$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 예비유아교사의 성취동기와 사회지능이 사회문제해결력에 미치는 영향력 분석
A study on influence of pre-service early childhood teacher's achievement motivation and social intelligence on their social problem solving ability 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.2, 2017년, pp.540 - 548  

박지영 (서정대학교 유아교육과) ,  정연희 (서정대학교 유아교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 예비유아교사의 성취동기와 사회문제해결력, 사회지능과 사회문제해결력 간의 관계를 분석하고 성취동기와 사회지능이 사회문제해결력에 미치는 영향력을 분석하는 데 목적을 두었다. 본 연구에서는 Y지역의 전문대 유아교육과에 재학 중인 193명의 예비유아교사를 대상으로 실시하였다. 본 연구에서는 송승희(2009)의 성취동기 측정도구, 한순미(2011)의 사회지능 측정도구, 허규(2001)의 사회문제해결력 측정도구를 활용하여 예비유아교사에게 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 Pearson의 상관관계분석을 실시하고, 영향력을 살펴보기 위해 회귀분석을 실시하였다. 자료를 분석한 결과 첫째, 예비유아교사의 성취동기와 사회문제해결력 간의 관계는 정적 상관관계를 보였다. 또한 사회지능과 사회문제해결력 간의 관계도 정적 상관관계를 보였다. 둘째, 예비유아교사의 성취동기와 사회지능은 각각 사회문제해결력을 의미 있게 예측하는 변인으로 나타났다. 예비유아교사의 성취동기는 사회문제해결력 단계 중 수행확인 단계에서 그 영향력이 높게 나타났다. 또한 사회지능은 문제규정 단계에서 가장 높게 예측하였다. 이러한 결과를 토대로 예비유아교사의 사회문제해결력의 향상을 도모하기 위해 사회적 지원이 요구된다. 예비유아교사의 성취동기 및 사회지능과 관련된 교육 프로그램이 교사를 양성하는 교육과정에서 지원되어야 함을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the relationship between the achievement motivation and social intelligence in pre-service early childhood teachers and their achievement motivation and social intelligence. The achievement motivation Inventory for pre-service early childhood teachers (Song, 2004), the social int...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 예비유아교사의 성취동기와 사회지능과 사회문제해결력 간의 상관관계를 보이는지, 개인변인으로서 사회문제해결력에 어떠한 영향력을 가지고 있는지 분석하고자 하였다. 본 연구에서 도출된 결과를 바탕으로 논의 및 결론을 제시하면 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
Pearson의 상관관계분석 결과는 무엇인가? 0 프로그램을 사용하여 Pearson의 상관관계분석을 실시하고, 영향력을 살펴보기 위해 회귀분석을 실시하였다. 자료를 분석한 결과 첫째, 예비유아교사의 성취동기와 사회문제해결력 간의 관계는 정적 상관관계를 보였다. 또한 사회지능과 사회문제해결력 간의 관계도 정적 상관관계를 보였다. 둘째, 예비유아교사의 성취동기와 사회지능은 각각 사회문제해결력을 의미 있게 예측하는 변인으로 나타났다. 예비유아교사의 성취동기는 사회문제해결력 단계 중 수행확인 단계에서 그 영향력이 높게 나타났다. 또한 사회지능은 문제규정 단계에서 가장 높게 예측하였다. 이러한 결과를 토대로 예비유아교사의 사회문제해결력의 향상을 도모하기 위해 사회적 지원이 요구된다.
예비유아교사에게 사회문제해결력이란 무엇인가? 이러한 행동들은 자신이 사회에서 부딪히는 문제에 대해 스스로 해결하기 위해 도전하기 보다는 회피하는 성향이 나타나기 때문이다. 예비유아교사에게 사회문제해결력은 교육상황에서 부딪히는 다양한 사례의 문제를 수용하고 대안을 찾아 적절한 의사결정을 내리는 데 중요한 능력이며, 사회 적응과 친사회적, 반사회적, 회피 행동을 결정짓는 예측요인임을 알 수 있다[2]. 사회문제해결력은 대인관계와 밀접한 관련이 있고 사회성을 높일 수 있는 중요한 요인이나 오히려 낮으면 사회적인 위축, 불안, 우울 등으로 부정적 변화를 일으킬 수 있다.
유아교육의 진로를 포기하거나 다른 진로를 선택하는 이유는 무엇인가? 최근 대학생들의 취업에 대한 사회적 불안감은 높아지고, 역으로 진로결정에 대한 자기효능감은 낮아지고 있다[1]. 특히 유아교육은 예비교사를 양성하는 과정에서 학업의 스트레스나 실습과정을 통해 교수효능감이 낮아질 경우 진로를 포기하거나 다른 진로를 선택하는 경우도 발생한다. 이러한 행동들은 자신이 사회에서 부딪히는 문제에 대해 스스로 해결하기 위해 도전하기 보다는 회피하는 성향이 나타나기 때문이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (46)

  1. Park, S. Y., The Effects of Career Decision-Making Self-Efficacy and Stress Coping Styles on Career Preparation Behavior in College Students. Major in Counseling Psychology Graduate School of Konkuk University, 2015. 

