$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 수학 교사의 주목하기와 반응적 교수의 관계:모든 학생의 수학적 사고 계발을 지향하는 수업 상황에서
The Relationship between Mathematics Teachers' Noticing and Responsive Teaching:In the Context of Teaching for All Students' Mathematical Thinking 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.56 no.3, 2017년, pp.341 - 363  

김희정 (홍익대학교) ,  한채린 (서울대학교 대학원) ,  배미선 (서울대학교 대학원) ,  권오남 (서울대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This case study contributes to the efforts on identifying the essential features of responsive teaching practice where students' mathematical thinking is central in instructional interactions. We firstly conceptualize responsive teaching as a type of teachers' instructional decisions based on notici...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
교사가 적절한 교수학적 의사 결정을 내리기 위해 '주목하기' 능력이 필요한 이유는? 교실 수업 상황에서 교사가 학생들의 개별적인 수학적 사고에 근거하여 적절한 교수학적 의사 결정을 내리기 위해서는 무엇보다 먼저 학생들의 수학적 사고를 포착할 수 있는 ‘주목하기(noticing)’ 능력이 필요하다. 교사는 주목하기를 통해서 교실 수업 상황을 나름대로 인지한 후에라야, 이를 해석하여 교수학적으로 유의미한 반응을 할 수 있기 때문이다. ‘주목하기’의 사전적 의미는 관심을 가지고 주의 깊게 살핀다는 뜻이다.
실제 교사들의 수업에서 반응적 교수의 실행이 어려운 이유는? 사실 교사 중심의 수업에 비하여 학생의 수학적 사고 중심의 반응적 교수는 그 양상이 복잡하여 실제 많은 교사들이 수업 진행에 어려움을 겪는다. 교사들은 동시다발적으로 사건이 일어나는 수업 장면에서 수업을 진행하는 동시에 학생들의 수학적 사고를 끊임없이 추적하고 분석하여 일련의 교수학적 의사결정을 시기적절하게 계속해서 내려야하기 때문이다. 본 연구는 교사 들이 겪는 어려움의 바탕이 되는 복잡한 교수 현상을 세밀하게 분석하여 반응적 교수를 실행하는 데에 있어 교사가 인지하는 교실 수업 상황과 그들의 교수학적 의사 결정 사이의 메커니즘을 밝히고자 하는 목적을 갖는다.
이 연구에서는 반응적 교수를 어떻게 정의했는가? 학생들이 수학적 개념을 올바르게 이해하고 수학적 사고를 발달시키기 위하여 수업 중에 드러나는 학생들의 수학적 사고들을 수업의 중심에 놓고, 교사가 이에 적절하게 반응하며 수학 수업을 이끌어가고자 한다는 것이다(Ball & Cohen, 1999; Black, Harrison, Lee, Marshall, & Wiliam, 2004; Hammer, 1997; Heaton, 2000; Schoenfeld, 2011). 이에 본 고에서는 교사가 학생들의 개별적인 수학적 사고 각각에 주목하고, 이를 교사가 해석하여 수학 적으로 유의미한 방향으로 이끌어가기 위해 실시하는 다양한 교수학적 반응들을 총칭하여 반응적 교수로 정의한다. 이와 같은 반응적 교수 관행2)은 교사로 하여금 학생들의 수학적 사고의 구체적 본질에 주목하여 반응하게 하며(Hammer, Goldberg, & Fargason, 2012), 이를 통해 학생들의 수학적 사고를 깊이 있게 발전시키도록 하는데 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (61)

  1. 권오남, 박정숙, 박지현 (2007). 중학교 교육과정에서 비례적 사고가 필요한 수학 개념 분석, 수학교육 46(3), 315-329.(Kwon, O. N., Park, J. S., & Park, J. H. (2007). An analysis on mathematical concepts for proportional reasoning in the middle school mathematics curriculum, The Mathematical Education 46(3), 315-329.) 

