$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

사서교사의 직무소진 경험에 관한 실증적 연구
An Empirical Study on the Job Burnout of Teacher Librarian 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.29 no.4, 2018년, pp.227 - 249  

노동조 (상명대학교 인문사회과학대학 문헌정보학과) ,  김수진 (상명대학교 대학원 문헌정보학과)

초록

본 연구는 사서교사에게 직무소진이 발생하는 요인 및 상황을 파악하기 위한 연구이다. 이를 위하여 고등학교 도서관에서 근무하고 있는 15명의 사서교사를 대상으로 심층 인터뷰를 실시하였다. 본 연구의 결과, 사서교사의 직무환경, 사서교사의 역할 및 정체성의 문제, 학교공동체 구성원들의 학교도서관 및 사서교사에 대한 인식 등이 직무소진의 영향 요인으로 밝혀졌으며, 이를 해결하기 위한 방안으로는 사서교사들에 대한 적절한 보상 체계의 마련, 사서와 사서교사간의 명확한 직무 구분, 학교공동체 구성원들의 사서교사에 대한 인식 전환을 위한 계기 및 제도적 장치의 마련, 사서교사의 자기계발 및 재충전의 기회 제공 등이 필요함을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, 15 teacher librarians working in the high school library were interviewed in order to understand the factors and situation of teacher librarian's job burnout. The results showed that job environment, teacher librarian's role and identity, school community members' lack of awareness of...

주제어

표/그림 (3)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
사서교사의 어려움은 무엇인가? 그러나 대부분의 학교도서관은 사서교사(사서) 1인이 전교생 및 전 교직원을 대상으로 업무를 수행하기 때문에 그 피로도가 상당하다. 사서교사 홀로 교육과정에 대응하면서 해마다 새로운 독서문화프로그램을 기획하는 등 보다 나은 교육정보서비스를 제공하기 위해 끊임없이 자기계발을 해야 하는 어려움을 겪고 있다. 뿐만 아니라 여전히 낮은 사회적 인식 속에 큰 스트레스를 받고 있는 상황이기도 하다.
대부분의 학교도서관에서 사서교사의 특징은? 그러나 대부분의 학교도서관은 사서교사(사서) 1인이 전교생 및 전 교직원을 대상으로 업무를 수행하기 때문에 그 피로도가 상당하다. 사서교사 홀로 교육과정에 대응하면서 해마다 새로운 독서문화프로그램을 기획하는 등 보다 나은 교육정보서비스를 제공하기 위해 끊임없이 자기계발을 해야 하는 어려움을 겪고 있다.
교직 사회는 물론 사서교사에게도 나타나는 요즘 문제중 하나는? 『직장인 80%가 번아웃 증후군, 과도한 업무로 피로․분노․우울』,1) 『직장인 10명 중 9명은 번아웃 증후군, 가장 심한 회사는?』2)이라는제하의 신문 기사들이 낯설지 않은 요즘이다. 이러한 문제는 교직 사회는 물론 사서교사도 예외일 수 없다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (41)

  1. Kang, Bong-Suk. 2018. "A Study on Improvement Plan of Teacher Librarians' Placement by a Comparison Between Teacher Librarian and Other Teachers Not-teaching the Subject Matter." Journal of The Korean Society for Library and Information Science, 52(2): 27-47. 

  2. Kwon, Oh-Yoon and Kyung-Sook Park. 2017. "The Influences of Burnout on Job Satisfaction on School Health Teachers(School Nurse): Focused on the Mediating Effects of Selfleadership." J. of Korean Soc. of School Health, 30(1): 1-11. 

  3. Kwon, Eun-Jung and Souk-young Kim. 2017. "The Effects of Job Demands and Job Resources on Burnout and Engagement Among School Health Teachers." J. of Korean Soc. of School Health, 30(2): 103-112. 

  4. Kim, Mi-Hyang. 2015. The Effects of Job Environmental Risk Factor and Social Supports on the Nutrition Teacher's Psychological Burnout. M.A. thesis. Kongju National University, Korea. 

  5. Kim. Seung-Hee. 2015. A Study on the Effect of Teacher Librarians' Teacher Efficacy on Job Stress. M.A. thesis. Chung-Ang University, Korea. 

  6. Kim, Jung-Suk and Kum-Lan Yu. 2010. "A Moderating Effect of Professional Identity for the Professional School Counselors in the Relationship Between Role Conflict and Burnout." The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 22(1): 53-69. 

  7. Kim, Jong-Sung. 2005. "An Ethnographic Study on the Occupational Socialization Process of School Library Media Specialist in Korea: With Special Reference to Daegu and Gyeongsangbukdo." Journal of Korean Library And Information Science Society, 36(1): 237-268. 

  8. Kim, Hye-Kyeong. 2011. Effects of Environments, Perfectionism and Social Support on Teacher's Burnout: Mediating Effects of Teacher-Efficacy. Ph. D. diss., Anyang University, Korea. 

  9. Park, Si-Hynn and Jin-Sook Kwon. 2017. "Understanding Job Burnout Experiences in Elementary School Nurses Taking the Responsibility of Large Classes." Journal of Korean Public Health Nursing, 31(2): 352-364. 

