최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국임상보건과학회지 = The Journal of Korean clinical health science, v.4 no.1, 2016년, pp.532 - 541
Purpose. The purpose of this study was to investigate the relationship between nursing professionalism, self-leadership, and empowerment in nursing students. Methods. The participants were 226 nursing students. Data collected from November to December 2015 were analyzed using descriptive statistics,...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
임파워먼트란 무엇인가? | 이와 같이 조직발전에 있어 간호전문직관과셀프리더십은 구성원들을 임파워시켜 개인적 변화와 업무의 효과성을 높일 수 있게 된다8). 개인이 자신의 일을 유능하게 수행할 수 있다는 느낌을 갖게 되는 활동의 의미를 포함하고 있는 임파워먼트는 개인의 무력감을 제거하고 신념을 부여하는 과정이다9)10). | |
긍정적인 간호전문직관의 장점은 무엇인가? | 특히 간호전문직이 갖고 있는 자율성과 독립성은 간호사의 직업만족, 임상수행능력, 조직몰입의 정도를 높여 긍정적인 간호전문직관을 갖게 한다2)3)4). 긍정적이고 발전적인 간호전문직관의 형성은 병원현장에서 간호의 미래를 주도할 간호대학생에게 뚜렷하고 근본적인 간호이념과 목표를 가지게 하며2) 바람직한 간호전문직관은 간호대상자에게 양질의 간호를 제공하고 간호직업에 대해 만족을 얻고, 간호실무의 발전에기여하며, 또한 간호전문직관이 높을수록 역할변화에 직면했을 때 더 유연하게 대처한다5). 또한 건강관리체계 내에서 간호사의 역할이 점차 확대됨에 따라 환자치료의 중심적 역할을 담당하게 되는 간호관을 형성하게 되며 올바른 진로결정에 긍정적인 영향을 미치게 된다2). | |
최근 학생들이 진로결정에 어려움을 겪는 이유는 무엇인가? | 최근 자신의 적성보다는 취업의 보장이나 부모의 권유에 의해서 전공을 선택했으나, 엄격한 교육과정과 위계질서, 과중한 학습량과 취업에 대한 걱정으로 진로결정에 어려움을 겪고 있다. 이러한 변화에 취업의 용이성과 직업의 안정성이 간호직에 대한 긍정적으로 인식하도록 하고, 간호의 전문적 기술과 지식은 국민건강증진을 위해 가치있고 보람있는 일로서 전문직에 대한 인식이 높다. |
Choi J, Ha NS. The relationship among of nurses, self esteem and professional socialization in nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 2009;15(1):54-63.
Hallin K, Danielson, E. Registered nurses' perceptions of their work and professional development. Journal of Advanced Nursing, 2008;16(1):2-70.
Hwang JI, Lou SS, Han SS, et al. Professionalism: the major factor influencing job satisfaction among korean and chinese nurses. International Nursing Review, 2009;56(3):313-318.
Cook TH, Gilmer MJ, BEss CJ. Beginning students' definitions of nursing: An inductive framework of professional identity. Journal of Nursing Education, 2003;42(7):311-317.
Kanter RM. Men and women of the corporation. New York: Basic Books, 1977.
Conger J, Kanungo R. The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13.471-482.
Yoo SO, Lee SY, Han SO, et al. Empowerment, performance and job satisfaction perceived by hospital nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 2006;12(3):406-414.
Shin YK. Management respecting man's dignity: approach of organizational behaior. Seoul :Dasan Publishng, 1997.
Lim SY, Kim SY, Choi HM. The relationships of major satisfaction, self esteem and nursing professionalism of the nursing college students. The Journal of the Convergence of Culture Technology, 2015;1(2):2348-0366.
Park JS, Park BN. The influence of empowerment on job satisfaction, task performance and turnover intention by hospital nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 2008;14(2):150-158.
Yeun EJ, Kwon YM, Ahn OH. Deelopment of a nursing professional values scale. Journal of Korean Academy of Nursing, 35(6), 1091-1100.
Kim MH. A study on the factors affecting the view of nursing as professionalism. Unpublished master's thesis, Kyung Hee University, 2008.
Manz CC. The art of self leadership: strategies for personal effectiveness in your life and work perntice-Hall, Englewood Cloffs, N, J, 1983.
Kim HS. Middle school teacher job satisfaction and the relationship between self-leadership. Unpublished master's thesis, Soonsil University, 2002.
Thomas KW, Velthouse BA. Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic taskmotivation. Academy of Management Review, 1990;15:666-681.
Spreitzer GM. Psychological empowerment at the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Review, 1995;39:483-504.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.