  2. 방정숙 (2006). 학생중심 초등수학 교실문화의 구현과 난제, 수학교육 45(4), 459-479.(Pang, J. (2006). Successes and difficulties in transforming elementary mathematics classrooms to student-centered instruction, The Mathematical Education 45(4), 459-479.) 

  3. 방정숙, 김상화, 최지영 (2009). 초등 교사의 수학과 전문성 신장을 위한 사례기반 교수법의 개발 및 적용, 수학교육 48(1), 61-80.(Pang, J., Kim, S., & Choi, J. (2009). Development and application of case-based pedagogy for professional growth in mathematics of elementary school teachers, The Mathematical Education 48(1), 61-80.) 

  4. 이은정, 이경화 (2016). 교사의 사전 주목하기와 수학수업에서 실제 주목하기에 대한 연구, 학교수학 18(4), 773-791.(Lee, E. J. & Lee, K-H. (2016). A Study on Teacher's Pre-Noticing and Actual Noticing in Mathematics Classroom, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 18(4), 773 - 791.) 

  5. 조형미, 권오남, 배영곤, 이아란 (2014). 한국 수학교실의 상호작용에 대한 연구 동향 분석, 학습자중심교과교육연구 14(6), 363-387.(Cho, H., Kwon, O. N., Bae, Y., & Lee, A. (2014). Analyzing research trend of interaction in mathematics classroom in Korea, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(6), 363-387.) 

  6. Ball, D. L. (1993). With an eye on the mathematical horizon: Dilemmas of teaching elementary school mathematics, Elementary School Journal, 93(4). 373-397. 

  7. Ball, D. L. & Cohen, D. K. (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. In G. Sykes &L. Darling-Hammond (Eds.), Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice (3-32). San Francisco: Jossey Bass. 

  8. Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education 59(5), 389-407. 

  9. Ball, D. L., Lubienski, S. T., & Mewborn, D. S. (2001). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers' mathematical knowledge, In V. Richardson (Ed.), Handbook of research on teaching 4, (433-456). New York: Macmillan. 

  10. Baroody, A. J. & Coslik, R. T. (2006). 수학의 힘을 길러주자. (권성룡, 김남균, 김수환, 김용대, 남승인, 류성림, 방정숙, 신준식, 이대현, 이봉주, 조완영, 조정수 공역). 경문사. (원저는 1998년 출판). 

  11. Berliner, C. D. (1994). Expertise: The wonder of exemplary performances. In J. N. Mangieri & C. C. Block (Eds.), Creating powerful thinking in teachers and students (161-186). Fort Worth, TX: Holt, Rinehart & Winston. 

  12. Black, B. Y. P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom, Phi Delta Kappan 86, 8-21. 

  13. Blomeke, S., Gustafsson, J.-E., & Shavelson, R. (2015). Beyond dichotomies: Competence viewed as a continuum, Zeitschrift fur Psychologie 223(1), 3-13. 

  14. Bobis, J., Clarke, B., Clarke, D., Thomas, G., Wright, R., Young-Loveridge, J., & Gould, P. (2005). Supporting teachers in the development of young children's mathematical thinking: three large scale cases, Mathematics Education Research Journal 16(3), 27-57. 

  15. Brown, C. A., Stein, M. K., & Forman, E. A. (1996). Assisting teachers and students to reform the mathematics classroom, Educational Studies in Mathematics 31(1/2), 63-93. 

  16. Carpenter, T. P., Fennema, E., & Franke, M. L. (1996). Cognitively guided instruction: A knowledge base for reform in primary mathematics instruction, The Elementary School Journal, 97(1), 3-20. 

  17. Cengiz, N., Kline, K., & Grant, T. J. (2011). Extending students' mathematical thinking during whole-group discussions, Journal of Mathematics Teacher Education 14(5), 355-374. 

  18. Cobb, P. & Bauersfeld, H. (1995). The emergence of mathematical meaning: Interaction in classroom cultures. Hove U.K.: Psychology Press. 