  10. Park, Jung-Sun. 2005. "What is Job Stress and Why is Job Stress Issued?" The Korean Journal of Stress Research, 13(3): 175-182. 

  11. Song, Gi-Ho. 2010. "A Study on the Status and Gates of Teacher Librarians' Frail Vocational Presence in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(2): 317-337. 

  12. Song, Gi-Ho. 2012. "A Reflective Inquiry of the Qualification System and Jobs for the Teacher Librarian in Korea." Journal of The Korean Biblia Society for Library and Information Science, 23(4): 161-180. 

  13. Lee, Seung-Gil and Bong-Suk Kang. 2017. "The Relation of the Awareness of Teacher Librarians about the Performance-Based Pay System and Their Job Satisfaction." Journal of Korean Library and Information Science Society, 48(2): 159-186. 

  14. Lee, Jong-Kwon and Young-ju Jung. 2017. The IFLA School Library Guidelines(2nd rev. ed.), Seoul: Global Contents. 

  15. Lee, Hae-Jin. 2004. The Effects of Management Office Worker's Job Needs on Their Job Alienation. M.A. thesis. Kyonggi University, Korea. 

  16. Jeong, Dong-Ha. 2010. A Study of Correctional Welfare Service Worker's Job Stress and Job Burnout Impacting on Job Attitudes: Focused on Correctional Officers. Ph. D. diss., Sungkunkwan University, Korea. 

  17. Choi, Eun-Young and Hyun-Ah Kim. 2012. "Effect of Job Stress on Job Burnout of Nutrition Teachers and Dietitians in School Foodservice." Korean J. Food Cookery, 28(2): 97-110. 

  18. Hwang, Yu-Hui. 2005. A Study on Degree of Occupational Stress and Counter Measure for Teacher Librarians. M.A. thesis. Keimyung University, Korea. 

  19. AASL and AECT. 1998. Information Power: Building Partnerships for Learning. Chicago: ALA. 

  20. Amanda, S., K. Alfes, C. Bailey, and E. Soane. 2015. "Drivers and Outcomes of Work Alienation: Reviving a Concept." Journal of Management Inquiry, 24(4): 382-393. 

  21. Blase, J. J. 1982. "A Social Psychological Grounded Theory of Teacher Stress and Burnout." Education Administration Quarterly, 14(4): 251-286. 

  22. Brill, P. L. 1984. "The Need for an Operational Definition of Burnout." Family and Community Health, 6(4): 12-34. 

  23. Cherniss, C. 1980. Professional Burnout in the Human Services Organizations. NY: Praeger Publishers. 

  24. Cordes, C. L., and T. W. Dougherty. 1993. "A Review and an Integration of Research on Job Burnout." The Academy of Management Review, 29(4): 621-656. 

  25. Corey, M. S. and G. Corey. 2009. Becoming a Helper(6th ed.). CA: Cengage Learning. 

  26. DelGuidice, M. 2011. "Avoiding School Librarian Burnout: Simple Steps to Ensure Your Personal Best." Library Media Connection, 29(4): 22-33. 

  27. Edelwich, A. and D. Brodsky. 1980. Burnout: Stage of Disillusionment in the Helping Profession. NY: Pergamon Press. 

  28. Farber, B. A. 1983. "Stress and Burnout in Suburban Teachers." The Journal of Education Research, 77(6): 325-331. 

  29. Freudenberger, H. J. 1974. "Staff Burnout." Journal of Social Issues, 30(1): 159-165. 

  30. Hsieh, Y. and A. Hsieh. 2003. "Does Job Standardization Increase Job Burnout?" International Journal of Manpower, 24(5): 590-614. 

  31. Kanungo, R. N. 1979. "The Concepts of Alienation an Involvement Revisited." Psychological Bulletin, 86: 119-138. 

  32. Kottler, J. A. 1993. On Being a Therapist(rev.ed). SanFrancisco: Jossey-Bass. 

  33. Maslach, C. 1976. "Burnout." Human Behavior, 5(9): 16-22. 

  34. Mearns, J. and J. E. Cain. 2003. "Relationships Between Teachers' Occupational Stress and Their Burnout and Distress: Roles of Coping and Negative Mood Regulation Expectancies." Anxiety, Stress, & Coping, 16: 71-82. 

  35. Nair, N. and N. Vohra. 2009. "Developing a New Measure of Work Alienation." Journal of Workplace Rights, 14: 293-309. 

  36. Pines, A. and C. Maslach. 1978. "Characteristics of Staff Burnout in Mental Health Settings." Hospital & Community Psychiatry, 29(4): 233-237. 

  37. Pines, A. and G. Keina. 2005. "Stress and Burnout: The Significant Difference." Personality and Individual differences, 39(3): 625-635. 

  38. Pines, A., M. E. Aronson, and D. Kafry. 1981. Burnout from Tedium to Personal Growth. London: Macmillan Publishers. 

  39. Schuler, R. S. 1980. "Definition and Conceptualization of Stress in Organizational." Behavior and Human Performance, 25: 124-215. 

  40. Seemam, M. 1959. "On the Meaning of Alienation." American Sociological Review, 24: 783-791. 

  41. Stein, F. 2001. "Occupational Stress, Relaxation Therapies, Exercise and Biofeedback." Work, 17(3): 235-245. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로