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병원의 사회적 책임활동이 조직몰입 및 병원가치에 미치는 영향과 조직몰입의 매개효과 : 병원 행정실무자들의 인식 중심으로
The Effect of Hospital Social Responsibility Activities on Organizational Commitment and Hospital Value and the Mediating Effect of Organizational Commitment : Focused on the Perception of Hospital Administrative Practitioners 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.11 no.2, 2017년, pp.29 - 42  

허종훈 (일신기독병원) ,  장원혁 (부민병원) ,  김정은 (고신대학교 대학원 보건과학과) ,  류황건 (고신대학교 의료경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : This study aimed to identify the impact of social responsibility(CSR) activities by the hospital on the organizational commitment and value of the hospital by the internal members, to recognize the importance of staff carry out social responsibility activities effectively in the relevan...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 본 연구는 급변하는 의료 환경 가운데 병원의 CSR 활동의 중요성에 대한 인식을 기반으로 하여, 사회적 책임활동이 조직 몰입과 병원가치에 미치는 영향에 대하여 실증적으로 파악하고자 한다. 이 분석을 통하여 병원의 사회적 책임활동이 구성원의 조직몰입과 병원가치에 영향을 미친다는 것을 실증한다면 병원이 자발적이고 지속적으로 CSR활동을 수행 할 유인을 가지게 될 것이다[8]

가설 설정

  • H1. 병원의 사회적 책임활동은 병원가치에 영향을 미칠 것이다.
  • H2. 병원의 사회적 책임활동은 조직몰입에 영향을 미칠 것이다.
  • H3. 병원의 사회적 책임활동과 병원가치간의 관계에서 조직몰입은 매개역할을 할 것이다
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
기업의 사회적 책임은 어떻게 정의 되는가? 기업의 사회적 책임(CSR : Corporate Social Responsibility)에 대한 연구는 1953년 Bowen의 저서인 「Social Responsibilities of the Businessman」에서 "우리 사회의 목표나 가치를 위해 바람직 하다고 여겨지는 정책이나 원칙을 추구하고 의사 결정을 하여 그에 따르는 행동을 하는 기업인의 의무"라고 정의하였다[1]. 기업의 사회적 책임은 더이상 주주에 머물지 않고, 종업원, 소비자, 공급자, 연관된 기업, 지역사회 등 모든 이해관계자에 대한 사회적 의무와 재무적 이익에 있어서의 사회적인 성과, 예를 들면 환경문제, 윤리의식, 사회적 공헌 등에 대한 책임을 요구받고 있다[2].
CSR 활동의 중요성은 무엇인가? 병원의 선택 요인에 대한 선행연구에서 지리적 접근성 요인과 의료장비, 시설 등 물리적인 요인 그리고 의료인의 전문성 및 직원들의 친절 등 인적요소들 뿐만 아니라 병원의 이미지, 국내·외 의료 봉사활동, 지역사회의 참여 등의 요인 또한 중요한 요인으로 인식하고 있다[7]. 즉, CSR 활동은 기업의 업종, 규모와는 상관없이 다양한 조직들이 참여하게 되면서 병원 또한 전략적으로 지속가능성과 경쟁우위를 위한 활동으로 인식 하고 있는 것이다. CSR 활동의 중요성과 사회적 요구가 증가됨에 따라 병원 급 의료기관을 중심으로 국내·외 의료봉사, 지역사회 소외계층에 대한 의료서비스 제공 및 진료비 지원, 기부 등의 활동이 점점 확대되고 있다
CSR 활동이 기업에 미치는 영향은 무엇인가? 한편, Landon & Smith[4]는 CSR 활동이 기업의 좋은 평판을 가져다주며 조직성과의 지속적인 개선에 도움을 준다는 점을 밝혀냄으로써 그 효과를 실증하였다. CSR 활동을 잘하는 기업에 대한 소비자들의 소비 심리를 통하여 기업의 신뢰와 이미지가 그들의 소비 행태에 긍정적인 영향을 미침으로써 기업이 지속적으로 성장하고 발전할 수 있는 밑거름이 되어준다. 우리나라에서도 기업들의 성장을 위한 필수적인 요소 까지는 아니더라도 기업의 지속적인 발전에 영향을 미칠 수 있는 주요한 요인 중의 하나가 될 수 있는 것이다[5].
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참고문헌 (24)

  1. T.H. Kang, H.W. Cha(2010), The Relationship between Corporate Culture and Reputation : Mediation Effect of Corporate Social Responsibility(CSR) and Members' Identification, Korean Journal of Journalism & Communication Studies, Vol.54(1);205-227. 

