최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, v.24 no.1, 2018년, pp.29 - 38
현혜순 (상명대학교 간호학과) , 김윤영 (국립안동대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of career decision self-efficacy on major satisfaction among nursing students, and to examine the moderating effect of professor-student interaction on career decision self-efficacy and major satisfaction. Methods: This study analyzed ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교수-학생 상호작용이란 무엇인가? | 교수-학생 상호작용은 학생들이 교수가 자신에게 관심을 가지고 이해하려고 하며 친밀하고 믿을 수 있는 유능한 사람이라고 느끼는 정도를 의미하는 개념으로(Song, 2013), 유아교육 및 초중등 교육환경에서 교육 연구의 중요한 구성 요소로 등장하였다(Hagenauera & Volet, 2014). 이러한 교수-학생 상호작용은 Hagenauera와 Volet (2014)가 고등교육에서의 교수-학생 상호작용의 질, 상호작용에 의한 결과 및 사례 등에 대한 문헌고찰 연구를 통해 교육만족도, 유지율, 학습접근 방식 및 학업성취에 영향을 미치므로 고등교육에서도 중요한 구성요소로 간주되어야 한다고 주장하였다. | |
교수와 학생 간의 잦은 접촉은 학생들에게 어떤 영향을 미치는가? | 대학교육 현장에서 교수와 학생 간의 잦은 접촉을 격려하는 것은 학생들의 학업성취와 학업 이외의 다른 경험에도 긍정적 영향력을 보이며 대학생의 성장과 발달을 촉진하는 것으로 알려져 있다(Al-Hussami, Saleh, Hayajneh, & Abdalkader, 2011; Katz, Woods, Cameron, & Milam, 2004; Kim, 2005; Ware, 2008). 이러한 이유로 Al-Hussami 등(2011)은 교수진은 학생과의 공식적, 비공식적, 사회적 상호작용의 이점을 줄여서는 안 되며, 이러한 상호작용은 학생들의 노력을 위한 중요한 기초가 된다고 강조하였다. | |
간호대학생에게 전공만족도는 어떤 영향을 미치는가? | 대학생의 전공만족도는 수업참여 태도에 결정적으로 작용하여 대학 입학 후 성공적인 대학생활 적응을 예측할 수 있는 중요한 변인으로도 언급되고 있다(Song, 2013). 특히, 간호대학생의 전공에 대한 만족감은 졸업 후 진로에 도움이 되며, 전공 교육내용에 대한 흥미와 만족에도 영향을 미치는 것으로 보고되고 있어(Jung, Jeong, & Yoo, 2014) 간호대학생의 전공만족에 영향을 미치는 요인들에 대한 연구가 다양하게 이루어지고 있다. 간호대학생의 전공만족도에 영향을 미치는 것으로 알려진 진로결정 자기효능감은 학생 개인의 내적 요인으로 이를 통제하기 위한 개인적 노력이 요구되는 영역이다. |
Al-Hussami, Mahmoud, Saleh, Mohammad Y.N., Hayajneh, Ferial, Abdalkader, Raghed Hussein, Mahadeen, Alia I.. The effects of undergraduate nursing student–faculty interaction outside the classroom on college grade point average. Nurse education in practice, vol.11, no.5, 320-326.
Betz, Nancy E., Klein, Karla L., Taylor, Karen M.. Evaluation of a Short Form of the Career Decision-Making Self-Efficacy Scale. Journal of career assessment, vol.4, no.1, 47-57.
Effects of learner motivation and teacher-student interaction on learner satisfaction in nursing students Cho 468 2017
An empirical analysis on the satisfaction and outcome of learning: focused on self-leadership and the cognitive and affective faculty trust of undergraduate student Choi 65 2012
Ha 2000
Hagenauer, Gerda, Volet, Simone E.. Teacher–student relationship at university: an important yet under-researched field. Oxford review of education, vol.40, no.3, 370-388.
Han 2009
Analysis of the casual model between school life satisfaction and counseling with academic advisers mediated by class attitude and lecture satisfaction Jung 95 2013
Katz, Julie R., Woods, Susan L., Cameron, Cheryl A., Milam, Steve. Essential qualifications for nursing students. Nursing outlook, vol.52, no.6, 277-288.
Effects of student-faculty interaction on college student outcomes and development Kim 877 2005
A study of department satisfaction factors of undergraduate students Kim 7 2000
The effect of anxiety and career decision-making self-efficacy on career decision level Kim 13 2007
The effect of professor-student interaction and university member interaction of major satisfaction and sports related majoring students on their school life adjustment Kim 341 2014
Kwon 2017
Factors affecting career identity of nursing students Kwon 19 2010
Lee 2004
The effect of clinical performance, professor-student interaction, and career maturiy upon resilience of nursing students Lee 425 2017
A Study on the exploring the academic persistence of universities students Park 567 2013
A study on the effects of career guidance program on learning motivation, a major satisfaction and career self-efficacy for nursing college freshmen Park 173 2009
Song 2013
The mediating effect of major satisfaction and professor-student interaction on the relationship between intrinsic motivation and school life adjustment Song 61 2016
Ware, Sarah M.. Developing a Self-Concept of Nurse in Baccalaureate Nursing Students. International journal of nursing education scholarship, vol.5, 1-17.
Wubbels, T., Levy, J.. A comparison of interpersonal behavior of Dutch and American teachers. International journal of intercultural relations : IJIR, vol.15, no.1, 1-18.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.