최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.2, 2016년, pp.147 - 155
곽혜원 (계명대학교 간호과학연구소) , 이지은 (대경대학교 간호학과)
Purpose: In this study, the relationship between the interpersonal relationships, clinical stress and satisfaction of clinical practice among nursing was examined. Method: The participants were 261. Data collected from 7 September to 18 September 2015 were analyzed using descriptive statistics, t-te...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호교육의 핵심목표는? | 최근 과학과 의료기술이 급속도로 발전하고, 지식과 정보에 대한 접근의 기회가 확대되면서, 건강에 대한 관심의 증가로 전문직으로서의 간호에 대한 요구는 더욱 증대되고 있다. 이에 간호교육의 중요성이 더욱 강조되는데, 간호교육의 핵심목표는 이론교육과 임상실습의 통합교육으로 대상자의 건강문제를 해결하기 위한 전문적인 지식과 질적인 간호제공능력을 가진 전문직 간호사를 양성하는데 있다[1]. 이러한 능력을 배양하는데 있어 결정적인 영향을 미치는 것이 임상실습이며[2] 임상실습은 간호대학생이 간호사로서 갖추어야 할 실제적인 지식과 경험을 학습하도록 하고, 가치관과 태도, 간호에 대한 이미지 형성과 간호사로서의 역할을 인식하고 학습할 수 있는 중요한 교육과정이다[3,4]. | |
전문직 간호사를 양성하는데 있어 결정적인 영향을 미치는 것은? | 이에 간호교육의 중요성이 더욱 강조되는데, 간호교육의 핵심목표는 이론교육과 임상실습의 통합교육으로 대상자의 건강문제를 해결하기 위한 전문적인 지식과 질적인 간호제공능력을 가진 전문직 간호사를 양성하는데 있다[1]. 이러한 능력을 배양하는데 있어 결정적인 영향을 미치는 것이 임상실습이며[2] 임상실습은 간호대학생이 간호사로서 갖추어야 할 실제적인 지식과 경험을 학습하도록 하고, 가치관과 태도, 간호에 대한 이미지 형성과 간호사로서의 역할을 인식하고 학습할 수 있는 중요한 교육과정이다[3,4]. | |
간호대학생에게 임상실습이 갖는 의미는? | 이에 간호교육의 중요성이 더욱 강조되는데, 간호교육의 핵심목표는 이론교육과 임상실습의 통합교육으로 대상자의 건강문제를 해결하기 위한 전문적인 지식과 질적인 간호제공능력을 가진 전문직 간호사를 양성하는데 있다[1]. 이러한 능력을 배양하는데 있어 결정적인 영향을 미치는 것이 임상실습이며[2] 임상실습은 간호대학생이 간호사로서 갖추어야 할 실제적인 지식과 경험을 학습하도록 하고, 가치관과 태도, 간호에 대한 이미지 형성과 간호사로서의 역할을 인식하고 학습할 수 있는 중요한 교육과정이다[3,4]. |
Waldner, M., Olson, J. Taking the patient to the classroom: applying theoretical frameworks to simulation in nursing education. International of Nursing Education Scholarship, 14(1):p1-14. 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.2202/1548-923x.1317
H. O, Kang. A study on the clinical performance ability, self-concept of professional nursing and satisfaction with clinical practice of nursing students. Keimyung University: Daegu. 2010.
J. A, Lee. A study on the image of nurses and the professional self-concept perceived by nursing students. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 10(3): p325-334. 2004.
S. J, Han. A study on relationship between empowerment and satisfaction of clinical practice in nursing students. The Journal of Korean academic society of nursing education, 6(1): p.132-146. 2000.
E. H, Kim. The relationship between clinical stress, fatigue, satisfaction and self-efficacy in clinical practice of nursing students. Journal of The Korea Society of Health Informatics and Statistics, 40(1): p24-36, 2015.
S. L. Kim, J. E, Lee. Relationship among stress coping strategies, and self-esteem in nursing students taking clinical experience. The Journal of Korean academic society of nursing education, 11(1): p98-106. 2005.
Xabier, Z .G., Xabier, H. E., Mari, J. A. E, Inma, E. G., Maite, B. L., Xabier, S. C. Stress sources in nursing practice, evolution during nursing training, Nurse education today, 27(7): p777-787. 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2006.10.017
J. I, Kim, J. S, Kim. Effects of clinical training on stress, anxiety and changes in autonomic Nervous System in Nursing Students. Journal of Korean Biological Nursing Science, 13(2): p102-108. 2011.
S. Y, Jung, C. H, Hwang, J. Y, Go, B. K, Cho, H. L, Lee. Effect of stress level on academic achievement assessment among nursing students. Collection of dissertation of Dongyang University, 4(1): p177-196, 2010.
Schlein, S., Guerney, B., Stover, L. The interpersonal relationship scale. Pennsylvania University: Pennsylvania. 1971.
S. M, Moon. A study on effect of Interpersonal relationship training group counseling. The Journal of Gyengsang University, 19(1): p195-204. 1980.
Beck, D. L., Srivastava, R. Perceived level and sources of stress in baccalaureate nursing students. Journal of Nursing Education, 30(3): p127-133. 1991.
K. J, Cho, H. S, Kang. Study on Self-Concept and Satisfaction of Clinical Practice. Journal of Korean Academy of Nursing, 14(2): p63-74. 1984.
S. E, Lee. A study on satisfaction and experience of clinical practice & direction for clinical education : Focused on maternity nursing practice. The Journal of Korean academic society of nursing education, 7(2): p333-348. 2001.
S. H, Lee, S. Y, Kim, J. A, Kim. Nursing students' image of nurse and satisfaction with clinical practice. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 10(2): p219-231. 2004.
S. J, Kim, H. H, Kim. Impact of communication competence and empathy abilities on interpersonal relationship abilities among dental hygiene students. Journal of Dental Hygiene Science, 13(3): p304-313. 2013.
H. J, Kim, E. H, Jang, I. H, Lee, H. J, Jang. A Study on Self esteem interpersonal ability, and satisfaction on clinical practice of nursing students. The Journal of Yeungnam University College, 38(1): p155-168. 2009.
W. K, Cho. Relationship among College Admission System, College Students' College Life and Satisfaction on College Major, and their Academic Achievements. Dankook University, Gyeonggido. 2015.
S. J, Hwang. The Relationship between Clinical Stress, Self-Efficacy, and Self-Esteem of Nursing College Students. The Journal of Korean academic society of nursing education, 12(2): p205-213. 2006.
M. S, Lee, K. S, Kim, M. K, Cho, J. W, Ahn, S. N, Kim. Study of stress, health promotion behavior, and quality of life of nursing students in clinical practice and factors associated with their quality of life. The Journal of Muscle and Joint Health, 21(2): p125-134. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5953/jmjh.2014.21.2.125
J. J, Yang. A Study of the influencing factors on assertiveness, clinical stress and nursing performance in nursing students. The Journal of Kwangju Health College, 25(1): p393-417. 2000.
B. S, Park. Stress and satisfaction related to clinical practice by sex role identity among students. Kwandong University, Kangwon. 2009.
S. J, Lee. Level satisfaction on clinical practice of baccalaureate nursing students. Journal of korean academy of Nursing, 10(2): p41-52. 1980.
E. J, Shin. A Study related to self-efficacy, satisfaction with practice and fundamentals of nursing practicum. The Korean journal of fundamentals of nursing, 15(3): p380-386, 2008.
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.