$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생을 위한 건강, 환경, 배려의 식생활교육 효과
Effect of Dietary Education of Health, Environment, and Consideration among Undergraduate Students 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.33 no.2, 2018년, pp.176 - 185  

안순희 (고려대학교 대학원 생활과학과) ,  신우경 (고려대학교 가정교육과) ,  김유경 (고려대학교 가정교육과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The objective of this study was to investigate the effect of dietary education on undergraduate student's health, environment, and consideration. A total of 54 participants were recruited from an undergraduate student in Seoul. We conductive quantitative analysis of a structured questionnaire and qu...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 대학생을 위한 체계적인 지식과 식생활 태도의 변화를 유도하기에는 어려움이 많으며, 교재나 교구들도 많이 부족하여 교육에 따른 효과나 평가가 제대로 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 대학생을 위한 건강, 환경, 배려의 식생활교육을 실시하고 설문지를 통한 양적연구와 포토보이스를 이용한 질적 연구를 통해 그 효과를 파악하여, 향후 효과적인 대학생식생활교육 개발에 기초자료를 제공하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
식생활교육의 3대 가치는 무엇인가? 생활 속에서 바른 식생활을 실천하기 위해 우리나라는 2009년 식생활교육지원법을 제정하고 건강, 환경, 배려의 식생활교육을 실시하고 있다. 식생활이란 식습관, 식사예절 등식문화, 식품의 생산부터 소비까지 식품의 섭취와 관련된 유무형의 활동(식생활교육지원법 제2조)을 의미하는 것으로, 식생활교육은 성인병 증가로 인한 경제적 부담 절감을 위한 ‘건강’, 음식물 쓰레기 증가 등 환경적 부담을 완화하는 ‘환경’,자연과 생산자에 대한 배려와 감사의 마음을 통해 바른 인성을 교육하는 ‘배려’의 3대 가치를 기본으로 한다(Ministry of Agriculture Food and Rural Affairs 2017). 현재까지 실시되고 있는 식생활교육 프로그램의 대상자는 주로 유아와 청소년에 집중되어 있다(Jung et al.
식생활교육 프로그램의 대상자가 주로 유아와 청소년에게 집중되어 있는 이유는? 2009; Kim & Sim 2011). 이는 성장기에 있는 아동과 청소년의 영양이 생애 전과정의 건강에 미치는 영향, 식습관 형성의 고착화 시기 및 국가적 차원에서 교육적 접근이 용이하기 때문이다(Kim &Sim 2012). 그러나 제1차(2010~2014)와 제2차(2015~2019) 식생활교육 기본계획에 따르면 생애주기별로 체계적이고 표준화된 식생활교육 콘텐츠 개발이 부족한 것으로 보고되었다.
식생활의 정의는? 생활 속에서 바른 식생활을 실천하기 위해 우리나라는 2009년 식생활교육지원법을 제정하고 건강, 환경, 배려의 식생활교육을 실시하고 있다. 식생활이란 식습관, 식사예절 등식문화, 식품의 생산부터 소비까지 식품의 섭취와 관련된 유무형의 활동(식생활교육지원법 제2조)을 의미하는 것으로, 식생활교육은 성인병 증가로 인한 경제적 부담 절감을 위한 ‘건강’, 음식물 쓰레기 증가 등 환경적 부담을 완화하는 ‘환경’,자연과 생산자에 대한 배려와 감사의 마음을 통해 바른 인성을 교육하는 ‘배려’의 3대 가치를 기본으로 한다(Ministry of Agriculture Food and Rural Affairs 2017). 현재까지 실시되고 있는 식생활교육 프로그램의 대상자는 주로 유아와 청소년에 집중되어 있다(Jung et al.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (49)

  1. Ahn HC, Kim MA, Park GM. 2016. The lives of persons with psychiatric disabilities in a mental health care facility-A photovoice study. Mental Health and Social Work., 44(3):120-149 

  2. Calson ED, Engebretson J, Chamberlain RM. 2006. Photovoice as a social process of critical consciousness, Qualitative Health Res., 16(6):836-852 

