이 연구는 20대 후반에서 30대 초반 여성들의 명품 가방 소비를 통해 이들 세대가 경험하는 한국 사회를 비판적으로 독해하고자 하였다. 그간 명품 소비에 관한 기존의 연구에서 주목해 왔던 요소들은 기호와 상징으로서 명품의 가치와 소비자의 특성, 계급적 정체성, 혹은 이상적인 자기 이미지 구성 차원의 표현적 행위 등에 관한 분석에 국한된 측면이 존재한다. 이 연구는 이러한 요소들을 다루면서, 동시에 일상을 영위하고 구성해 나가는 삶의 양식과 실천, 기회와 한계란 측면에서 이들의 소비를 고찰함으로써 현상적으로 드러나는 개인적 소비 이면의 사회구조적 맥락에 대한 이해를 확장하고자 하였다. 특히 연구 대상자들의 삶에서 명품 가방이 미디어로 재현되는 방식에 주목해, 그것이 다시 소비로 순환되는 과정을 통해 자본주의적 일상과 주체, 그리고 사회에 관해 성찰적으로 논의하고자 하였다.
이 연구는 20대 후반에서 30대 초반 여성들의 명품 가방 소비를 통해 이들 세대가 경험하는 한국 사회를 비판적으로 독해하고자 하였다. 그간 명품 소비에 관한 기존의 연구에서 주목해 왔던 요소들은 기호와 상징으로서 명품의 가치와 소비자의 특성, 계급적 정체성, 혹은 이상적인 자기 이미지 구성 차원의 표현적 행위 등에 관한 분석에 국한된 측면이 존재한다. 이 연구는 이러한 요소들을 다루면서, 동시에 일상을 영위하고 구성해 나가는 삶의 양식과 실천, 기회와 한계란 측면에서 이들의 소비를 고찰함으로써 현상적으로 드러나는 개인적 소비 이면의 사회구조적 맥락에 대한 이해를 확장하고자 하였다. 특히 연구 대상자들의 삶에서 명품 가방이 미디어로 재현되는 방식에 주목해, 그것이 다시 소비로 순환되는 과정을 통해 자본주의적 일상과 주체, 그리고 사회에 관해 성찰적으로 논의하고자 하였다.
The purpose of this study is to critically interpret generational trends in contemporary Korea through understanding the consumer experiences of luxury bag purchases of women in their late 20s and early 30s. Previous studies on luxury consumption tend to focus on an analysis of the value of luxury p...
The purpose of this study is to critically interpret generational trends in contemporary Korea through understanding the consumer experiences of luxury bag purchases of women in their late 20s and early 30s. Previous studies on luxury consumption tend to focus on an analysis of the value of luxury products as a sign and a symbol, the characteristics or class identity of luxury consumers, or expressive behavior in terms of ideal self-image. While including these factors, this study also expands the scope to a reflexive understanding of the social structural context behind the phenomenon of personal consumption. This was achieved by considering consumption in terms of the style and practice of everyday life, as well as its opportunities and limitations. In particular, we pay attention to how luxury bags are reproduced as media, which is a process that is circulated back to consumption, and through this process, this study reflects on capitalist life and subjects.
The purpose of this study is to critically interpret generational trends in contemporary Korea through understanding the consumer experiences of luxury bag purchases of women in their late 20s and early 30s. Previous studies on luxury consumption tend to focus on an analysis of the value of luxury products as a sign and a symbol, the characteristics or class identity of luxury consumers, or expressive behavior in terms of ideal self-image. While including these factors, this study also expands the scope to a reflexive understanding of the social structural context behind the phenomenon of personal consumption. This was achieved by considering consumption in terms of the style and practice of everyday life, as well as its opportunities and limitations. In particular, we pay attention to how luxury bags are reproduced as media, which is a process that is circulated back to consumption, and through this process, this study reflects on capitalist life and subjects.
명품 중에서 특히 가방은 여성의 생애주기에 따라 다양한 기호를 지니는데, 가령 결혼을 위해 연인에게 건네는 청혼을 위한 선물이면서, 자녀를 출산한 아내 혹은 며느리를 격려하는 기호로 활용되기도 한다. 흔히 명품의 본고장으로 불리는 프랑스나 이탈리아에서도 일상적으로 이토록 다양한 명품을 사용하는 사람이 많지 않은데 반해, ‘10초백’이나 ‘3초백’이라는 은어는 ‘누구나 하나쯤은 소유하고 있는 가방’이라는 의미로 한국 사회의 명품의 인기와 대중화를 잘 보여 준다. 또 해외 여행 시, 면세점에서 명품백을 구매하는 것이 의례적인 코스가 되었고, 명품백을 구매하기 위해 유럽여행을 선택하는 사람들도 있다.
한국 사회에서 명품은 어떤 의미를 가지는가?
한국 사회에서 언제부터인가 명품은 그것이 지닌 본연의 효용이나 사용가치 이외의 각별한 기호적 의미를 가지게 되었다. 흔히 물건의 교환가치나 전시가치라 명명할 수 있는 이러한 상징적 가치는 어느 곳 어느 때에나 존재하지만 한국 사회에서 이에 대한 선호와 실천은 그 획일성과 정도로 인해 이례적이라 할 만하다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.