  2. H.S. Park(2008), Public Policy for Promoting CSR in South Korea: An Exploratory Study. Peter Drucker International Symposium on the Creation and Innovation Survey, Society Responsibility and Sustainability Management, pp.1-16. 

  3. C.E. Clark(2000), Difference between public relations and corporate social responsibility: An analysis, Public Relation Review, Vol.26(3);363-380. 

  4. S. Landon, C.E. Smith(1997), The use of quality and reputation indicators by consumers: the case of Bordeaux wine, Journal of Consumer Policy, Vol.20(3);289-323. 

  5. J.H. Seo, Y.S. Jang(2014), Evaluation of social responsibility activities of Korean companies and social enterprise strategy, Social Enterprise Research Institute, CSR Monitor, Vol.5;16-17 

  6. H.S. Lee, H. J. Han, C.B. Kim(2012), Global Healthcare Supporting System and Activity in General Hospital according to Hospital Social Responsibility in Korea, Korean Journal of Health Service Management, Vol.6(3);117-125. 

  7. H.S. Lee, K.N. Jin(2012), Customers'Awareness about Corporate Social Responsibility Activities of Hospital, Korea Journal of Hospital Management, Vol.17(4);116-133. 

  8. C.P. Kook, Y.S. Kang(2011), Corporate Social Responsibility, Corporate Governance and Firm Value, Korean Journal of Financial Studies, Vol.14(3);1623-1645. 

  9. S.K. Park(2010), A Literature Review of the Effects and Management of Corporate Social Responsibility on Corporate Performance, Doctoral dissertation of Suwon University, pp.48-51. 

  10. C.S. Kim(2009), Corporate social responsibility activities and corporate value, Korea Journal of Financial Studies, Vol.38(4);507-545. 

  11. A.H. Kim, J.W. Yoo(2013), The Moderating Effect of Corporate Governance on the Relations between Corporate Social Responsibility and Corporate Value, Korea Journal of Business Administration, Vol.26(2);219-240. 

  12. I. Maignan, O.C. Ferrell(2004), Corporate Social Responsibility and Marketing: An Integrative Framework, Journal of Academy of Marketing Science, Vol.32(1);3-19. 

  13. D.K. Peterson(2004), The Relationship between Perceptions of Corporate Citizenship and Organizational Commitment, Business and Society, Vol.43(3);296-319. 

  14. S.I. Lee(2014), The effect of Corporate Social Responsibility Activity on Hotelier's CSR Recognition, Organizational Identification and Organizational Commitment of Hotel Industry: Mediating effect of hotelier's CSR recognition and Moderating effect of Organizational Identification, Doctoral dissertation of Honam University, pp.84-89. 

  15. A.B. Carroll(1979), A Three Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. Academy of Management Review, Vol.4(4);497-505. 

  16. J.C. Park, K.J Kim, H.J. Lee(2010), Development of a scale for measurement of social responsibility activities of Korean companies: Focused on Consumer Awareness, Asia Marketing Journal, Vol.12(2);27-52. 

  17. Y.H. Choi(2012), A Study on the Effect of Corporate Social Responsibility of Small and Medium Enterprises on the Organizational Commitment Following the Organizational Culture Types, Master dissertation of Hansung University, pp.20-24. 

  18. M.S. Lee, C. Park, J.H. Park(2010), The Influence of Corporate Social Responsibility on Internal Customer Satisfaction and Organizational Commitment, Journal of the Korea Service Management Society, Vol.11(4);269-295. 

  19. N.J. Allen, J.P. Meyer(1990), The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normalive Commitment to the Organization, Journal of Occupational Psychology, Vol.63(1);1-18. 

  20. E.Y. Seo(2013), The Effects of Vocational Counselor's Perception of Organizational Justice on Job Satisfaction, Organization Commitment and Turnover intention: Focused, Korea Journal of Counseling, Vol.14(3);1623-1645. 

  21. P.S. David, S. Kline, Y. Dai(2005), Corporate Social Responsibility, Practices, Corporate Identity and Purchase Intention: A Dual Process Model, Journal of Public Relations Research, Vol.17(3);291-313. 

  22. A.H. Kim, J.W. Yoo(2013), The Moderating Effect of Corporate Governance on the Relations between Corporate Social Responsibility and Corporate Value, Korea Journal of Business Administration, Vol.26(2);219-240. 

  23. J.H. Jang(2005), Study on the effect of cause-related marketing on consumer's brand attitude, Master dissertation of Busan National University Master's Thesis, pp.87-89. 

  24. G.H. Choi(2014), The Effects of the Organizational Socialization Education Program on Job Satisfaction, Organizational Commitment and Turnover Intention of New Nurses, Korean Journal of Health Service Management, Vol.8(3);89-102. 

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