  2. Kim, Y. M. & Oh, K. J. Social problem solving ability for the Maladjusted College Students. The Korean Psychological Association, 1995(1), 301-311, 1995. 

  3. Kim, Y. E. Effect of Self Encouragement Level and Emotional Intelligence of Institutionalized Children on Social Problem-Solving. Department of Counseling Education The Graduate School Sookmyung Women's University, 2011. 

  4. Choi, M. S., Kang, E. Y. & Lee, M. H. The relationship between the self-determination motivation of kindergarten teachers and their social problem-solving ability. Korean Journal of Early Childhood Education, 30(1), 225-248, 2010. DOI: https://doi.org/10.18023/kjece.2010.30.1.009 

  5. Han, H. S. The Impacts of Temperament and Psychological Family Environments on Adolescents'Social Problem Solving Abilitiesthe Mediating Effects of Self-Esteem and Peer Relational Skills. Department of Child Psychotherapy The Graduate School Hanyang University, 2016. 

  6. Kim, J. Y. The effect of middle school students' perceived relationship with their fathers on social problem solving, career exploration, and career decision making. Department of Counseling Education The Graduate School Sookmyung Women's University, 2013. 

  7. Kim, H. J. The Relationships Among High School Students' Academic Stress, Self-esteem and Problem-solving Ability. Major in Counseling Psychology Graduate School of Dankook University, 2006. 

  8. Yoon, S. Y. Relationship between Perfectionism by stress coping style and Social Problem Solving Skill. Department of Counseling Education The Graduate School Sookmyung Women's University, 2001. 

  9. Lee, J. Y. The effects of father's child rearing attitudes perceived by adolescent on social problem-solving : the mediation effect of self-regulation ability. Department of Education Graduate School Yonsei University, 2016. 

  10. D'Zurilla, T. J.. Problem-solving therapy: A socal competence approach to clinical intervention. New York: Springer publishing Company, 1998. 

  11. Kim, S. Y. A Study of Interrelation between Youth's Ego-Identity Status and Social Problem-Solving Ability. Department of Psychology The Graduate School of Yonsei University, 2004. 

  12. O, Y. E. The Influence of Self-esteem and Social Support of College Student on Social Problem Solving. Major in Counseling Psychology Graduate School of Daegu University, 2009. 

  13. O, I. S. The Relationship Between Children's Perception of Attachment Types and Social Problem Solving. Department of Education Graduate School Chungbuk University, 2010. 

  14. Lee, H. J. The Difference between college student's perception of Parenting style and Social Problem Ability. Department of Education Graduate School Yonsei University, 2002. 

  15. Jang, S. Y. & Kim, J. Y. Relationships Between Pre-service Kindergarten Teacher's Metacognition and Social Problem-Solving Skills. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 11(3), 205-223, 2011. 

  16. Higgins, E. T., Shah, J., & Friedman, R. Emotional Responses to Goal Attainment: Strength of Regulatory Focus as Moderator. Journal of Personality and Social Psychology, 72(3), 515-525, 1997. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.3.515 

  17. Docan-Morgan, T., & Schmidt, T. Reducing public speaking anxiety for native and non-native English speakers: The value of systematic desensitization, cognitive restructuring, and skills training. Cross-Cultural Communication, 8(5), 16-19, 2012. 

  18. Ruscio, A. M. Brown, T. A., Chiu, W. T., Sareen, J., Stein, M. B., & Kessler, R. C. Social fears and social phobia in the USA: Results from the National Comorbidity Survey Replication. Psychological Medicine, 38, 15-28, 2008. DOI: https://doi.org/10.1017/S0033291707001699 

  19. Seong, J. H. & Hong, H. Y. The Meditating Effects of Ego-resilience and Achievement motivation on the relation between Perfectionism and Subjective Well-being in University students. Korea Journal of Counseling, 13(1), 325-340, 2012. DOI: https://doi.org/10.15703/kjc.13.1.201202.325 

  20. Carver, C. S. & Scheier, M. F. Control processes and self-organization as complementary principles underlying behavior. Personality and Social Psychology Review, 6, 304-315, 2002. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0604_05 

  21. Elliot, A. J. & Church, M. A. A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232, 1997. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.1.218 

  22. Jonassen, D. H. & Grabowski, B. L. Handbook of individual differences: Learning and instruction. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 

  23. Jun, C. R.(2008). A Study on Learning Motivation and Effects among Talented Groups and General Groups. The Journal of the Korean Society for Gifted and Talented, 7(2), 141-159, 1993. 

