[국내논문]유치원 수학과 교육과정과 초등학교 수학과 교육과정의 연계성 분석 연구 An Analysis of the Connection in the Mathematics Curriculums Between Kindergarten and Elementary School원문보기
본 연구는 유치원 교육과정과 초등학교 수학과 교육과정의 개발에서 두 교육과정을 연계시키는데 도움을 줄 수 있는 시사점을 찾고자, 5세 누리과정과 이에 따른 교사용 지도서의 수학 지도 내용, 그리고 현행 초등학교 1학년 수학과 교육과정 및 그에 따른 교과서의 지도 내용 사이의 연계성을 분석한 것이다. 그 결과 다음의 여섯 가지 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 도형 영역의'공간적 관계'나 확률과 통계 영역의 '자료 수집'과 같이, 5세 누리과정에서 완성되고 있는 내용을 1학년 교육과정과 연계시킬 필요가 있다. 둘째, 5세 누리과정과 1학년 교육과정이 연계되지는 않지만, 2~6학년 교육과정이 연계되는 경우, 어느 한 교육과정을 기준으로 위계를 재조정할 필요가 있다. 셋째, $\ll$K-지도서$\gg$가 5세 누리과정을 준수하고 있는 지 검토할 필요가 있다. 넷째, $\ll$K-지도서$\gg$의 각 [활동]에서 5세 누리과정 관련 요소와 초등학교 교육과정 관련을 재검토할 필요가 있다. 다섯째, $\ll$K-지도서$\gg$의 각 [활동]에서 수학 지도 내용을 명시적이고 체계적으로 취급할 필요가 있다. 여섯째, 교육과정 개발에서 유아수학교육 전문가와 초등수학교육 전문가 사이의 협업 체제가 마련될 필요가 있다.
본 연구는 유치원 교육과정과 초등학교 수학과 교육과정의 개발에서 두 교육과정을 연계시키는데 도움을 줄 수 있는 시사점을 찾고자, 5세 누리과정과 이에 따른 교사용 지도서의 수학 지도 내용, 그리고 현행 초등학교 1학년 수학과 교육과정 및 그에 따른 교과서의 지도 내용 사이의 연계성을 분석한 것이다. 그 결과 다음의 여섯 가지 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 도형 영역의'공간적 관계'나 확률과 통계 영역의 '자료 수집'과 같이, 5세 누리과정에서 완성되고 있는 내용을 1학년 교육과정과 연계시킬 필요가 있다. 둘째, 5세 누리과정과 1학년 교육과정이 연계되지는 않지만, 2~6학년 교육과정이 연계되는 경우, 어느 한 교육과정을 기준으로 위계를 재조정할 필요가 있다. 셋째, $\ll$K-지도서$\gg$가 5세 누리과정을 준수하고 있는 지 검토할 필요가 있다. 넷째, $\ll$K-지도서$\gg$의 각 [활동]에서 5세 누리과정 관련 요소와 초등학교 교육과정 관련을 재검토할 필요가 있다. 다섯째, $\ll$K-지도서$\gg$의 각 [활동]에서 수학 지도 내용을 명시적이고 체계적으로 취급할 필요가 있다. 여섯째, 교육과정 개발에서 유아수학교육 전문가와 초등수학교육 전문가 사이의 협업 체제가 마련될 필요가 있다.
In this study, connections between the NURI curriculum for 5 years old children and the contents of teacher's manual books according to it and the contents of elementary 1st grade mathematics curriculum and textbooks was analyzed to find the implications that can help to link the two curricula in th...
