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종합병원 회계부서 중간관리자의 역량에 관한 연구
A Study on the Competency of Middle-Level Managers of Accounting Department in General Hospitals 원문보기

병원경영학회지 = Korea journal of hospital management, v.21 no.1, 2016년, pp.1 - 13  

이승훈 (가톨릭대학교 인천성모병원) ,  송주영 (연세대학교 보건대학원) ,  김태현 (연세대학교 보건대학원) ,  이상규 (연세대학교 보건대학원) ,  권성탁 (연세의료원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As the importance of strengthening the competency of managers who are in charge of cash collection and disbursement, and preparing for financial statements becomes more visible, this study examined the competency of middle-level managers of accounting department in general hospitals in Korea. Based ...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구는 종합병원 회계부서에서 근무하는 중간관리자의 역량군별 중요도 인식정도와 수행도, 중요도와 수행 도간의 상호차이를 파악하여 비교 분석하고, 종합병원 회계부서 중간관리자의 역량강화를 위한 방법을 수립하는 체계적인 방법을 제시하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
중간관리자는 어떤 역할과 위치를 차지하는가? 특히 병원에서 중간관리자의 역량을 강화시키는 것은 중요한 일이다. 중간관리자는 조직에서 최고경영자와 하위경영자 및 일반사원의 중간의 지점에서 교두보 역할을 하며, 원활한 업무촉진을 위해 해당직무에 대한 높은 지식을 가지고 부하직원에 대한 교육, 지도, 감독의 역할을 함으로써 조직성과를 높이는 데 있어 매우 중요한 위치를 차지한다[2]. 이러한 중간관리자들의 역량을 체계적으로 향상시키기 위해서는 주기적으로 그들의 역량수준을 파악할 필요가 있다.
역량의 정의는 무엇인가? 역량(Competency)은 업무성과와 관련된 광범위한 심리적 또는 행동적 특성이라고 정의할 수 있으며[1], 탁월한 성과자와 보통 성과자를 구별해 주는 지식, 기술, 능력, 기타 특성을 포괄하는 개념으로 보다 구체적으로 발전되었다. 따라서 많은 기업들은 직종별, 계층별로 인적 자원의 체계적인 역량강화를 통해 기업의 경쟁력을 강화 하고, 생산성을 향상시키고자 노력하고 있다.
종합병원 회계부서 중간관리자는 어떤 역할을 하고 있는가? 본 연구는 종합병원 회계부서에서 근무하는 중간관리자의 역량군별 중요도 인식정도와 수행도, 중요도와 수행 도간의 상호차이를 파악하여 비교 분석하고, 종합병원 회계부서 중간관리자의 역량강화를 위한 방법을 수립하는 체계적인 방법을 제시하고자 한다. 종합병원의 경우 회계 부서 관리자는 병원의 경제활동에 관한 정보를 화폐가치로 측정하고 기록하는 역할을 넘어 이러한 정보를 중요 이해관계자들에게 전달하여 유용한 의사결정에 활용하는 역할까지 담당하고 있으며, 특히 기본적인 기업회계 기준 뿐만 아니라 의료기관 회계 기준규칙도 숙지해야 하며, 병원의 재무상태에 영향을 줄 수 있는 주요 보건의료정책의 변화에 효과적으로 대응하기 위한 각종 대응방안을 모색해야 하는 역할도 회계부서 관리자들에게 요구되고 있다. 이러한 관점에서 병원발전에 기여하는 역량 있는 회계부서 중간관리자 육성 방법을 제공하고자 하며, 이를 위해 다음과 같이 세부목적을 설정하였다.
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참고문헌 (14)

  1. McClelland, D. C. Testing for Competence rather than for intelligence. American Psychologist 1973;28(1):1-14. 

  2. Jang KB. A study on influence of the middle manager's perceived competency level on their job satisfaction in small and medium-sized manufacturing company [thesis]. Seoul: Yonsei University;2008. 

  3. Kim H, Jo W, Kim Y, Kim T. Analysis of the Factors and the Differences in the Awareness about the Capability Groups of the Mediator Manager in General Hospital and the Level of Performance. Korean J of Hospital Management 2011;16(3):92-114. 

  4. Spencer, L.M. & Spencer, S.M. Competence at Work, Nueva York: John Wiley and Sons.1993. 

  5. Ulrich, D. Organizing around capabilities, The organization of the future,1997:189-196. 

  6. Kim J, Park Y, Lee H. Diagnosing Competencies and Exploratory Study on Competency-Performance Relationship. Koreanische Zeitschrift fuer Wirtschaftswissenschaften 2006;36:185-203. 

  7. Lee JH. The Effects of Geriatric Hospital's Organizational Competencies on Management Performances [thesis]. Pusan: Pusan University; 2013. 

  8. Yoo SH. A study about the impact of leader's job competency on the employee's job commitment: Based on organizational culture of medium, smallsized manufacturing company [thesis]. Yongin: KyungHee University;2015. 

  9. Ko JS. Gaps among Necessity, Possession and Exercise of Nursing Management Skills and Its Causes of Head Nurses at General Hospitals [thesis]. Busan: Inje University;2003. 

  10. Ulrich, D. Human Resource Champions: The Next Agenda for Adding Value and Delivering Results, Harvard Business school.1997. 

  11. Byun HS. A study on the nursing managerial competency of head nurses in the general hospitals [thesis]. Gwangju: Chonnam National University;2000. 

  12. Hahm HM. A Comparative Study on Nursing Management Competencies in Head Nurse Perceived by Head Nurses and Charge Nurses [thesis]. Suwon: Ajou University;2002. 

  13. Lee H, Kim S, Jung K, Kim Y. A Study on the Role of the Accounting Dept. in General Hospitals Centered on General Hospitals with more than 300 beds. The Korean J of Health Service Management 2010:4(1):43-58. 

  14. Lee HM, Kim JI. Core Competency, Core People: Development of Model for Core Competency of Human Resources and Competency Assessment. Seoul: Korea Management Association;2005. 

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