon National University, Suncheon. 

  23. Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, J., Helgeson, V. & Crawford, A. (2002). Internet Paradox Revisited. Journal of Social Issues, 58(1), 49-74. 

  24. Lee, D. (1997). The relationship between parental rearing attitude and self-efficacy and academic achievement. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chungju. 

  25. Lee, G. S. (2004). The influence of self efficacy on achievement motivation and academic achievement among elementary school students. Unpublished master's thesis, Inje University, Kimhae. 

  26. Lee, J. B. (2001). A study that analyzes the level of development of intellectual and affective characteristics of elementary and middle school students(RR2001-02(RR)). Seoul: Korean Educational Development Institute. 

  27. Lee, M. G. (2002). Consideration of use and problems that occur with cell phones among elementary school students. Unpublished master's thesis, Ajou University, School of Pubic Health, Incheon. 

  28. Lee, Y. O. (2006). Relationships among cellular phone intoxication, psychological characteristics and academic achievement among elementary school students. Unpublished master's thesis, GyeongNam University, Masan. 

  29. Lim, G. M. (2005). The correlation between cell phone addiction, self efficacy, and self control among middle school students. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Daejeon. 

  30. Min, S. A. (2007). The influence of self-efficacy and sel-control to cellular phone intoxication. Unpublished master's thesis, Ajou University, Suwon. 

  31. National Information Society Agency(2011). Survey of internet intoxication in 2010 NIA IV-RER-11052), Seoul; National Information Society Agency. 

  32. Park, G. D. (1993). A study on the correlation between learned helplessness, self efficacy and academic achievement. Unpublished master's thesis, Kangwon National University, Chuncheon. 

  33. Park, J. S. (2011). The variables in influencing on smart phone addiction in adolescents and college students. Unpublished master's thesis, Dankook University, Cheonan. 

  34. Shin, Y. B. (1994). The influence of self-efficacy to learing motivation and academic grade. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chungju. 

  35. Shin, Y. M. (2011). The relationships between smartphone usages motivation and utilization degree and smartphone overuse. Unpublished master's thesis, Dankook University, Cheonan. 

  36. Son, E. H. (2012). A study on the awareness of smart phone addiction and prevention. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul. 

  37. Song, W. Y. (1998). Influence of and self-control to internet intoxication, Unpublished master's thesis, Yeonse University, Seoul. 

  38. Woo, J. M. (2000).The correlation between self efficacy, academic strategy, and academic achievement. Unpublished master's thesis, Sungshin Women's University, Seoul. 

  39. Yang, S. Y. (2002). A study on the addiction of smart phones among high school teenagers. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul. 

  40. Yoon, J. Y. (2001). The influence of rearing attitude and self-efficacy in parents to internet intoxication. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul. 

  41. Young, K. (1999) Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. In L. VandeCreek & T. Jackson(Eds.), Innovations in clinical practice: A Source Book(pp. 19-31). Sarasota, FL: Professional Resource Press. 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로