최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.22 no.4, 2015년, pp.416 - 423
송소라 (성신여자대학교 간호대학 건강과학연구소) , 김영주 (성신여자대학교 간호대학)
Purpose: The purpose of this study was to evaluate the effect of a self-evaluation method using video recording on competency in nursing skills, self-directed learning ability, and academic self-efficacy in nursing students. Methods: The study design was a non-equivalent pre-post quasi-experimental ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
비디오 녹화 학습법을 활용한 학습이 일회성이거나 종류가 부족한 제한점을 지닌 이유는 무엇인가? | 그러나 대부분의 연구에서 비디오 녹화 학습이 일회성이거나, 한 가지 종류의 핵심간호술기만을 평가하는 제한점들이 있었다. 그 이유는 간호교육에 있어서 비디오 녹화 학습법은 고가의 영상음향장비를 설치해야 하고 학습장소 배정에 어려움이 있어 실제적으로 간호교육 현장에서 적용하기에는 제한점이 많았기 때문이다. 하지만 최근 시뮬레이션기반의 실습 교육이 활성화 되면서 이를 위한 교육기자재를 갖춘 간호대학이 증가하고 있는 추세로 비디오 녹화 학습법은 대중적이고 실제적으로 간호학생들에게 적용할 수 있는 효과적인 학습방법이 될 것이다. | |
비디오 녹화 학습은 어떤 학습 방법인가? | 자율학습은 정규수업이외 시간에 학생 스스로 자율적으로 핵심간호술기를 연습하는 방법으로, 부족한 지도인력의 문제점을 보완할 뿐만 아니라 학습자의 만족감과 자신감을 높이는 것으로 나타났다[3]. 비디오 녹화 학습은 학습자의 행위나 학습과정을 동영상으로 녹화하여 관찰하는 방법으로, 학습자의 자기주도성을 높이고 문제해결능력을 향상시키는데 효과적인 방법이다[3]. 자가평가 학습법은 학습자가 학습중이나 그 이후에 자신이 학습한 결과에 대한 평가과정에 참여하여 수행 결과물에 대한 반성적 사고와 자신의 장단점을 파악하도록 돕는 자기주도적 학습의 평가활동이다[9]. | |
핵심간호술기 실습을 위해 도입된 교육방법으로는 어떤 것들이 있는가? | 이를 극복하기 위해 핵심간호술기 실습을 위한 다양한 교육방법이 도입되었다. 자율학습[2,5], 표준화 환자 학습[6,7], 비디오 녹화 학습[3-5], 웹 기반 학습[8] 등이 대표적인 예이다. 자율학습은 정규수업이외 시간에 학생 스스로 자율적으로 핵심간호술기를 연습하는 방법으로, 부족한 지도인력의 문제점을 보완할 뿐만 아니라 학습자의 만족감과 자신감을 높이는 것으로 나타났다[3]. |
Park SN, Lee SK. Factors influencing basic nursing skill competency in nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2008;15(1):6-13.
Paik HJ. Educational evaluation of competency in nursing skills through open laboratory self-directed practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2004;11(1):13-20.
Yeun EJ. Effectiveness of video-record method on fundamental nursing skill education - Focused on intramuscular injection practice. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 1999;5(1):86-96.
Kang KS. Effectiveness of video-record method on fundamental nursing skill education: Focused on enema. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 1996;3(2):273-283.
Ko IS. Measurement of competency through self study in basic nursing lab. practice focused on cleansing enema. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 1999;6(3):532-543.
Yoo MS. The effectiveness of standardized patient managed instruction for a fundamental nursing course. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2001;7(1):94-112.
Cho BH, Kim SY, Ko MH. Effectiveness of web based learning on competence, knowledge, and confidence in foley-catheter management in basic nursing education. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2004;11(3):248-255.
Bae YJ. The effects of self-evaluation and peer-evaluation on academic achievement and mathematical disposition [master's thesis]. Seoul: Kookmin University; 2009. p. 18-25.
Pyun HR. The effects of observing and analysing learning by the video on the middle school diving player's athletic performance [master's thesis]. Gwangju: Chonnam National University; 2010. p. 5-12.
Sjoberg D, Karp S. Video-based debriefing enhances reflection, motivation and performance for police students in realistic scenario training. Procedia-Social and Behavioral Science. 2012;46:2816-2824. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.570
Laeeq K, Infusino S, Lin SY, Reh DD, Ishii M, Kim J, et al. Video-based assessment of operative competency in endoscopic sinus surgery. American Journal of Rhinology & Allergy. 2010;24(3):234-237. http://dx.doi.org/10.2500/ajra.2010.24.3434
Yoo MS, Son YJ, Kim YS, Park JH. Video-based self-assessment: Implementation and evaluation in an undergraduate nursing course. Nursing Education Today. 2009;29(6):585-589. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2008.12.008
Yoo MS, Yoo IY, Lee H. Nursing students' self-evaluation using a video recording of foley catheterization: Effects on students' competence, communication skills, and learning motivation. Journal of Nursing Education. 2010;49(7):402-405. http://dx.doi.org/10.3928/01484834-20100331-03
Kim AY, Park IY. Construction and validation of academic self-efficacy scale. Journal of Educational Research. 2001;9(1):95-123.
Lee WS, Cho KC, Yang SH, Roh YS, Lee GY. Effects of problem-based learning combined with simulation on the basic nursing competency of nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2009;16(1):64-72.
Lee SJ, Jang YK, Lee HN, Park GY. A study on the development of life-skills: Communication, problem solving, and self-directed learning. Seoul: Korea Education Development Institute, 2003 December. Report No.: RR2003-15-03.
Kim HS, Sim IO, Jung SH, Kim YJ, Park JH, Choi JS, et al. Fundamentals of nursing skills. Seoul: Hyun-Moon Sa; 2011. p. 224-288.
Barry S. A video recording and viewing protocol for student group presentations: Assisting self-assessment through a Wiki environment. Computers & Education. 2012;59(3):855-860. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.008
Kim SH. The effects of the self-regulated learning in the mathematics class to the academic achievement levels, academic self-efficacy and self-determination motivation [master's thesis]. Seoul: Korea University; 2012. p. 6-29.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.