최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of nutrition and health, v.48 no.1, 2015년, pp.58 - 70
김재란 (전남대학교 생활과학대학 식품영양과학부) , 임현숙 (전남대학교 생활과학대학 식품영양과학부)
Purpose: This study was conducted in order to investigate children's Nutrition Quotient (NQ) and the degree of keeping the Dietary Guidelines of children and their mothers and to further examine the relationships between children and mothers. Methods: The subjects were 281 children from 4th to 6th g...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
NQ의 대상으로 어린이가 사용하기 좋은 이유는? | 13,14 NQ는 영양필요량의 충족, 올바른 식품 선택과 식태도, 영양소·식품군·끼니 균형, 적정 체중과 신체활동 및 위생과 안전 등에 대해 포괄적으로 평가함으로써 간접적으로 영양상태를 나타낸다고 하겠다. NQ는 또한 짧은 시간에 간단하게 평가할 수 있어 학교에서 다수의 어린이를 대상으로 사용하기에 적합하다. NQ의 평가항목은 균형, 다양, 절제, 규칙 및 실천의 5개 요인으로 구분 되며, 세부 항목 19개 문항으로 구성되어 있다. | |
food behavior checklist의 장점은? | 한편 영양교육의 효과를 평가하기 위해 고안된 food behavior checklist (FBC)는 식습관을 평가하므로 개인의 영양상태를 나타내준다.9 이 도구는 사용자 편리성이 높다고 평가되며, 이를 활용한 어린이용 FBC도 개발되었다.10 한편 국내에서는 초등학생용 eating habit checklist가 개발되었으나 이 도구들은 에너지 과잉 섭취위험11이나 미량영양소 섭취부족위험12 등 특정 영양소의 과부족을 진단하는 데에는 유용하나 식생활의 질을 전반적으로 평가하는 용도로는 부적합하다. | |
NQ의 평가항목은 어떻게 구성되어 있는가? | NQ는 또한 짧은 시간에 간단하게 평가할 수 있어 학교에서 다수의 어린이를 대상으로 사용하기에 적합하다. NQ의 평가항목은 균형, 다양, 절제, 규칙 및 실천의 5개 요인으로 구분 되며, 세부 항목 19개 문항으로 구성되어 있다. 즉 균형요인에는 잡곡밥, 과일, 흰 우유, 콩 제품 및 달걀 섭취, 다양요인에는 끼니 당 채소반찬 가지 수, 김치 섭취 및 골고루 섭취하기, 절제요인으로는 단 음식, 패스트푸드, 라면, 야식 및 길거리 음식 섭취 빈도, 규칙요인에는 아침식사 섭취 빈도, 식사시간의 규칙성 및 TV 시청과 컴퓨터 게임 시간, 실천요인에는 음식 꼭꼭 씹어 먹기, 영양표시 확인하기 및 식사 전 손 씻기 항목이 포함되어 있다. |
Kim BH, Park BC, Lee SJ. Relationship among consumption frequency of snacks containing trans fatty acid, food behaviors, body composition, and nutrient intakes of adolescents living in Kwangju area. Korean J Food Cult 2008; 23(3): 410-419.
Ku UH, Seo JS. The status of nutrient intake and factors related to dislike of vegetables in elementary school students. Korean J Community Nutr 2005; 10(2): 151-162.
Kim MJ. The effect of eating habit and life behavior of elementary school children and parents in child obesity. Korean J Growth Dev 2012; 20(1): 9-15.
Patterson RE, Haines PS, Popkin BM. Diet quality index: capturing a multidimensional behavior. J Am Diet Assoc 1994; 94(1): 57-64.
Haines PS, Siega-Riz AM, Popkin BM. The Diet Quality Index revised: a measurement instrument for populations. J Am Diet Assoc 1999; 99(6): 697-704.
Kennedy ET, Ohls J, Carlson S, Fleming K. The Healthy Eating Index: design and applications. J Am Diet Assoc 1995; 95(10): 1103-1108.
