본 연구는 고등학생의 연구실 이용에 따른 안전 인식과 교육에 대한 필요성을 조사하였다. 이를 위하여 서울 소재 3개 고등학교 2학년 재학생 290명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며, 수집된 자료를 분석하였다. 분석 결과 정규 수업 전 안전교육은 64.8%가 경험한 것으로 나타났으며, 사고 경험 6.6%, 체험 교육 시 안전 교육 68.0%로 사전 안전교육이 부족한 것으로 나타났으며, 안전교육에 대한 인식도와 필요성은 높게 인식하고 있는 파악되었다. 특히, 연구실 사고 대처 방법에 관한 교육의 필요성을 안전 교육 경험 학생이 높게 나타나 연구실 안전 교육의 체계적인 관리 및 학생들의 안전 시 사고체계에 대한 다각적인 관리 방안 마련이 요구된다. 연구실 안전 인식과 교육 필요성 요인은 생활안전과 연구실 이용 안전교육 필요성과 상호 관련성이 높았고, 기기 및 실험 안전에 대한 필요성이 높을수록 연구실 이용 안전과 사고 대처 방법에 대한 인식도 높은 것으로 나타나 고등학생 대상의 연구실 안전 교육 프로그램 개발과 관리적 방안에 관한 연구를 제안한다.
본 연구는 고등학생의 연구실 이용에 따른 안전 인식과 교육에 대한 필요성을 조사하였다. 이를 위하여 서울 소재 3개 고등학교 2학년 재학생 290명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며, 수집된 자료를 분석하였다. 분석 결과 정규 수업 전 안전교육은 64.8%가 경험한 것으로 나타났으며, 사고 경험 6.6%, 체험 교육 시 안전 교육 68.0%로 사전 안전교육이 부족한 것으로 나타났으며, 안전교육에 대한 인식도와 필요성은 높게 인식하고 있는 파악되었다. 특히, 연구실 사고 대처 방법에 관한 교육의 필요성을 안전 교육 경험 학생이 높게 나타나 연구실 안전 교육의 체계적인 관리 및 학생들의 안전 시 사고체계에 대한 다각적인 관리 방안 마련이 요구된다. 연구실 안전 인식과 교육 필요성 요인은 생활안전과 연구실 이용 안전교육 필요성과 상호 관련성이 높았고, 기기 및 실험 안전에 대한 필요성이 높을수록 연구실 이용 안전과 사고 대처 방법에 대한 인식도 높은 것으로 나타나 고등학생 대상의 연구실 안전 교육 프로그램 개발과 관리적 방안에 관한 연구를 제안한다.
The purpose of this study is to investigate the necessity of safety awareness and education regarding the use of laboratories, and to foster safety awareness during intramural and extracurricular activities in high schools. The study conducted a questionnaire to 290 eleventh grade students of three ...
The purpose of this study is to investigate the necessity of safety awareness and education regarding the use of laboratories, and to foster safety awareness during intramural and extracurricular activities in high schools. The study conducted a questionnaire to 290 eleventh grade students of three high schools located in Seoul. The collected data were statistically analyzed. The result illustrates that 64.8% of students have experienced safety education during a regular class, 6.6% have experienced accidents, and 68.0% have experienced safety education during field activities. The result concludes that there is a lack of prior safety education as well as overall low awareness on the necessity of safety education. In particular, students who have experienced safety education recognizes the necessity of emergency education regarding laboratory accident more than those who did not receive such education. Thus, a systematic management of laboratory safety education and multilateral management measures for students' safety are required. There is a relatively high correlation between safety intention of R&D and Education factors and Community and Laboratory Safety Education. As much as there is a high safety demand regarding the laboratory instruments and experiment, it shows high intention of safety lab operation as well as count measurement of lab accident. This study recommends developing a laboratory safety education program and management methods appropriate for high school students.
