최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.12, 2017년, pp.264 - 275
Objective: This study examines the effects of children's art activities through forest experience in relation with Nuri curriculum on environmental sensitivity. Method: A survey was administered to an experimental group of 20 children as well as a control group of 20 children for statistical analysi...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자연체험 미술 활동의 특징은? | 유아들이 숲을 이해하고 탐구하는 미술 활동 속에서 계절과 날씨의 변화, 식물의 생장, 자연에 대한 책임, 흙의 생명력 등 많은 것을 배울 수 있다. 숲을 통한 자연체험 미술 활동은 다양성, 소재의 생명성, 활동성뿐만 아니라 다양한 감각 기관을 자극하고, 반복적인 연중 프로그램 구상이 가능하며, 활동의 결과물들을 통하여 성취감을 맛볼 수 있는 특징이 있다. 따라서 유아는 직접 숲 체험 미술 활동을 통해 스스로 사고하고 행동할 수 있는 독립적인 자기 학습과정이 이루어진다[1]. | |
숲 체험 미술활동으로 유아들이 배울 수 있는 것은? | 유아교육기관에서 자연을 만나는 방법 중 특히 숲 체험 미술 활동은 유아들에게 훌륭한 자연학습장이 될 수 있다. 유아들이 숲을 이해하고 탐구하는 미술 활동 속에서 계절과 날씨의 변화, 식물의 생장, 자연에 대한 책임, 흙의 생명력 등 많은 것을 배울 수 있다. 숲을 통한 자연체험 미술 활동은 다양성, 소재의 생명성, 활동성뿐만 아니라 다양한 감각 기관을 자극하고, 반복적인 연중 프로그램 구상이 가능하며, 활동의 결과물들을 통하여 성취감을 맛볼 수 있는 특징이 있다. | |
자연물 재료를 다루는 체험 미술 활동을 통해 유아가 발달시킬 수 있는 것은? | 이 같은 체험 미술 활동은 재료, 크기, 모양, 형태 질감 등이 모두 다르고 모든 재료가 자연물이라는 장점을 가지고 있기 때문에 이는 유아들에게 쌓인 에너지를 방출시키는데 도움을 주고 유아의 부정적일 수 있는 심리를 긍정적인 방향으로 전환시키는데 유용한 교육적 소재이다. 이런 점에서 유아들이 교실에서 만족하지 못한 부분을 숲 체험 미술활동을 통해 유아의 몸과 마음을 조화롭게 심리적 감수성을 성장 발달시킬 수 있다[5,6,7]. |
E. H. Yang, "Art of Dislocation, Exile, and Diaspora : Korean Artists in New York in the 1960s and 1970s", The Journal of Art Theory & Practice, vol. 16, pp. 107-137, 2013.
N. E. Kwak, "A Study on the Play and Personality Education in Forest Kindergarten", Korean Society for Holistic Convergence Education, vol. 15, no. 3, pp. 1-23, 2011.
S. Y. Lee., J. T. Im., E. J. Kim., J. E. Song., "A study on a developmental plan for korean-style forest kindergarten by analyzing the present status and the actual condition of operational forest kindergarten in early childhood education institutions nationwide", The Korean Society For Eco-Early Childhood Education, vol. 14 no. 1, pp. 239-267, 2015.
The department of Education, Kindergarten education course commentary(1), 2011.
H. A. Lee., Early Childhood Art Education. Chang-Ji Publishers, 2009.
J. T. Im., J. Y. Ha., J. Y. Sin, Kindergarten operation manual for kindergarten and day care center, Gong Dong Che Publisher, 2013.
S. S. Bae., Walk through the forest of hearts. Good Thinking People Publisher, 2011.
E. S. Kim. A Study on the First Forest Preschool Education in Korea - Focused on Forest Preschool in Incheon University. Master's Thesis from Graduate School at Incheon University, 2010.
K. J. Yang. (The) effects of ecological art education on the personality development of children in the preschematic stage. Master's Thesis from Graduate School at Hanyang University, 2009.
D. Y. Kim., W. S. Choi. Children's Art Therapy, Jungmun Publisher, 2001.
K. H. Kim. Development of the model integrated fine arts education program for young children centered on aesthetic elements. Master's Thesis from Graduate School at Kyungsung University, 2011.
Y. A. Lee. The Aesthetic Basis in the Theory and Practice of the Art Education for Young Children. Journal of philosophy, vol. 47, pp. 247-276, 2007.
M. H. Lee. (The)Development and Effects of the Nature-Friendly Art Education Program for Young Children. Master's Thesis from Graduate School at Junnam University, 2009.
Daniel Goleman, Emotional Intelligence, NLP WORLD. vol. 5 no. 2, pp. 59-60, 1998.
Y. S. Lee. The influence of formative activities in outdoor play activities on emotional intelligence of 3 years old infants. Master's Thesis from Graduate School at Dongkuk University, 2016.
K. S. Lee., D. Y. Jung., S. S. Jeon, Introduction to Art Education. Education Science History Publisher,1994.
Woo-Young Kim, Hyeyoung Jung, "Perception of Early Childhood Teachers on Aesthetic Approach by Q Methodology", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, vol. 7, no. 5, pp. 395-407, May 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.14257/ajmahs.2017.05.83
Hyoun-Kyoung Moon, "A Study on the Experience of Early Childhood Teachers for Art Education and Visual Culture", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, vol. 7, no. 7, pp. 17-25, July 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.14257/ajmahs.2017.07.09
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.