  19. Cobb, P., Yackel, E., & Wood, T. (1993). Learning mathematics: Multiple perspectives, theoretical orientation. In T Wood, P. Cobb, E. Yackel, & D.Dillon (Eds.), Rethinking elementary school mathematics: Insights and issues. Journal for Research in Mathematics Education Monograph Series. Number 6, (21-32). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 

  20. Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (2007). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Transaction. 

  21. Goldsmith, L. T. & Seago, N. (2011). Using classroom artifacts to focus teachers' noticing: Affordances and opportunities. In M. G. Sherin, V. R. Jacobs, & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing: Seeing through teachers' eyes (169-187). New York: Taylor and Francis. 

  22. Goodwin, C. (1994). Professional vision, American Anthropologist 96(3), 606-633. 

  23. Hammer, D. (1997). Discovery learning and discovery teaching, Cognition and instruction 15(4), 485-529. 

  24. Hammer, D., Goldberg, F., & Fargason, S. (2012). Responsive teaching and the beginnings of energy in a third grade classroom, Review of Science, Mathematics and ICT Education 6(1), 51-72. 

  25. Heaton, R. M. (2000). Teaching mathematics to the new standards: Relearning the dance. New York; Teachers College Press. 

  26. Jacobs, V. R., Lamb, L. L. C., & Philipp, R. a. (2010). Professional noticing of children's mathematical thinking, Journal for Research in Mathematics Education 41(2), 169-202. 

  27. Jacobs, V. R., Lamb, L. L., Philipp, R. A., & Schappelle, B. P. (2011). Deciding how to respond on the basis of children's understandings. In Sherin, M.G., Jacobs, V. R., & Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing (,97-116). New York: Routledge. 

  28. Kaiser, G., Blomeke, S., Konig, J., Busse, A., Dohrmann, M., & Hoth, J. (2017). Professional competencies of (prospective) mathematics teachers-cognitive versus situated approaches, Educational Studies in Mathematics 94(2), 161-182. 

  29. Kazemi, E., Franke, M., & Lampert, M. (2009). Developing pedagogies in teacher education to support novice teachers' ability to enact ambitious instruction. In R. Hunter, B. Bicknell, & T. Burgess (Eds.), Crossing divides: Proceedings of the 32nd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia 1, 12-30. Adelaide, SA: MERGA 

  30. Kersting, N. B., Givvin, K. B., Thompson, B., Santagata, R. & Stigler, J. (2012). Developing measures of usable knowledge: Teachers' analyses of mathematics classroom videos predict teaching quality and student learning, American Educational Research Journal 49(3), 568-590. 

  31. Kersting, N. B., Sutton, T., Kalinec-Craig, C., Stoehr, K. J., Heshmati, S., Lozano, G., & Stigler, J. W. (2016). Further exploration of the classroom video analysis (CVA) instrument as a measure of usable knowledge for teaching mathematics: taking a knowledge system perspective, ZDM 48(1-2), 97-109. 

  32. Kim, H.-J. (2014). Teacher change in teaching practices towards developing students' reasoning in mathematics, Journal of Korean Society of Mathematics Education 18(3), 223-233. 

  33. Kim, H.-J. (2015). Teacher learning through practices: How mathematics teachers change in practices with innovative curriculum materials. Unpublished doctoral dissertation, University of California, Berkeley. 

  34. Lamon, S. J. (2007). Rational numbers and proportional reasoning: Toward a theoretical framework for research. In Frank K. Lester, Jr. (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning 1 (629-668). United States of America: Information Age Publishing. 

  35. Lampert, M. (1990). When the problem is not the question and the solution is not the answer: Mathematical knowing and teaching, American educational research journal 27(1), 29-63. 

  36. Lineback, J. E. (2015). The redirection: An indicator of how teachers respond to student thinking, Journal of the Learning Sciences 24(3), 419-460. 