Guenther PM, Reedy J, Krebs-Smith SM, Reeve BB, Basiotis PP. Development and evaluation of the healthy eating index-2005. Technical report. Alexandria (VA): U.S. Department of Agriculture, Center for Nutrition Policy and Promotion; 2007.
Blackburn ML, Townsend MS, Kaiser LL, Martin AC, West EA, Turner B, Joy AB. Food behavior checklist effectively evaluates nutrition education. Calif Agric (Berkeley) 2006; 60(1): 20-24.
Branscum P, Sharma M, Kaye G, Succop P. An evaluation of the validity and reliability of a food behavior checklist modified for children. J Nutr Educ Behav 2010; 42(5): 349-352.
Yon M, Hyun T. Development of an eating habit checklist for screening elementary school children at high risk of energy overintake. Korean J Nutr 2008; 41(5): 414-427.
Yon M, Hyun T. Development of an eating habit checklist for screening elementary school children at risk of inadequate micronutrient intake. Korean J Nutr 2009; 42(1): 38-47.
Ministry of Health and Welfare (KR). [Internet]. Sejong: Ministry of Health and Welfare; 2010 [cited 2014 Dec 31]. Available from: http://www.mw.go.kr/front_new/jb/ sjb030301vw.jsp?PAR_MENU_ID03&MENU_ID031603&C ONT_SEQ224044&page1.
Boo MN. Analysis of children's nutrition quotient and the degree of keeping the dietary guidelines with regard to elementary school children in Jeju [dissertation]. Daegu: Yeungnam University; 2012.
Taylor JP, Evers S, McKenna M. Determinants of healthy eating in children and youth. Can J Public Health 2005; 96 Suppl 3: S20-S26, S22-S29.
Korea Centers for Disease Control and Prevention. 2007. Korean national growth charts: review of developmental process and outlook [Internet]. Cheongwon: Korea Centers for Disease Control and Prevention; 2007 [cited 2014 Sep 20]. Available from: http://www.cdc.go.kr/CDC/info/CdcKrInfo0201.jsp?menuIdsHOME001-MNU1155-MNU1083-MNU1375-MNU0025&cid1235.
Oh S, Hyun W, Lee H, Park H, Lim H, Song K. A study on the stress and the dietary habits of elementary school children by mother's employment status. Korean J Community Nutr 2010; 15(4): 498-506.
Lee JY, Lee SY. A comparative study on nutrition knowledge, eating behavior and nutrients intake for students in elementary schools with and without nutrition education program. Proceedings of the 2003 Spring conference of Korean Society of Community Nutrition (KSCN); 2003 May 24; Seoul, Korea. Seoul: Korean Society of Community Nutrition; 2003.
Kim KH. Food habits, eating behaviors and food frequency by gender and among Seoul and other regions in upper-grade elementary school children. Korean J Community Nutr 2010; 15(2): 180-190.
Yon MY, Han YH, Hyun TS. Dietary habits, food frequency and dietary attitudes by gender and nutrition knowledge level in uppergrade school children. Korean J Community Nutr 2008; 13(3): 307-322.
Kim EJ, Yang KM. General characteristics and eating styles by gender and nutrition knowledge level in upper-grade school children in Gyeongbuk. Fam Environ Res 2011; 49(1): 27-39.
Kleiser C, Mensink GB, Scheidt-Nave C, Kurth BM. HuSKY: a healthy nutrition score based on food intake of children and adolescents in Germany. Br J Nutr 2009; 102(4): 610-618.
Lee JW. A comparative study on the nutritional status of the families with working housewives and with non-working ones: analysis of 2001 Korea National Health and Nutrition Survey Data. Korean J Community Nutr 2008; 13(5): 610-619.
Jung EH. The effect of working mothers' on the dietary behavior of middle and high school students. Korean J Community Living Sci 2004; 15(4): 79-88.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.