이 논문에서는 시민과학 개념을 '시민이 수행하는 과학작업'이라고 정의한다. 여기서 '시민'은 공식적인 전문성의 여부와 관계없이 일상 속에서 삶의 지식을 얻는 모든 사람을 의미한다. 이 범주에는 과학자들도 포함될 수 있다. 과학의 민주화 사례에서 주로 해당 분야 과학자들이 다수 참여하는데 그들은 자신의 전문성을 시민-지향적으로 사용한다. 한국의 시민과학은 한국공해문제연구소(1982)를 시작으로 시민과학센터(1997)에 이르러서 다양해졌다. 최근에는 정부기관들도 시민참여 방식을 도입하는 등 사회적 의제가 되고 있다. 이 논문에서는 8가지 사례를 중심으로 한국의 시민과학을 소개하면서 그 성취와 난관에 대해서 알아본다. 그동안의 시민과학 활동은 사회적으로 중요한 영향을 남겼고, 그 경험은 시민과학의 향후 방향에 대한 함의도 포함하고 있다. 이 논문에서는 시민과학의 유형을 4가지로 분류하고 시민과학의 다양한 역할에 대한 실천적 메시지를 탐색해본다. 그동안 한국의 시민과학 활동은 주로 '교육으로서의 시민과학'이나 '운동으로서의 시민과학'의 양상을 띠고 있었다. 상대적으로 '연구플랫폼으로서 시민과학', '거버넌스로서의 시민과학'은 거의 시도된 적이 없거나 이제 시작하고 있는 중이다. 특정 시민과학이 더 좋은 것은 아니지만 더 다양한 시민과학이 등장할 필요가 있다. 이상 4가지 유형의 시민과학은 개별적으로 또는 상보적으로 사회적 학습에 기여할 수 있다. 시민과학은 단지 전통과학의 하위 개념에 머물지 않으며 많은 잠재성을 가진 새로운 방법론이다.
이 논문에서는 시민과학 개념을 '시민이 수행하는 과학작업'이라고 정의한다. 여기서 '시민'은 공식적인 전문성의 여부와 관계없이 일상 속에서 삶의 지식을 얻는 모든 사람을 의미한다. 이 범주에는 과학자들도 포함될 수 있다. 과학의 민주화 사례에서 주로 해당 분야 과학자들이 다수 참여하는데 그들은 자신의 전문성을 시민-지향적으로 사용한다. 한국의 시민과학은 한국공해문제연구소(1982)를 시작으로 시민과학센터(1997)에 이르러서 다양해졌다. 최근에는 정부기관들도 시민참여 방식을 도입하는 등 사회적 의제가 되고 있다. 이 논문에서는 8가지 사례를 중심으로 한국의 시민과학을 소개하면서 그 성취와 난관에 대해서 알아본다. 그동안의 시민과학 활동은 사회적으로 중요한 영향을 남겼고, 그 경험은 시민과학의 향후 방향에 대한 함의도 포함하고 있다. 이 논문에서는 시민과학의 유형을 4가지로 분류하고 시민과학의 다양한 역할에 대한 실천적 메시지를 탐색해본다. 그동안 한국의 시민과학 활동은 주로 '교육으로서의 시민과학'이나 '운동으로서의 시민과학'의 양상을 띠고 있었다. 상대적으로 '연구플랫폼으로서 시민과학', '거버넌스로서의 시민과학'은 거의 시도된 적이 없거나 이제 시작하고 있는 중이다. 특정 시민과학이 더 좋은 것은 아니지만 더 다양한 시민과학이 등장할 필요가 있다. 이상 4가지 유형의 시민과학은 개별적으로 또는 상보적으로 사회적 학습에 기여할 수 있다. 시민과학은 단지 전통과학의 하위 개념에 머물지 않으며 많은 잠재성을 가진 새로운 방법론이다.
The concept of citizen science(CS) is defined as "scientific work carried out by citizens." Here, 'citizen' means someone who has knowledge of everyday life, regardless of whether they have formal expertise in a related field. This definition may encompass scientists, as many scientists participate ...
The concept of citizen science(CS) is defined as "scientific work carried out by citizens." Here, 'citizen' means someone who has knowledge of everyday life, regardless of whether they have formal expertise in a related field. This definition may encompass scientists, as many scientists participate in scientific democracy and use their expertise in a citizen-oriented manner. That work is derived from their citizenship, so their scientific work is CS. CS in Korea has expanded from the Korea Pollution Research Institute, which was founded in 1982, to the Center for Democracy in Science & Technology, which was founded in 1997. Furthermore, in recent years, government agencies have started using CS approach. In this paper, I introduce Korean CS and examine its accomplishments and difficulties through eight cases. I show that Korea's CS activities have made a significant impact on Korean society and the experience of these activities has implications for the future directions of CS. I do so by examining four modes of CS and explore practical messages for more varied roles of CS. Until now CS has been mainly considered in the context of "CS as education" or "CS as movement" in Korea. However, governance and the platform mode of social decision-making or research, though still rare, have recently emerged as additional CS activities. Although it cannot be said with certainty that CS is better, it is undoubtedly better the more varieties of its modes coexist. The four types of CS will contribute individually or complementarily to social learning. Thus, because of its distinctive potential, CS is not exhausted by the supplementary concept of science.
