최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.25 no.4, 2018년, pp.259 - 268
Purpose: The purpose of this study was to identify the effects of the action learning approach on the self-confidence and knowledge of health assessment, critical thinking ability and class satisfaction in students taking health assessment courses. Methods: This non-equivalent control group pretest-...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
액션러닝의 학습자 중심의 문제해결을 통해 얻을 수 있는 이점과 그 평가는? | 액션러닝은 소규모로 구성된 팀이 주어진 과제에 대한 해결 방안을 모색하면서 질문과 성찰, 피드백 등을 통해 학습하는 과정으로, 팀 내 협력을 통해 실제적인 문제를 해결하거나 주어진 목표를 달성하는 데 초점을 두는 학습방법이다[6]. 교수자 중심의 단순 지식 전달이나 암기 위주인 전통적 학습방법에서는 비판적 사고능력을 발달시키기 쉽지 않으나[7], 학습자 중심의 문제해결을 통한 학습은 학습자의 비판적 사고를 증진하고 성과로 연결되는 학습방법으로 평가 받고 있다[8]. 이로 인해 액션러닝은 교수자와 학습자에 대한 전통적인 관점을 변화 시키고 지식사회에 부합하는 대학으로의 변화에 기여할 수 있다[2]. | |
액션러닝의 과정과 초점을 두는 사항은? | 액션러닝은 소규모로 구성된 팀이 주어진 과제에 대한 해결 방안을 모색하면서 질문과 성찰, 피드백 등을 통해 학습하는 과정으로, 팀 내 협력을 통해 실제적인 문제를 해결하거나 주어진 목표를 달성하는 데 초점을 두는 학습방법이다[6]. 교수자 중심의 단순 지식 전달이나 암기 위주인 전통적 학습방법에서는 비판적 사고능력을 발달시키기 쉽지 않으나[7], 학습자 중심의 문제해결을 통한 학습은 학습자의 비판적 사고를 증진하고 성과로 연결되는 학습방법으로 평가 받고 있다[8]. | |
간호교육의 일차적 목표는? | 간호교육은 전문직업 분야에서 전문간호사 역할을 수행할수 있도록 전문지식의 함양뿐만 아니라 기술의 습득을 통해 우수한 전문간호인력을 양성하는 것을 일차적 목표로 한다[1,2]. 또한 간호사의 역할이 확대되고 업무가 다양화됨에 따라 비판적 사고와 협력적 태도 등 간호현장에서 요구하는 간호역량을 갖춘 간호사의 양성이 필요하다[3]. |
Cho YH, Kweon YR. Effects of team-based learning on communication competence for undergraduate nursing students. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2017;26(1):101-110. https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2017.26.1.101
Kim YM, Jang KS. An action research study on the effects of an action learning-based nursing professionalism course for nursing students. The Journal of Korean Education. 2014;41(4):123-147.
Kim JH, Park MK. Comparative study on self-leadership, team efficacy, problem solving process and task satisfaction of nursing students in response to clinical training. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2014;20(4):482-490. https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.482
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Nursing education accreditation evaluation manual(Bachelor's degree of the science of nursing); 2017. [cited 2018 October 26]. Available from: http://www.kabone.or.kr/HyAdmin/upload/filelinkFile/%A1%DA%B0%A3%C8%A3%B1%B3%C0%B0%C0%CE%C1%F5%C6%F2%B0%A1%20%B1%E2%C1%D8%C1%FD_%C8%A8%C6%E4%C0%CC%C1%F6%20%B0%D4%BD%C3(2017.3).pdf
James AH. Action learning can support leadership development for undergraduate and postgraduate nurses. British Journal Of Nursing. 2018;27(15):876-880. https://doi.org/10.12968/bjon.2018.27.15.876
Rubenfeld MG, Scheffer BK. Critical thinking tactics for nurses. 3rd ed. Burlington: Jones & Bartlett Learning; 2015. p. 13-16, 341-344.
Maddison C, Strang G. Do action learning sets facilitate collaborative, deliberative learning?: a focus group evaluation of graduate entry pre-registration nursing (GEN) students' experience. Nurse Education in Practice. 2018;28:285-291. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.10.023
Kelliher F. Just do it: action learning as a catalyst for reflective practice on an MBA Programme. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;141:1275-1280. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.220
Kim YH, Kim HY. A literature review of research on action learning-based nursing education in South Korea. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2018;24(1):73-84. https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.1.73
Scheffe?r BK, Rubenfeld MG. A consensus statement on critical thinking in nursing. The Journal of nursing education. 2000;39(8):352-359. https://doi.org/10.3928/0148-4834-20001101-06
Boso CM, Gross JJ. Nurse educators' perceptions of critical thinking in developing countries: Ghana as a case study. Advances in Medical Education and Practice. 2015;6:555-560. https://doi.org/10.2147/AMEP.S88942
Rosser E, Grey R, Neal D, Reeve J, Smith C, Valentine J, et al. The consultant practitioner: an evolving role to meet changing NHS needs. British Journal of Nursing. 2017;26(19):1065-1069. https://doi.org/10.12968/bjon.2017.26.19.1065
Lynch M, McFetridge N. Practice leaders programme: entrusting and enabling general practitioners to lead change to improve patient experience. The Permanente Journal. 2011;15(1):28-34.
McGill I, Beaty L. Action learning: a guide for professional, management & educational development. Revised 2nd ed. London: Kogan Page; 2001. p. 17-18.
Lamont S, Brunero S, Russell R. An exploratory evaluation of an action learning set within a mental health service. Nurse Education in Practice. 2010;10(5):298-302. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2010.01.002
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.