  37. Lortie, D. C. (1975). Schoolteacher: A sociological study. Chicago: University of Chicago Press. 

  38. MacQueen, K. M., McLellan, E., Kay, K., & Milstein, B. (1998). Codebook development for team-based qualitative analysis, Cultural Anthropology Methods 10(2), 31-36. 

  39. Mathematics Assessment Project (2016a). Lessons. Retrieved from http://map.mathshell.org/lessons.php 

  40. Mathematics Assessment Project (2016b). TRU math suite. Retrieved from http://map.mathshell.org/trumath.php 

  41. Mason, J. (2002). Researching your own practice: The discipline of noticing. Routledge. 

  42. Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 

  43. Murata, A., Siker, J., Kang, B., Baldinger, E. M., Kim, H.-J., Scott, M., & Lanouette, K. (in press). Math Talk and Student Strategy Trajectories: The Case of Two First Grade Classrooms. Cognition and Instruction. 

  44. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA. 

  45. National Governors Association Center for Best Practices and Council of Chief State School Officers. (2010). Common Core State Standards for Mathematics. Washington, DC: Author. 

  46. Piaget, J. (1977). Epistemology and psychology of functions (Vol. 23). Springer Science & Business Media. 

  47. Pierson, J. L. (2008). The relationship between patterns of classroom discourse and mathematics learning. Unpublished doctoral dissertation, University of Texas-Austin. 

  48. Research for Action. (2015). MDC's influence on Teaching and Learning. Philadelphia, PA: Author. Retrieved June 1, 2017, from https://www.researchforaction.org/publications/mdcs-influence-on-teaching-and-learning/ 

  49. Santagata, R., Zannoni, C., & Stigler, J. (2007). The role of lesson analysis in pre-service teacher education: An empirical investigation of teacher learning from a virtual video-based field experience, Journal of Mathematics Teacher Education 10(2), 123-140. 

  50. Santagata, R. & Guarino, J. (2011). Using Video to Teach Future Teachers to Learn from Teaching, ZDM 43(1), 133-145. 

  51. Santagata, R. & Yeh, C. (2016). The role of perception, interpretation, and decision making in the development of beginnings teachers' competence, ZDM 48(1-2), 153-165. 

  52. Schoenfeld, A. H. (2011). How we think: A theory of goal-oriented decision making and its educational applications. New York: Routledge. 

  53. Schoenfeld, A. H. & the Teaching for Robust Understanding Project. (2016). An introduction to the teaching for robust understanding (TRU) framework. Berkeley, CA: Graduate School of Education. Retrieved from http://ats.berkeley.edu or http://map.mathshell.org/trumath.php 

  54. Sherin, M. G. & Han, S. Y. (2004). Teacher learning in the context of a video club, Teaching and Teacher Education 20, 163-183. 

  55. Sherin, M. G. & Star, J. R. (2011). Reflections on the study of teacher noticing. In M. G. Sherin, V. R. Jacobs, & R. Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing: Seeing through teachers' eyes (66-78). New York, NY: Routledge. 

  56. Sherin, M. G., Russ, R. S., & Colestock, A. A. (2011). Accessing mathematics teachers' in-the-moment noticing. In Sherin, M.G., Jacobs, V. R., & Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing (70-94). New York: Routledge. 

  57. van Es, E. A. & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers' interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571-596. 

  58. van Es, E. A. & Sherin, M. G. (2008). Mathematics teachers' "learning to notice" in the context of a video club, Teaching and Teacher Education 24, 244-276. 

  59. van Es, E. A. & Sherin, M. G. (2010). The influence of video clubs on teachers' thinking and practice, Journal of Mathematics Teacher Education 13(2), 155-176. 

  60. Walkoe, J. (2015). Exploring teacher noticing of student algebraic thinking in a video club, Journal of Mathematics Teacher Educatio 18(6), 523-550. 

  61. Yin, R. K. (2008). Case study research: Design and methods (Vol. 5). Sage Publications. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로