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[국내논문] 일 상급종합병원 암환자 고객경험관리
Customer Experience Management for Cancer Patients in a Tertiary Hospital 원문보기

임상간호연구 = Journal of Korean Clinical Nursing Research, v.23 no.3, 2017년, pp.321 - 331  

원영화 (서울아산병원) ,  김지혜 (서울아산병원) ,  정은희 (서울아산병원) ,  곽은아 (서울아산병원) ,  양윤정 (서울아산병원) ,  신순자 (서울아산병원 간호팀) ,  김연희 (서울아산병원 간호부) ,  김정혜 (울산대학교 임상전문간호학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of customer experience management on nursing service satisfaction of cancer patients and their intent to revisit the hospital and also to identify empathy ability of oncology nurses. Methods: Participants were 376 cancer patients and 1...

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문제 정의

  • 고객들에게 가치 있는 독특한 제품이나 서비스를 지속적으로 창출하기 위해서는 고객경험을 체계적으로 관리하는 과정인 고객경험관리(Customer Experience Management, CEM)가 필요하다[7]. 이에 본 연구기관에서는 암환자를 대상으로 진단부터 수술, 항암화학요법, 방사선요법 등 여러 치료과정 동안의 고객경험관리 활동을 시행하였다. 고객경험관리는 병원을 내원하는 환자의 동선을 간호사가 환자와 함께 동행하면서 환자와 가족의 경험을 공감하고, 불편감을 파악하여 이를 해결하는 프로세스를 의미한다.
  • 본 연구에서는 고객경험관리를 통한 암환자의 간호서비스환자만족도와 병원 재이용의도에 미치는 영향을 확인하고, 고객경험관리에 참여한 간호사의 공감능력 정도를 확인하고자 하였다.
  • 본 연구의 목적은 암환자 고객경험관리 적용 효과를 확인하여 추후 환자중심 의료서비스 평가연구의 기초자료를 제공하기 위한 것으로 구체적인 목표는 다음과 같다.
  • 본 연구는 암환자 고객경험관리 적용 효과를 확인하기 위하여 암환자의 간호서비스 만족도와 병원 재이용의도를 분석하고 종양간호사의 공감능력과 영향요인을 파악하기 위한 조사연구이다.
  • 본 연구는 의료기관에서 환자중심의 의료서비스로 변화하면서 환자의 치료결과뿐만 아니라 암환자가 진단 시부터 전 치료기간동안 경험할 수 있는 과정에 고객경험관리를 적용하여 간호서비스 환자만족도와 병원 재이용의도를 확인하고, 종양 간호사의 공감능력 정도를 파악하고 영향요인을 규명하고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
미국 의학연구소에 따르면 이상적인 보건의료가 갖추어야 하는 조건은? 미국 의학연구소(Institute of Medicine)에서는 이상적인 보건의료가 갖추어야 하는 조건으로 안전성, 효과성, 환자 중심성, 적시성, 효율성 및 형평성을 포함한 여섯 가지 조건을 제시하고 환자의 경험과 권리를 강조하였다[1]. 의료서비스의 수요자인 환자가 서비스의 질을 평가할 때 치료결과 이외에도 의료서비스 전달과정에 대한 평가가 중요한 요인으로 작용하며 의료서비스를 이용하는 환자가 모든 과정에서 만족해야 결과적으로 고객만족을 이끌어 낼 수 있다.
고객경험이란? 고객경험은 고객의 감각, 감정, 인지, 행동, 관계의 정도가 그 고객의 경험에 영향을 미치는 것을 의미한다[3]. 본 연구에서는 암 병원 암환자의 입원, 검사, 수술, 퇴원, 항암화학요법,방사선 요법 등을 포함한 전 치료 과정을 간호사가 직접 환자와 동행하여 환자의 입장으로 경험하며 고객의 감정, 행동, 인지에 대해 관찰하는 것을 의미한다.
환자경험의 장점은? 환자경험은 의료서비스 이용과정에서 실제로 경험한 일을 보고하는 것으로 의료서비스 이용 시 발생한 일에 대해 환자가 평가하는 환자만족과는 다르다. 또한, 환자만족에 비해 덜 주관적이며 서비스 이용과정에서 발생한 문제점을 구체적으로 확인할 수 있는 장점이 있다[5]. 이에 최근 의료기관에서는 환자의 치료결과 뿐만 아니라 진료 대기시간이나 대기장소,치료 동선 등을 포함하여 환자중심의 변화가 나타나고 있다.
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참고문헌 (28)

  1. Institute of Medicine. Committee on quality of health care in america. crossing the quality chasm: A New Health System for the 21st Century: Washinton DC. National Academy Press; 2001. 

  2. Choi MJ. A study on implementation of customer experience management in hospital management-focusing on walk-through audit at a general hospital in Pusan [master's thesis]. Busan: Kyungsung University; 2012. p. 1-82. 