The purpose of this study is to investigate the necessity of safety awareness and education regarding the use of laboratories, and to foster safety awareness during intramural and extracurricular activities in high schools. The study conducted a questionnaire to 290 eleventh grade students of three high schools located in Seoul. The collected data were statistically analyzed. The result illustrates that 64.8% of students have experienced safety education during a regular class, 6.6% have experienced accidents, and 68.0% have experienced safety education during field activities. The result concludes that there is a lack of prior safety education as well as overall low awareness on the necessity of safety education. In particular, students who have experienced safety education recognizes the necessity of emergency education regarding laboratory accident more than those who did not receive such education. Thus, a systematic management of laboratory safety education and multilateral management measures for students' safety are required. There is a relatively high correlation between safety intention of R&D and Education factors and Community and Laboratory Safety Education. As much as there is a high safety demand regarding the laboratory instruments and experiment, it shows high intention of safety lab operation as well as count measurement of lab accident. This study recommends developing a laboratory safety education program and management methods appropriate for high school students.
본 연구는 고등학교 재학생을 대상으로 학교 안과 밖에서 일어나는 과학교육(실험 교육)의 안전에 대한 인식과 교육에 대한 필요성을 조사하고 안전 교육 경험에 미치는 영향을 파악고자 안전의식 함양과 고등학교의 안전 교육 관리 체계의 기초 자료로 활용하고자 시도되었다. 이를 위하여 서울 소재 3개 고등학교 2학년 290명을 대상으로 설문 조사 후 통계 분석 하였으며, 다음과 같은 결론을 제시한다.
제안 방법
본 연구 수행을 위한 설문 문항은 고등학생들의 과학교육(실험) 시 안전 교육, 사고, 체험교육 경험 등을 포함한 일반적 문항, 안전에 대한 인식도, 안전 교육에 대한 필요성으로 구성되었다. 문항 구성은 김수윤(2006)의 연구 내용 중 고등학생들의 안전 인지도, 이미언(2009)은고등학생들의 안전사고에 대한 인식, 김대환(2003)은 안전사고에 대한 사례, 김은영(2009)은 안전교육에 대한 필요성의 연구 문항을 본 연구에 맞도록 수정 보완하였다[3][9][10][11].
대상 데이터
본 연구는 고등학생들을 대상으로 과학교육(실험 교육)의 안전에 대한 인식과 교육에 대한 필요성을 조사하고 안전 교육 경험에 미치는 영향을 파악하고자 서울 소재 3개 고등학교 2학년 자연계열 재학생 300명을 대상으로 2016년 1월 11일부터 29일까지 본 연구에 대한 목적 설명 후 자기기입식 설문 조사를 실시하였으며, 이중 불성실한 응답 및 무응답을 제외한 290명을 최종 분석대상으로 선정하였다.
데이터처리
본 연구의 통계처리를 위하여 SPSS 18.0 프로그램을 사용하였으며, 고등학생들의 안전교육 및 사고 경험은 빈도분석, 고등학생들의 연구실 안전에 관한 인식도, 안전 교육 필요성은 요인분석과 신뢰도 분석을 사용하였고, 안전교육 경험, 사고 경험, 체험 교육 경험에 따른 연구실 안전 인식과 교육 필요성의 차이는 독립표본 t-test, 연구실 안전에 관한 인식도와 안전 교육 필요성 간의 상호 관련성은 상관관계분석을 이용하였다.
성능/효과
6%가 경험한 것으로 나타났으며, 화학물질, 용액 등 접촉 등의 사고 유형이 가장 높은 것으로 나타나 안전 교육에 대한 강화가 요구된다. 둘째, 고등학생들이 안전 교육 미경험자, 사고 미경험자, 체험 교육 경험자의 유해물질 및 기기사용 안전과 생활안전에 대한 인식도가 높았다. 셋째, 연구실 안전 인식과 교육 필요성 요인은 생활안전과 연구실 이용 안전에 대한 교육 필요성이 상호 관련성이 높았고, 기기 및 실험 안전에 대한 필요성이 높을수록 연구실 이용 안전과 사고 대처 방법에 대한 인식도 높은 것으로 나타나 실험 교육에 있어서 안전을 중요하게 인식하고 있는 것으로 파악되었다.