  3. Centers for Disease Control and Prevention. 2008. State Nutrition, Physical Activity and Obesity (NPAO) Program 

  4. Cheong SH, Chang KJ. 2006. Anthropometric measurement, dietary behavior and nutrient intake of the nation-wide college students attending a nutrition education via Internet. J Korean Soc Food Sci Nutr., 35(5):565-571 

  5. Gang MS, Chyun JH. 2006. A study on the perception and the knowledge of the Korean traditional food in the elementary schoolchildren of Incheon. J Koran Soc Food Culture., 21(2):107-115 

  6. Ha EJ, Caine-Bish N. 2009. Effect of nutrition intervention using a general nutrition course for promoting fruit and vegetable consumption among college students. J Nutr Edu Behav., 41(2):103-109 

  7. Holm-Denoma JM, Joiner TE, Jr. Vohs KD, Heatherton TF. 2008. The "freshman fifteen" (the "freshman five" actually): Predictors and possible explanations. Health Psychol., 27(1, Suppl):S3-S9 

  8. Jang HB, Lee HY, Han YH, Song JH, Kim KN, Hyun TS. 2011. Changes in food and nutrient intakes of college students between 1999 and 2009. Korean J Community Nutr., 16(3):324-336 

  9. Jackson EM, Howton A. 2008. Increasing walking in college students using a pedometer intervention: differences according to body mass index. J American College Health., 57(2):159-164 

  10. Jeon SK, Kim HJ, Kim YJ, Jeong KA, Lee SS. 2011. Green dietary education for health, environment and consideration. Yangsuwon, Korea, pp 192-242 

  11. Johnson MK, Parrott KR. 1995. A logistic regression analysis of factors affecting recycling behavior in apartment communities. Housing Soc., 22(3):41-52 

  12. Jung KA. 2008. The present state of nutrition education materials for elementary school students. J Korean Pract Arts Edu., 21(4):107-137 

  13. Jung YY, Shin EK, Lee HJ, Lee NH, Chun BY, Ann MY, Lee YK. 2009. Development and evaluation of a nutrition education program on sodium reduction in elementary school students. Korean J Community Nutr., 14(6):746-755 

  14. Kelly NR, Mazzeo SE, Bean MK. 2013. Systematic review of dietary interventions with college students: directions for future research and practice. J Nutr Edu Behav., 45(4):304-313 

  15. Kim KH. 2003. A study of the dietary habits, the nutritional knowledge and the consumption patterns of convenience foods of university students in the Gwangju area. Korean J Community Nutr., 8:181-191 

  16. Kim BR. 2006. A study on nutrition knowledge, dietary habits, health-related life style and health condition of college students in Chuncheon. J Korean Soc Food Sci Nutr., 35(9):1215-1223 

  17. Kim KH, Park KH, Kim SW. 2016. A study on dreams and growth of children of low-income families. Korean J Qualitative Res in Social Welfare., 10(3):183-210 

  18. Kim JY, Sim KH. 2011. The actual conditions and recognition of dietary life education in elementary school after execution of the dietary life education support act. Korean J Food Nutr., 24(3):295-305 

  19. Kim KN, Lee KS. 1996. Nutrition knowledge, dietary attitudes, and food Behaviors of college students. Korean J Community Nutr., 1(1):89-99 

  20. Kim YJ, O SJ, Jung IK. 2007. A study on the perception and needs of the education of Korean traditional foods & culture in middle school students. J Korean Home Economics Edu Assoc., 19(2):153-168 

  21. Kim JY, Sim KH. 2012. A survey on dietary education needs for implementing dietary education by teachers in elementary schools. Korean J Food Cookery Sci., 28(2):183-193 

  22. Kim JW, Lee EJ. 2014. Evaluation of dietary habits and dietary life competency of elementary school students. J Korean Prac Arts Edu., 27(4):17-37 

  23. Kim JM, Koh KW, Kim YJ, Shin YH. 2011. Status of and challenges for physical activity in Korean university students. Korean J Health Edu Promotion., 28(5):51-60 

  24. Kim YH, Jeong MS, Lee JA. 2002. Study on health promoting behavior determinant of nursing students, Korean Soc Public Health Nurs., 16(2):285-303 