The concept of citizen science(CS) is defined as "scientific work carried out by citizens." Here, 'citizen' means someone who has knowledge of everyday life, regardless of whether they have formal expertise in a related field. This definition may encompass scientists, as many scientists participate in scientific democracy and use their expertise in a citizen-oriented manner. That work is derived from their citizenship, so their scientific work is CS. CS in Korea has expanded from the Korea Pollution Research Institute, which was founded in 1982, to the Center for Democracy in Science & Technology, which was founded in 1997. Furthermore, in recent years, government agencies have started using CS approach. In this paper, I introduce Korean CS and examine its accomplishments and difficulties through eight cases. I show that Korea's CS activities have made a significant impact on Korean society and the experience of these activities has implications for the future directions of CS. I do so by examining four modes of CS and explore practical messages for more varied roles of CS. Until now CS has been mainly considered in the context of "CS as education" or "CS as movement" in Korea. However, governance and the platform mode of social decision-making or research, though still rare, have recently emerged as additional CS activities. Although it cannot be said with certainty that CS is better, it is undoubtedly better the more varieties of its modes coexist. The four types of CS will contribute individually or complementarily to social learning. Thus, because of its distinctive potential, CS is not exhausted by the supplementary concept of science.
이 논문에서는 시민과학 개념을 '시민이 수행하는 과학작업'이라고 정의한다. 여기서 '시민'은 공식적인 전문성의 여부와 관계없이 일상 속에서 삶의 지식을 얻는 모든 사람을 의미한다.
초기 시민과학의 형태는 무엇인가?
초기 시민과학은 여가활동의 한 형태였다. 그들은 대체로 사회적으로 영향력이 있는 남성이고 고학력의 고소득 계층이었다.
초기 시민과학의 향유 계층은 누구인가?
초기 시민과학은 여가활동의 한 형태였다. 그들은 대체로 사회적으로 영향력이 있는 남성이고 고학력의 고소득 계층이었다. 그들은 특수 장비와 참여를 위한 재정적 자원과 시간이 있는 사람들이었다(Haklay, 2013). 때로 아마추어 자원자들은 훈련받은 과학자만큼의 역량을 발휘하기도 해서 ʻʻ슈퍼 자원자(super-volunteers)ʼʼ라고 불리기도 했다(Hames et al., 2012). 그렇더라도 전통적인 시민과학에서 ʻ과학자ʼ와 ʻ시민ʼ의 경계는 명백했었고 과학자 주도로 시민을 계몽하고 교육하는데 초점을 두었다.
참고문헌 (27)
김동광 (2008), "STS'와 시민참여- 대중의 과학이해(PUS)에서 과학기술의 시민참여까지, 한국과학기술학회/강좌자료(2018.8.1.), 1-13.
진성록 (2014), 후쿠시마 원전 사태와 환경운동의 프레임 변화에 관한 연구?. 한국사회학회 사회학대회 논문집, 547-550.
한국공해문제연구소 (1986), 한국의 공해지도, 일월서각.
Bonney, R., H. Ballard, R. Jordan, E. McCallie, T. Phillips, J. Shirk, and C. C. Wilderman (2009), "Public Participation in Scientific Research: Defining the Field and Assessing Its Potential for Informal Science Education", A CAISE Inquiry Group Report.
Cappa, F., Laut, J., Nov, O., Giustiniano, L., & Porfiri, M. (2016), " Activating Social Strategies: Face-to-face Interaction in Technology-mediated Citizen Science?. Journal of Environmental Management 182 : 374-384.
European Commission. (2017), "Policy brief on Citizen Science - Towards Issues of Concern to Citizens". [http://www.sisnetwork.eu]
Fisher, F. (2005), "Are Scientists Irrational? Risk Assessment in Practical Reason". Science and Citizens : Globalization & the Challenge of Engagement. eds. by Leach, M., Scoones, I. and Wynne, B. Zed Books: London. New York. 54-65.
Haklay, M. (2015), Citizen Science and Policy: A European Perspective. Woodrow Wilson International Center for Scholars: Washington, DC.
Haklay, M., Mazumdar, S. & Wardlaw, J. (2018), Citizen Science for Observing and Understanding the Earth, Springer.
Hames, R. S., Lowe, J. D. & Rosenberg, K. V. (2012), "Developing a Conservation Research Program with Citizen Science". in Citizen Sciecnce: Public Participation in Environmental Reseach. eds. by Dickinson, J. L. & Bonney, R. Comstock Publishing Associates, A Division of Cornell University Press: Ithaca and London.
Irwin, A. (1995), Citizen Science: : A Study of People, Expertise and Sustainable Development, Routledge: London. [어윈, A. (2011), 시민과학: 과학은 시민에게 복무하고 있는가?, 김명진. 김병수. 김병윤 옮김, 당대.]
Kerson, R. (1989), "Lab for the Environment". MIT Technology Review. 92(1): 11-12.
Nov, O., Arazy, O., & Anderson, D. (2011), "Technology-Mediated Citizen Science Participation: A Motivational Model", Proceedings of the Fifth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. 249-256.
Ravetz, J. (2005), "The Post-normal Science of Safety?. Science and Citizens : Globalization & the Challenge of Engagement. eds. by Leach, M., Scoones, I. and Wynne, B. Zed Books: London. New York.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.