둘째, 고등학생들이 안전 교육 미경험자, 사고 미경험자, 체험 교육 경험자의 유해물질 및 기기사용 안전과 생활안전에 대한 인식도가 높았다. 셋째, 연구실 안전 인식과 교육 필요성 요인은 생활안전과 연구실 이용 안전에 대한 교육 필요성이 상호 관련성이 높았고, 기기 및 실험 안전에 대한 필요성이 높을수록 연구실 이용 안전과 사고 대처 방법에 대한 인식도 높은 것으로 나타나 실험 교육에 있어서 안전을 중요하게 인식하고 있는 것으로 파악되었다.
첫째, 고등학생들의 과학교육(실험 교육)에 있어서 안전 교육 경험은 64.8%, 사고는 6.6%가 경험한 것으로 나타났으며, 화학물질, 용액 등 접촉 등의 사고 유형이 가장 높은 것으로 나타나 안전 교육에 대한 강화가 요구된다. 둘째, 고등학생들이 안전 교육 미경험자, 사고 미경험자, 체험 교육 경험자의 유해물질 및 기기사용 안전과 생활안전에 대한 인식도가 높았다.
후속연구
최근 체험 교육 등으로 인한 교외 활동의 증가와 학생들의 교과과정 외 학습 활동이 증가하고 있는 것으로 파악되고 있어 교내 안전뿐만 아니라 교외안전 사고에 대한 안전 교육 체계 확립도 중요하게 인식되고 있다. 그러나 아직까지 고등학생들의 교육과정, 특히 과학 관련 교과목의 실험에 대한 안전 교육은 매우 미비하며, 교육의 중요성과 인식도는 높지만 교육현장에서 수행되기까지는 많은 어려움이 있다.
그러나 안전에 관한 중요성을 인지하고 있지만 교육 현장에서 안전에 대한 체계는 정립되지 못하고 있다. 따라서 학교생활부터 습관처럼 인식되고 지켜져야 할 안전에 관한 인식을 높이기 위하여 다양한 교육 방법을 개발하고 체계적으로 적용할 수 있는 관리 방안 마련이 요구된다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
고등학생들의 실험실 안전사고 유형은?
고등학생들의 실험실 안전사고는 손등을 다침 20%, 황산, 용매, 뜨거운 물 등에 접촉 16%로 대부분 실험 중실험장치, 기구의 취급부주의 및 위험물질 정보부족 등에 기인한 재해가 발생하는 것으로 보고된 바 있으며, 폭발, 인화, 유해성 가스, 약품, 감전, 기구 파손, 폐수, 폐기물 등에 의한 재해 발생 가능성이 높은 것으로 파악되고 있다[3].
학교가 학생의 안전을 위해 어떤 점을 시행하고 있는가?
2014년 세월호 참사 이후 사회 전체적으로 ‘안전’이라는 용어는 ‘사고’ 예방과 관리에 있어서 필수적이고 중요한 요소로 인식되고 있으며, 특히 학교에서는 안전 인프라 기반 구축, 학생 안전 교육, 학교 안전관리 등 사고를 예방하고 관리할 수 있는 방안을 마련하고 있다.
안전이 사고 예방과 관리에 있어 필수적이고 중요한 요소로 인식되는 계기는 무엇인가?
2014년 세월호 참사 이후 사회 전체적으로 ‘안전’이라는 용어는 ‘사고’ 예방과 관리에 있어서 필수적이고 중요한 요소로 인식되고 있으며, 특히 학교에서는 안전 인프라 기반 구축, 학생 안전 교육, 학교 안전관리 등 사고를 예방하고 관리할 수 있는 방안을 마련하고 있다.
참고문헌 (21)
J. B. Kim, "A study on Technical High School Students' Perception of Prevention Safety Accidents," Korea Safety Management & Science, vol. 9, no. 3, pp. 41-47, 2007.