  3. Schmitt BH. Experiential Marketing: How to get customers to sense, feel, think, act relate to your company and brands. New York: The Free Press; 1999. 

  4. Bae HS, Kim SL. The structural relationships among customer experience, customer satisfaction, customer delight and revisit intention of airport users. The Journal of Humanities and Social Sciences 21. 2016;7(3):709-730. 

  5. Coulter A, Fitzpatrick R, Cornwell J. The point of care measures of patients' experience in hospital: Purpose, methods and uses: The King's Fund; 2009. 

  6. Health insurance review & assessment service. 2017 Patient Experience [Internet]. Health insurance review & assessment service [cited 2017 September 4]. Available from: http://www.hira.or.kr/bbsDummy.do?pgmidHIRAA0200 41000100&brdScnBltNo4&brdBltNo9300#none. 

  7. Lee SS, Lee HM, Kwon MJ. Walk-through audit (WtA) for successful customer experience management (CEM): Case study on a coffee shop. Korean Journal of Business Administration. 2012;25(1):529-543. 

  8. Bai LZ, Han JS. The impact of customer experience on customer positive emotion, customer delight and revisit intention of hotel customers. Korean Journal of Hospitality and Tourism. 2015;24(6):19-39. 

  9. La Monica EL. Construct validity of an empathy instrument. Research in Nursing and Health. 1981;4:389-400. 

  10. La Monica EL, Wolf Rm, Madea AR, Oberst MT. Empathy and nursing care outcomes. Scholarly Inquiry for Nursing Practices. 1987;1(3):197-213. 

  11. Goubert L, Craig KD, Vervoort T, Morley S, Sullivan MJ, de C Williams AC, et al. Facing others in pain: The effects of empathy. Pain. 2005;118(3):285-288. 

  12. Song ES. The factors of empathy for older patient in general hospital nurses [master's thesis]. Seoul: Seoul University; 2015. p. 1-73. 

  13. Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior research methods. 2007; 39(2):175-191. 

  14. Park ES, Suk MH, Jung KS. A study on the empathy of pediatric nurses. Child Health Nursing Research. 1997;3(2):142-153. 

  15. Kim EO, Jo SY. The relationship among motives for the selection of a hospital, satisfaction with services in a hospital and the revisit intention of outpatients. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2004;10(1):145-159. 

  16. Wagner W1, Bolling T, Hambruegge C, Hartlapp J, Krukemeyer MG. Patients' satisfaction with different modalities of prostate cancer therapy--a retrospective survey among 634 patients. Anticancer Research. 2011;31(11):3903-3908. 

  17. Lehto US, Helander S, Taari K, Aromaa A. Patient experiences at diagnosis and psychological well-being in prostate cancer: A Finnish national survey. European Journal of Oncology Nursing. 2015;19(3):220-229. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejon.2014.10.018 

  18. Urden LD. Patient Satisfaction measurement: Current issues and implications. Outcome Management. 2002;6(3):125-131. 

  19. Lee MA, Yom YH. A comparative study of patients' and nurses' perceptions of the quality of nursing services, satisfaction and intent to revisit the hospital: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2007;44(4):545-555. 

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  23. Trevizan MA, Almeida RG, Souza MC, Mazzo A, Mendes IA, Martins JC. Empathy in Brazilian nursing professionals: A descriptive study. Nursing Ethics. 2015;22(3):367-376. http://dx.doi.org/10.1177/0969733014534872 

  24. Richardson C, Percy M, Hughes J. Nursing therapeutics: Teaching student nurses care, compassion and empathy. Nurse Education Today. 2015;35(5):e1-e5. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2015.01.016 

  25. Lim JR. AI era. A job to survive?. The ability to communicate and empathize [Internet]. Seoul: JoongAng Daily; 2017[cited 2017 September 29] Available from: http://news.joins.com/article/21813512. 

  26. Seo MJ. Patient experience evaluation 'START' .. to be able to score well, we should emphasize round experience, staff experience [Internet]. Seoul: Mediphrma news; 2017[cited 2017 September 29]. Available from: http://medipana.com/news/news_viewer.asp?NewsNum 206364&MainKindA&NewsKind5&vCount12&vKind1. 

  27. Desbrough J, Phillips C, Millis J, Korda R, Bagheri N, Banfield M. Developing a positive patient experience with nurses in general practice: An integrated model of patient satisfaction and enablement. Journal of Advanced Nursing. 2017 Sep 20. http://dx.doi.org/10.1111/jan.13461 

  28. Richter JP, Muhlestein DB. Patient experience and hospital profitability: Is there a link?. Health Care Management Review. 2017;42(3):247-257. http://dx.doi.org/10.1097/HMR.0000000000000105 

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