최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.28 no.6 = no.84, 2016년, pp.1865 - 1874
This study was to identify the factors of ethical values in nursing students. The survey was conducted in two nursing colleges (n=180) using self-reported questionnaire. The data were analyzed with descriptive statistics, t-tests, ANOVA, Pearson's correlation coefficient and multiple regression anal...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호대학생 시절에 개 발된 생명의료윤리에 대한 올바른 가치관이 중요한 이유는? | ’는 내용이 있다. 이는 간호대학생 시절에 개 발된 생명의료윤리에 대한 올바른 가치관은 임상 실습 현장이나 졸업 후 임상에서 경험할 수 있는 다양한 도덕적 딜레마 상황에서 바람직한 의사결 정의 기준이 될 수 있기 때문이다. 간호학을 전 공하고 있는 간호대학생들이 어떠한 생명의료윤 리 의식을 가지고 있느냐는 졸업 후 이들이 행하 게 될 전문적 간호행위와 직결되며, 바람직한 윤리적 판단을 할 수 있는 기준이 되므로 중요하다 [Kim Myoung-Sook 2015]. | |
공감이란? | 공감[empathy]은 타인의 정서에 완벽하게 일치 할 수는 없지만 타인의 정서에 보다 적합하게 반 응하는 대리 정서반응이며, 도덕적 정서반응으로 서의 특성을 가지고 있다[Hoffman, 2001]. 공감 정서 없이는 도덕적 판단이 도덕 행동으로 연결 될 수 없을 만큼 공감은 중요하다(Rest, 1986]. | |
간호대학생의 책 읽기 소양과 예술 소양을 계발하기 위해 대학에서 제공해야 하는 사항은? | 본 연구에서 간호대학생은 역 사 소양과 문학․철학 소양은 비교적 양호한 수준 이었음에 반해 책 읽기 소양과 예술 소양은 부족 하였다. 이들 소양을 계발하기 위해 간호학과 커 리큘럼에 다양한 인문과 예술 교과목을 도입하고 관련된 교과 외 활동을 개발․제공할 필요가 있다. |
Ahn, Eun-Kyong Ku, Ok-Hee Kim, Tae-Sook (1998). The Ethical Values of Nursing Students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 4(1), 19-31.
Ancel, G.(2006). Developing empathy in nurses: An inservice training program. Archives of Psychiatric Nursing, 20(6), 249-257.
Choi, Gwi-Ney(2004). Medico-ethical values of Korean nursing officer. Master's thesis, Seoul: Yonsei University.
Davis, M. H.(1994). Empathy: A social psychological approach. Westview Press.
Han, Sang-Youn(2013). Sympathy and philosophical practice: Between being immersed-in and keeping-distance-from. Hermeneutik Studien, 33(0), 106-147.
Han, Sung-Suk Um, Young-Rhan Ahn, Sung-Hee Kim, Joong-Ho Kwon, Ivo Ku, In-Hoe et al.(2010). Nursing ethics 3ed. Seoul: Korean Nurses Association Publishing Co.
Hoffman, M. L.(2001). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. Cambridge University Press.
Jo, Hye-Kyung(2015). Moral sensitivity, empathy and ethical climate of nurses working in psychiatric wards. Master's thesis, Seoul: Yonsei University.
Jo, Kae-Hwa Kim, Gyun-Moo(2013). Health personnel's comprehension of death in Korea. Korean Journal of Medical Ethics, 16(1), 124-138.
Jo, Kae-Hwa Park, Ae-Ran Lee, Jin-Ju Choi, Su-Jung(2015). The influence of humanistic knowledge, hospice perception and spirituality on terminal care performance of clinical nurses. Korean Journal of Medical Ethics, 18(2), 103-116.
Kang, Young-Ahn(2006). Personal Knowledge and Caring. Humanities Research Institute Sogang University, 20, 117-144.
Kim, Mee-Jeong Kim, Myung-Hee(1999). A study of moral development and ethical values of the nurse. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 5(2), 337-353.
Kim, Ock-Joo Lyoo, In-Kyoon Chang, Kee-Hyun (2004). Experience of medical ethics education at the Seoul National University. Journal of the Korea Bioethics Association, 5(2), 2-18.
Kim, Yeoung-Il(2014). The study of resilience of the gifted in science: Related with humanistic knowledge. Master's thesis, Incheon: Incheon National University.
Kong, Byung-Hye(2015). Leiden des menschen und die rolle der kunst-aufgund der Schopenhauers kunstlehre. Journal of Human Studies, (29), 107-133.
Lee, Joo-Hee(2011). Assisted Suicide and Criminal Law: Focused on Assisted Suicide as a certain Type of Euthanasia. Journal of Law and Politics research, 11(3), 963-994.
Lee, Soon-Hee Kim, Sook-Young Kim, Jung-A(2007). Ethical Value of Nursing Students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 13(2), 145-155.
Lee, Young-Sook(1990). A study of the bioethical values of Korean nurses. Master's thesis, Seoul: Chung-Ang University.
Lutzen, K.(1997). Nursing ethics into the next millennium: A context-sensitive approach for nursing ethics. Nursing Ethics, 4(3), 218-226.
Park, Mi-Hwa(2000). The patterns of change in ethical value of nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 6(2), 199-217.
Park, Myung-Hee Kim, Chang-Sook(2003). A study on the ethical values of clinical nurses. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 9(1), 30-40.
Park, Sung-Hee(1997). Empathy and prosocial behavior. Seoul: Moonumsa.
Rest, J. R.(1986). Moral development: Advances in research and theory. Praeger publishers.
Reynolds, W.(1998). A study of the effects of an empathy education programme on registered nurses' empathy. Open University.
Reynolds, W. Scott, P. A. & Austin, W.(2000). Nursing, empathy and perception of the moral. Journal of Advanced Nursing, 32(1), 235-242.
Shin, Hee-Sun(2013). A study about the possibility of personality education through the reading and discussion class on the humanities. Journal of Ethics , 90(0), 313-351.
Williams, J. & Stickley, T.(2010). Empathy and nurse education. Nurse Education Today, 30(8), 752-755.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.