최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기CHNR : Child health nursing research, v.23 no.1, 2017년, pp.70 - 80
정은 (경상대학교 간호대학) , 권인수 (경상대학교 간호대학)
Purpose: In this study a caregiver's role improvement program was developed and tested to identify the effect on uncertainty, stress, and role performance of caregivers with hospitalized children. Methods: The design of this study was a quasi-experimental study with a nonequivalent control group and...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
입원아동 보호자의 교육에 전자책을 활용하는 것이 교육의 효과를 높일 수 있는 이유는? | 보호자는 입원상황에서 24시간 동안 아동의 곁에서 아동을 돌봐야하기 때문에 정보를 습득하는데 시간과 공간의 제약이 있을 수 있다. 스마트폰 모바일 메신저를 이용한 전자책은 기존 정보획득 방법과 달리 시간과 공간의 제약이 없이 언제 어디서나 학습이 가능하여 자가학습과 반복 학습을 할 수 있고, 인터넷, 멀티미디어 등의 모든 매체를 실행할 수 있으며, 종이책에 비해 휴대성이 높다는 장점이 있다[21]. 따라서 입원아동 보호자의 교육에 전자책을 활용하는 것이 교육의 효과를 높일 수 있을 것으로 생각된다. | |
상황학습은 무엇인가? | 상황학습(situated learning)은 실제상황에서 실제적인 문제를 학습자에게 제공함으로써 학습자들의 동기를 유발시키고 학습자에게 학습의 의미 및 목적을 분명하게 해 줄 뿐만 아니라 학습 후 실생활에서의 적용능력도 높여주는 교수학습방법이다[19]. 선행연구에서도 상황학습을 통해 학습에 대한 흥미와 이해도가 높아지고 성취도가 높아지면서 실제 생활에서 수행능력이 높아지고, 문제해결능력이 향상되는 긍정적인 성과를 나타내었다[20]. | |
아동의 입원상황에서 보호자가 수행하는 역할은 무엇인가? | 입원상황에서 보호자가 수행하는 역할은 크게 아동을 위해 먹이기, 입히기, 재우기, 놀아주기 등의 일상 돌보기와 약 먹이기, 증상 관찰하기 등의 처치 돌보기가 있다[1]. 입원아동의 보호자는 병원이라는 낯선 상황에서 이루어지는 이러한 돌보기에는 익숙하지 않을 뿐만 아니라 돌보기에 오류가 있는 경우 아동의 건강에 위해를 가져올 수 있기 때문에 돌보기를 수행하는데 부담감을 느끼고[1], 아동을 돌보는 부모역할에 대해 확신이 낮다[2,3]. |
Jeong E, Kwon IS. Role and role burden of caregivers with hospitalized children. Korean Parent-Child Health Journal. 2015;18(1):28-38.
Kim MS, Baek KW, Choi SR, Lee SW, Jang HS. The effects of nursing education program on satisfaction of nursing care and belief of parental role for admitted children's mothers. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2003;9(1):91-101.
Bae JJ, Lee YE. Effect of a nursing education program for mothers of hospitalized children on state anxiety and belief on parental role of mothers. Journal of the Korean Society of Maternal and Child Health. 2001;5(1):71-82.
Kim MY, Koo HY, Kwon IS, Kim JS, Kim TL, Song IS. Fundamental pediatric nursing. Seoul: Koonja; 2011. p. 214-249.
Koo HY. Uncertainty and anxiety in families of hospitalized children. Korean Journal of Child Health Nursing. 2002;8(1):67-76.
Kim EJ, Kim YH, Son HM. Uncertainty and coping of hospitalized children's mother in an orthopedics ward. Journal of the Korean Society of Maternal and Child Health. 2015;19(2):201-211.
Kim HJ, Kim MH, Kim YK, Yu MB, Oh JN. A study on mother's perception of uncertainty and nursing need concerning child's hospitalization. Korean Parent-Child Health Journal. 2007;10(2):136-146.
Oh JA. A study on perception of uncertainty and coping effort of hospitalized children's mother [master's thesis]. Seoul: Ewha Womans University; 1997. p. 1-85.
Moon YS. A study on the stress and coping effort of hospitalized children's mother. Korean Parent-Child Health Journal. 2007;10(2):147-157.
Park IS, Oh JW, Kim YS. Effect of perceived nurse's communication style on admitted children mother's stress and coping. Journal of Digital Convergence. 2014;12(6):365-373. http://dx.doi.org/10.14400/JDC.2014.12.6.365
Sung MH, Lee SH, Tak KC. Stress and coping patterns in mothers of hospitalized child. Journal of the Korean Society of Maternal and Child Health. 2003;7(2):217-231.
Mishel MH. Parents' perception of uncertainty concerning their hospitalized child. Nursing Research. 1983;32(6):324-330.
Mishel MH. Uncertainty in illness. The Journal of Nursing Scholarship. 1988;20(4):225-232. http://doi.dx.org/ 10.1111/j.1547-5069.1988.tb00082.x
Kim SG, Choe MA, Kwon WK, Park SH, Ahn HY, Kim YK. Effect of informational interventions on coping of mother's stress in unplanned childhood hospitalization. The Seoul Journal of Nursing. 1999;13(1):23-38.
Moon YS. Effects of providing nursing information on the stress and uncertainty perception of hospitalized children's mother. Journal of Korean Academy of Child Health Nursing. 2008;6:97-97.
Kim MK. Stress of caregivers in a systematic study on the effects of nursing information: Unplanned inpatient based guardian [master's thesis]. Asan: Soonchunhyang National University; 2011. p. 1-53.
Moon YH, Shin JS. Study on improvement of business management education efficiency in Korean universities: Based on the situated learning theory. The Review of Eurasian Studies. 2010;7(3):275-294.
Kang HJ, Lee KA. Applicable plans and the effect of situated learning theory on practical arts education. Journal of Korean Practical Arts Education. 2004;17(3):91-109.
Lee YJ, Kim WJ, Choi HH, Choi JP. E-book bigbang. Seoul: Kstudy Koreanstudies Information; 2010. p. 70-94.
Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Publishing Company; 1984. p. 226-260.
Koo MJ, Kim MH, Hwang SK. The effects of the nursing education program on the knowledge, anxiety, and coping behavior of mothers with young child undergoing cardiac surgery. Korean Journal of Adult Nursing. 2009;21(6):628-638.
Yoo ON. A study on the stress of cleft-lip and cleft-palate children's mothers and their coping efforts [master's thesis]. Seoul: Hanyang National University; 1998. p. 1-98.
Kwon IS, Seo YM. Knowledge and practice on infection prevention of caregivers of hospitalized children. Korean Parent-Child Health Journal. 2010;13(2):102-109.
Seels BB, Richey RC. Instructional technology: The definition and domains of the field. Kim YS, Han JS, translator. Seoul: Kyoyookbook; 1995. p. 18-92.
Jeong KS, Park JO. The effects of the pre-operation provision of information on the anxiety and uncertainty of mothers with a pre-school child of tonsillectomy and their satisfaction with post-operation nursing. The Journal of the Korea Contents Association. 2016;16(1):158-166. http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.01.158
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.