S. H. Jung, H. G. Lee, "A Study On the Perceived Risk and Risk Reduction Behavior Of the Club Activity Participants At Middle School," The Journal Korea Association of Safety and Security, vol. 7, no. 2, pp. 113-114, 2011.
D. H. Kim, "A, Study on Safety Education in Chemical Laboratories in High, Majoring in Chemistry Education", Yonsei University, p. 46, 2002
C. H. Kim, Y. H. Park, "The relationship between the personality of elementary school students and the safety accidents in the school," The Journal of Korean Society for School Health Education, vol. 4, pp. 1-20, 2003.
H. G. Lee, "The Patterns of Safety Accidents and Safety Guidance for Secondary Physical Education Classes," Konkuk university, pp. 38-39, 2002.
J. C. Lee, "An Analysis on Safety Accidents Occurring during School Life," The Journal Korea Association of Safety and Security, vol. 8, no. 2, pp. 233-234, 2012.
S. J. Bong, "A Study on Perceptions and Needs of High Schools Teachers and Students about Occupational Safety and Health Education," Korean Society For The Study Of Vocational Education, pp. 459-460, 2002.
J. M. Lee, "A Study on the Conditions and Preventions of the Safety Accidents in Physical Education Classes (among the middle and high schools in Daejon)," Kongju National University, pp. 61-62, 2004.
S. Y. Kim, "The Research on the knowledge of Students for Toxicants which are used in Chemical Experiments in High School and Suggestions for the improvement of Laboratory Safety Education," Sookmyung Women's University, pp. 54-55, 2006.
M. U. Lee, "Survey of recognition level for safety concerns in high school chemistry I experimentation," Korea National University of Education Chung-Buk, pp. 88-89, 2009
E. Y. Kim, "A Study on The Safety Education of Chemical Experiment in High School," Inha University, pp. 79-80, 2009.
Y. H. Yoon, "Investigation of industrial high school students'perception of school safety accidents and safety education," Chungnam National University, pp. 244-245, 2015.
J. E. Park, M. S. Lee, "The Research on the effect of School Safety Management System on Accident in School (Based on study of high schools in Seoul)," Korean Journal of Health Education and Promotion, vol. 19, no. 2, pp. 57-72, 2002.
S. H. Han, "The Status of Safety Accident and Safety Health Education and Risk Factors of Safety Accident among the selected High School Students," Korean Journal of Health Education and Promotion, vol. 19, no. 1, pp. 12-13, 2002.
Y. H. Yoon, N. Y. Lim, C. H. Lee, "Investigation of Specialized High Schools for Technical Fields Students' Perception of School Safety Accidents and Safety Education," Korean Technology Education Association, vol. 15, no. 3, pp. 244-245, 2015.
M. S. Lee, H. J. Choi, M. H. Kim, Y. J. Park, " The Influence of School Safety Education on Safety Awareness of Students - Based on Study of Elementary, Middle, and High Schools in Chung-nam -," The Journal of Korean Society for School & Community Health Education, vol. 13, no. 2, pp. 93-105, 2012.
J. C. Kim, "Study on efficient measures of Safety Education to prevent industrial disaster(for technical high school)," Kangwon National University, pp. 55, 2002.
Y. S. Kim, "The Research on the effect of School Safety Management System on Accident in School -Based on study of high schools in Seoul-," Ehwa Women's University, pp. 48-49, 2002.
J. E. Park, "A Study on the effect of School Safety Management System on Accidents in School (Based on study of high schools in Seoul)," Ewha Womans University, pp. 69-70, 2002.
S. H. Jeon, "A study on the Methods for the Improvement of Middle School Safety Education," Korean Society of Safety Education, vol. 4, no. 1, pp. 47-48, 2001
Y. S. Nam, "Accident Prevention Policy through School Accident Statistical Analysis," Journal of The Korean Society of Living Environmental System, vol. 23, no. 1, p. 159, 2016.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.