In this study, connections between the NURI curriculum for 5 years old children and the contents of teacher's manual books according to it and the contents of elementary 1st grade mathematics curriculum and textbooks was analyzed to find the implications that can help to link the two curricula in the development of kindergarten and elementary school mathematics curriculum. The five following implications could be obtained from the analysis. First, it is necessary to connect the contents of the NURI curriculum for 5 years old children which were completed in that curriculum like 'spatial relation'in geometric figure domain and 'data collection'in probability and statistics domain to the contents of the 1st grade curriculum. Second, in the case of the contents not connected between the NURI curriculum for 5 years old children and the contents of elementary 1st grade mathematics curriculum but connected between the NURI curriculum for 5 years old children and the contents of elementary 2nd ~6th grade mathematics curriculum, it is necessary to re-adjust the hierarchy based on one of the curricula. Third, it is necessary to check whether $\ll$K-teacher's manual book$\gg$ obey the NURI curriculum for 5 years old children or not. Fourth, it is necessary to review the related elements of the NURI curriculum for 5 years old children and elementary 2nd ~6th grade mathematics curriculum in [activity] in $\ll$K-teacher's manual book$\gg$. Fifth, it is necessary to handle the mathematics contents explicitly and systematically in [activity] in $\ll$K-teacher's manual book$\gg$.
In this study, connections between the NURI curriculum for 5 years old children and the contents of teacher's manual books according to it and the contents of elementary 1st grade mathematics curriculum and textbooks was analyzed to find the implications that can help to link the two curricula in the development of kindergarten and elementary school mathematics curriculum. The five following implications could be obtained from the analysis. First, it is necessary to connect the contents of the NURI curriculum for 5 years old children which were completed in that curriculum like 'spatial relation'in geometric figure domain and 'data collection'in probability and statistics domain to the contents of the 1st grade curriculum. Second, in the case of the contents not connected between the NURI curriculum for 5 years old children and the contents of elementary 1st grade mathematics curriculum but connected between the NURI curriculum for 5 years old children and the contents of elementary 2nd ~6th grade mathematics curriculum, it is necessary to re-adjust the hierarchy based on one of the curricula. Third, it is necessary to check whether $\ll$K-teacher's manual book$\gg$ obey the NURI curriculum for 5 years old children or not. Fourth, it is necessary to review the related elements of the NURI curriculum for 5 years old children and elementary 2nd ~6th grade mathematics curriculum in [activity] in $\ll$K-teacher's manual book$\gg$. Fifth, it is necessary to handle the mathematics contents explicitly and systematically in [activity] in $\ll$K-teacher's manual book$\gg$.
초등학교 1학년 수학과 교육과정에서는 지도 내용을 영역-하위영역-성취 기준의 3단계로 제시하고 있으나, 5세 누리과정에서의 수학 지도 내용은 그렇게 되어 있지 않다. <표 3>에서 볼 수 있듯이 5세 누리과정은 영역-내용 범주-내용-세부 내용의 4단계로 제시되어 있으며, 누리과정에서의 ‘자연 탐구’라는 영역은 초등학교 수학과 교육과정의 ‘영역’과 그 의미가 같지 않다. 또, 5세 누리과정의 세부 내용은 1학년 교육과정에서의 성취 기준과 같다고 볼 수 있지만, 그것은 성취 기준보다 더 포괄적이다.
우리나라는 5세 누리과정을 언제부터 도입했는가?
우리나라는 2012년 3월부터 모든 5세 어린이의 교육을 국가가 책임지는 5세 누리과정을 도입・시행하고 있다(여기서 5세는 만5세를 의미한다). 정부는 그동안 유치원과 어린이집으로 이원화되어 있던 유치원 교육과정을 누리과정으로 통합하여 모든 어린이들에게 공통의 교육과정을 제공하고, 이를 통하여 초등학교 교육과정과의 연계를 강화하겠다고 발표하였다(2011.
유치원 교육과정과 초등학교 1학년 수학과 교육과정의 연계를 생각할 때는 지도 내용 측면의 고려가 먼저 이루어져야 하는 이유가 무엇인가?
유치원 교육과정과 초등학교 1학년 수학과 교육과정의 연계를 생각할 때는 지도 내용 측면의 고려가 먼저 이루어져야 한다(허난, 문혜련, 2013). 수학과는 계통성이 강한 교과이기에 더욱 그렇다. 그러나 유치원 교육과정과 초등학교 수학과 교육과정의 연계에 관한 연구(홍혜경, 2004; 백경선 외, 2012; 허난, 문혜련, 2013; 권점례, 2014)에 따르면, 유치원 교육과정과 초등학교 수학과 교육과정 사이에 지도 내용의 위계가 뒤바뀐 경우도 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.