최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國學校保健學會誌 = The Journal of the Korean society of school health, v.28 no.2, 2015년, pp.67 - 78
The purpose of the study was to present a model of WHO Health Promoting School easily applicable to small-sized schools in rural areas. Methods: The study analyzed data of 11 small-sized schools in rural areas selected from 85 health promoting schools, an initiative led by the Ministry of Education ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
WHO의 건강증진학교란 무엇인가? | 세계보건기구(World Health Organization [WHO], 1986) 는 학교가 교육의 장소일 뿐 아니라 학생, 교직원 및 학부모의 건강교육은 물론이고 건강과 관련한 다양한 경험을 하는 생활 터라는 건강증진학교(Health Promoting Schools, HPS) 개념과 실천전략을 제안하였다. WHO의 건강증진학교는 학교 공동체에 속한 모든 구성원들이 건강증진과 관련한 통합적이고 긍정적인 경험과 체계를 만들기 위해 함께 노력하는 장소로 정의되며, 건강한 학교 정책(healthy school policies), 학교 물리적 환경(the school's physical environment), 학교 사회적 환경(the school's social environment), 지역사회연계 (community links), 개인 건강기술과 활동 능력(individual health skills and action competencies), 학교 건강서비스 (health services) 6개 영역으로 구성된다(International Union for Health Promotion and Education [IUHPE], 2008). | |
WHO의 건강증진학교의 6개 영역은 무엇인가? | 세계보건기구(World Health Organization [WHO], 1986) 는 학교가 교육의 장소일 뿐 아니라 학생, 교직원 및 학부모의 건강교육은 물론이고 건강과 관련한 다양한 경험을 하는 생활 터라는 건강증진학교(Health Promoting Schools, HPS) 개념과 실천전략을 제안하였다. WHO의 건강증진학교는 학교 공동체에 속한 모든 구성원들이 건강증진과 관련한 통합적이고 긍정적인 경험과 체계를 만들기 위해 함께 노력하는 장소로 정의되며, 건강한 학교 정책(healthy school policies), 학교 물리적 환경(the school's physical environment), 학교 사회적 환경(the school's social environment), 지역사회연계 (community links), 개인 건강기술과 활동 능력(individual health skills and action competencies), 학교 건강서비스 (health services) 6개 영역으로 구성된다(International Union for Health Promotion and Education [IUHPE], 2008). | |
본 연구에서 건강증진모델학교를 연구하는 목적은 무엇인가? | · 건강증진학교 운영 절차 및 그 실태를 파악한다 · 건강증진학교 운영에 필수적인 요소 및 그 실태를 파악한다. · 운영상의 문제점을 분석한다. · 분석결과를 기초로 읍면 지역 소규모 초등학교에서의 단위 학교 운영모형을 제시한다. |
Babbie, E. R. (1973), Survey Research Methods, California: Wadsworth Publish Company.
Inchley J, Muldoon J, & Currie C. (2007). Becoming a health promoting school: Evaluating the process of effective implementation in Scotland. Health Promotion International. 22 (1), 65-71.
IUHPE (International Union for Health Promotion and Education, 2008). Achieving health promoting schools: Guidelines for promoting health in schools. Version 2 of the document formerly known as "Protocols And guidelines for Health Promoting Schools".
Jang C. G. (2012). Development of school health system and projects in Korea from 1945 to 2010. Journal of the Korean Society of School Health, 25(2), 143-146.
Kim M. J. (2013). Problems and solutions for health promoting schools in Korea. Korean Public Health Research, 39(1), 65-75.
Kim Y. I. (1998). A study of the index development and measurement for school health promoting behaviors. Journal of the Korean Society of School Health. 11(2), 189-201.
Lee A., Cheng F. F., Fung Y., & St Leger L. (2006). Can health promoting schools contribute to the better health and wellbeing of young people? The Hong Kong experience. Journal of Epidemiology and Community Health, 60(6), 530-536.
Lee E. Y., Choi B. Y., Shin Y. J., Kim S. H., Sohn A. R., & Ahn D. H. (2009b). Implementation and evaluation of a Health promoting school program. Journal of Korean Society for Health Education and Promotion, 26(2), 87-101.
Lee E. Y., Choi B. Y., Sohn A. R., & Ahn D. H. (2009a). Evaluation of health promoting schools by school characteristics. Journal of Korean society for Health Education and Promotion. 26(3), 85-96.
Lister-Sharp, D., Chapman, S., Stewart-Brown, S., & Sowden, A. (1999). Health promoting schools and health promotion in schools: two systematic reviews. Health Technology Assessment. 3(22), 198-207.
Mitchell, J., Palmer, S., Booth, M., & Davies, G. P. (2000). A randomized trial of and intervention to develop health promoting schools in Australia: The south western Sidney study. Aust N Z J Public Health. 24(3), 242-246.
Mukoma W., & Flisher A. J. (2004). Evaluation of health promoting schools: A review of nine studies. Health Promotion International, 19(3), 357-368.
Park Y. J. (2014). A study on the efficiency analysis of health promoting school using DEA (data envelopment analysis) Model. Unpublished doctoral dissertation, Hanyang University, Seoul.
Sohn, A. R., Kim, B. R., Kim, S. H., Shim, Y. J., Ahn, D. H., & Choi B. Y. (2008). Evaluating health promoting schools based on WHO standards in Yangpyung-gun, Korea. The Journal of Korean Society for School Health Education. 9(1), 1-15.
St Leger, L. H. (1999). The opportunities and effectiveness of the health promoting primary school in improving child health - A review of the claims and evidence. Health Education Research, 14, 51-69.
WHO (1986). Ottawa charter of health promotion. WHO, Geneva: Author.
WHO (1998). Health promoting schools: A healthy setting for living, learning and working. Geneva: Author.
WHO (2000). Local action: Creating health promoting school, WHO's information series on school health. Geneva: WHO, UNESCO, EDC.
Wong M. C., Lee A., Sun J., Stewart D., Cheng F. F., Kan W., et al. (2009). Comparative study on resilience level between WHO health promoting schools and other schools among a Chinese population. Health Promotion International, 24(2), 149-155.
Xin-Wei, Z., Li-Qun, L., Xue-Hai, Z., Jun-Xiang, G., Xue-Dong, P., Aldinger, C., et al. (2008). Health-promoting school development in Zhejiang Province, China. Health Promotion International, 23(3), 220-230.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.