  25. Ko MJ, Kim YH. 2012. The effects of green food education program based on the practical problem solutions to the dietary attitudes of elementary school students. J Korean Prac Arts Edu., 25(2):151-172 

  26. Lee KA. 2003. Activity-based nutrition education for elementary school students. J Nutri Health., 36(4):405-417 

  27. Lee KA. 2007. A study of university students' the environmental knowledge and environment-friendly behavior related to the dietary life. J Korean Prac Arts Educ., 20(4):77-100 

  28. Lee KS, Kim KN. 1997. Effects of nutrition education on nutrition knowledge, dietary attitudes, and food behavior of college students. Korean J Community Nutr., 2(1):86-93 

  29. Lee KO, Cho EJ. 2013. Comparison of consumption of processed food and personality of middle school students on nutrition education. Korean J Food Sci Technol., 42(10):1600-1607 

  30. Lee SJ, Choi SS. 2014. Study of alcoholics' life-by utilizing photovoice. Soc Sci Res Rev., 30(3):43-71 

  31. Lee KA. 2013. Elementary school children's perceptions of traditional Korean foods, based on the health belief model. J Nutr Health, 46(1):86-97 

  32. Lee SH. 2003. A study on environment-friendly family resource management behaviors, environmental consciousness, knowledge, and education. J Korean Home Management Assoc., 21(1):91-102 

  33. Lee, M. S., & Woo, M. K. (1999). Changes in food habit, nutrition knowledge and nutrition attitude of university students during nutrition course. J Nutr Health, 32(6):739-745 

  34. Lim YS, Park HR, Han GJ. 2005. Comparison of preference for convenience and dietary attitude in college students by sex in Seoul and Kyunggi-do area. J Korean Diet Assoc., 11(1):11-20 

  35. Lua PL, Elena WDWP. 2012. The impact of nutrition education interventions on the dietary habits of college students in developed nations: a brief review. Malaysian J Med Sci., 19(1):4-14 

  36. Matvienko O, Lewis DS, Schafer E. 2001. A college nutrition science course as an intervention to prevent weight gain in female college freshmen. J Nutri Edu., 33(2):95-101 

  37. Park MS, Kim SA. 2005. Effect on nutrition education on improving diet behavior of university students. Korean J Community Nutr., 10(2):189-195 

  38. Wang CC. 2006. Youth participation in photovoice as a strategy for community change. J Community Prac., 14(1-2):147-161 

  39. Wang CC. 2003. Using photovoices as aparticipatory assessment and issue selection tool: A case study with the homeless in Ann Arbor. In M. Minkler and N. Wallerstein's (Eds.), Community based participatory Res Health, (USA), pp 179-196 

  40. Wang CC, Burris MA. 1997. Photovoice: concept, methodology, and use for participatory needs assessment. Health Edu Behav., 24(3):369-387 

  41. Yang J, Sohn CM. 2009. Nutritional status and dietary quality by their residing types in college students. Korean J Human Ecol., 18(4):959-970 

  42. Yi JH, Brad Zebrack. 2010. Self-Portraits of families with young adult cancer survivors: using photovoice, J Psychosoc Oncol., 28(3):219-243 

  43. Yi JH, Kim KH, Ra MY. 2014. Lived experiences and visual expressions from immigrant adolescents in Korea during their early adjustment. J Korean Soc Child Welfare., 45:103-130 

  44. Yoo SH. 2015. Photovoice as a research method and a strategy for community health promotion. Korean J Health Edu Promotion., 32(1):77-87 

  45. You JS, Chin JH, Kim MJ, Chang KJ. 2008. College students' dietary behavior, health-related lifestyles and nutrient intake status by physical activity levels using International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) in Incheon Area. Korean J Nutr., 41(8):818-831 

  46. Yu KH, Park MH, Ly SY. 2017. Development and estimation of evaluation criteria for green dietary life education for elementary school students. Korean J Human Ecol., 26(2):101-108 

  47. Ministry of Agriculture Food and Rural Affairs. 2009. Dietary Life Education Support Act 

  48. Ministry of Agriculture Food and Rural Affairs. 2015. Basic Plan for Secondary Dietary Life Education 

  49. Ministry of Health and Welfare. 2017. 2015 National Health Statistics 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로