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2013 학생 정신건강 지역협력모델 구축·지원 사업 : 정신건강 고위험군 관리와 학교 내 정신건강 인식의 변화
2013 Students' Mental Health School-Community Cooperative Model : Management of High Risk Students and Change in Awareness of Mental Health in School 원문보기

소아청소년정신의학 = Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, v.26 no.2, 2015년, pp.94 - 103  

김진아 (자살과 학생 정신건강 연구소) ,  하경희 (아주대학교 공공정책대학원) ,  홍현주 (자살과 학생 정신건강 연구소) ,  김희영 (자살과 학생 정신건강 연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : The purpose of this study was to examine the results of the 2013 students' mental health school-community cooperative model. This study investigated teachers' awareness of change in school environment and analyzed the follow-up conditions of students. Methods : The sample consisted of 5...

주제어

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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 ‘2013년 학생 정신건강 지역협력모델’의 결과와 성과에 대해 탐색적으로 분석하고자 하는 목적을 가지며, 이는 학교 정신건강 환경 변화에 대한 사업담당 교사의 인식과 사후관리 현황 분석을 통해 이루어졌다. 연구 결과를 통해 한국에서의 학교기반 정신건강 확대를 위한 정책적, 실천적 제언을 하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
학교기반 정신건강의 개념은 무엇인가? 서구에서는 1980년대 이후 학교기반 정신건강(school-based mental health)이 다양하게 확대되어 왔다. 학교기반 정신건강의 개념은 정신건강의 역사적 발달 과정에서 병원이나 시설이 아닌 지역사회를 기반으로(community-based) 서비스를 제공한다는 개념에서 확대된 것으로, 학교에서 이루어지는 정신건강 서비스를 포괄하는 개념이다. 학교는 서비스 접근성을 높일 수 있을 뿐만 아니라, 도움을 요청하는 데 따르는 낙인을 감소시키고, 정신건강증진 및 예방의 효과를 높일 수 있는 세팅이다.
학교기반 정신건강 서비스의 효과성을 검증연구가 활발하지 않은 이유는 무엇인가? 학교기반 정신건강 서비스의 효과성을 검증하는 데에는 복합적인 학교환경과 방법론적인 한계로 인하여 아직까지 관련 연구가 활발하지 않으며 서비스의 대상, 내용, 강도 등에 따라서 효과성을 다양하게 측정하고 있다. 선행연구에서는 학교기반 정신건강의 효과성을 크게 두 가지 수준에서 측정하고 있다.
학교 정신건강 서비스를 성공시키기 위한 세 가지 요인은 무엇인가? 8) Weist 등9)은 기존의 학교 정신건강모델에 대한 검토를 통해 중요한 성공요인으로 다음의 세 가지를 제안하고 있다. 첫째, 학교-가족-지역사회 간 협력이 필요하고, 둘째, 정신건강 교육, 증진, 사정, 문제 예방, 조기개입, 치료 등의 포괄적인 연속성이 있어야 하며, 셋째, 문제를 가진 청소년뿐만 아니라 모든 일반 청소년을 포함해야 한다. 특히 학교와 지역사회 정신건강 서비스 연계 체계를 강화하는 것이 서비스의 효과를 높이는 주요한 요인으로 제시된다.
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참고문헌 (13)

  1. Taras HL; American Academy of Pediatrics Committee on School Health. School-based mental health services. Pediatrics 2004;113: 1839-1845. 

  2. Marsh HW, Parada RH, Ayotte V. A multidimensional perspective of relations between self-concept (Self Description Questionnaire II) and adolescent mental health (Youth Self-Report). Psychol Assess 2004;16:27-41. 

  3. US Department of Health and Human Services. Achieving the promise: transforming mental health care in America. Final Report. Rockville, MD: DHHS Pub;2003. 

  4. Greenberg MT, Domitrovich C, Bumbarger B. Preventing mental health disorders in school-age children: a review of the effectiveness of prevention programs. University Park, PA: Prevention Research Center, Penn State University;2003. 

  5. Paternite CE. School-based mental health programs and services: overview and introduction to the special issue. J Abnorm Child Psychol 2005;33:657-663. 

  6. Rones M, Hoagwood K. School-based mental health services: a research review. Clin Child Fam Psychol Rev 2000;3:223-241. 

  7. Nabors LA, Reynolds MW. Program evaluation activities: outcomes related to treatment for adolescents receiving school-based Mental Health Services. Child Serv Soc Policy Res Pract 2000;3: 175-189. 

  8. Atkins MS, Hoagwood KE, Kutash K, Seidman E. Toward the integration of education and mental health in schools. Adm Policy Ment Health 2010;37:40-47. 

  9. Weist MD, Sander MA, Walrath C, Link B, Nabors L, Adelsheim S, et al. Developing principles for best practice in expanded school mental health. J Youth Adolesc 2005;34:7-13. 

  10. Bruns EJ, Walrath C, Glass-Siegel M, Weist MD. School-based mental health services in Baltimore: association with school climate and special education referrals. Behav Modif 2004;28:491-512. 

  11. Glisson C, Hemmelgarn A, Green P, Dukes D, Atkinson S, Williams NJ. Randomized trial of the Availability, Responsiveness, and Continuity (ARC) organizational intervention with community-based mental health programs and clinicians serving youth. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2012;51:780-787. 

  12. McKay MM, Bannon WM Jr. Engaging families in child mental health services. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2004;13:905-921, vii. 

  13. Mind Matters, School Matters: Mapping and managing mental health in school. Canberra: Commonwealth of Australia;2006. 

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