  24. King, R. B., McInerney, D. M., & Watkins, D. A. Studying for the sake of others: The role of social goals on academic engagement. Educational Psychology, 32(6), 749-776, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/01443410.2012.730479 

  25. Song, S. H. A Study on the Relationship of Job Stress and Achievement Motivation to Vocational Change among Preschool Teachers. Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Kyung Hee University, 2004. 

  26. Park, N, J., Yang, S. H., Joo, I. S. & Roh, S. H. A Study on the development of the Social Intelligence Test for children. The Korean Journal of Human Development, 12(1), 19-33, 2005. 

  27. Park, E. J. Relationships Between Play and Social Intelligence. Journal of Children's Literature and Education, 14(2), 295-309, 2013. 

  28. Lee, Y. H. Social intelligence practices individualized education activities for improving strategies for two-year-olds. Department of Counseling Education The Graduate School Sookmyung Women's University, 2014. 

  29. Kim. S. M. The Influence of Middle School Students' Parental Attachment on Their Relationships : Mediating Effect of Character Strengths(Social Intelligence, Gratitude, Forgiveness. Department of Psychology The Graduate School of Korea National University, 2013. 

  30. Kim, H. J. The Effects of Emotional Intelligence and Social Intelligence on Quality of Life of Adolescents. Department of Education Graduate School Inha University, 2007. 

  31. Park, M. J. & Bang, H. J. Mediating effects of social support and social intelligence between the types of family deficiency and social skills with children from Low income families. The Journal of Play Therapy, 11(3), 113-128, 2007. 

  32. Moon, T. H. Relations among Preliminary Early Childhood Education Teacher's Social Intelligence, Self-Determination, and Self-Efficacy. Journal of Korean Society for Child Education, 22(4), 131-145, 2013. 

  33. Kang. J. W. The Relationship Between Pre-service Teacher's Images of the Teacher in Kindergarten and Achievement Motivation. The Korea Entertainment Industry Association All Rights Reserved, 8(3), 249-260, 2014. DOI: https://doi.org/10.21184/jkeia.2014.09.8.3.249 

  34. Choi, M. S. A Study on the Achievement Motive of Preservice Kindergarten Teachers: Thinking Style, Social Support. The Korea Association of Child Care and Education, 57(-), 103-119, 2009. 

  35. Han, S. M. The Effects of Degree of Home-Environmental Wellbeing on Adolescent's Emotional Intelligence, Social Intelligence and Happiness. Department of Education Graduate School Inha University, 2011. 

  36. Huh, K. The Effects of Impulsivity and Social Problem Solving Skills on Juvenile Delinquency. Department of Child Psychotherapy The Graduate School Hanyang University, 1999. 

  37. Kline, R. B. Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York : The Guilford Press, 2011. 

  38. Choi, M. S., Kang, E. Y. & Lee, M. H. The relationship between the self-determination motivation of kindergarten teachers and their social problem-solving ability. Korean Journal of Early Childhood Education, 30(1), 225-248, 2010. DOI: https://doi.org/10.18023/kjece.2010.30.1.009 

  39. Kim, E. Y. & Yoo, S. Y. A study on the effect of service-learning on social problem solving ability, academic self-efficacy and consciousness of participation in community. Korean journal of educational research, 47(3), 1-22, 2009. 

  40. Wang, J. H. The Relationship among emotional intelligence, social competence and interpersonal cognitive problem solving of the elementary school children. Major in Counseling Psychology Graduate School of Pusan University, 2001. 

  41. Lee, S. J. A study on characteristic of social intelligence according to academic achievement of elementary students. Major in Counseling Psychology Graduate School of Dankook University, 2008. 

  42. Moon, T. H. Relations between Early Childhood Educator's Self-Resilience, Social Intelligence, and Organizational Committment. Journal of Korean Society for Child Education, 22(1), 5-19, 2013. 

  43. Yun, J. S., Kim, J. K. & Yoo, B. J. A Study on the Mediating Effect of Social Capital between Social Intelligence and Career Success. Korea Journal of Business Administration, 28(6), 1583-1601, 2015. 

  44. Lee, S. S., Kim, S. Y. & Lee, Y. N. The Development of Educational Program for Improving Social Intelligence of undergraduates. Education Innovation Research, 23(2), 113-128, 2013. 

  45. Kim, H. J. The Effects of Social Problem Solving on Creativity of Pre-service Early Childhood Teachers. The Korea Association of Child Care and Education, 79(-), 89-109, 2013. 

  46. Lee, T. Y. & Choi, H. J. The Influence of the Pre-Service Early Childhood Teacher's Practice Experience and Social Problem Solving Competence on the Teacher Efficacy. Early Childhood Education Research & Review, 18(1), 387-403, 2014. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로