최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.7 no.4, 2019년, pp.171 - 180
최혜정 (가톨릭관동대학교 의과대학 간호학과)
Purpose : The purpose of this study is to understand the experiences of nursing students in clinical practice at a public health center through their self- reflections. Subjects : The 110 students in the 3rd year, practice at two public health centers in city P and city K. From the110, 53 male and f...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
성찰이란 ? | 성찰이란 의미는 ‘작은 것을 살핀다’라는 뜻으로 일상생활을 경험하면서 생각과 감정, 특히 감정상태의 변화를 겪으며 그 의미를 깨닫는 과정이라 볼 수 있다. | |
보건소 업무를 이해하기 위해 보건소에서 수행되는 사업은 무엇이 있는가? | 보건소에서 수행되는 사업은 통합건강증진사업, 만성질환관리사업, 감염병관리사업, 암관리사업, 구강건강관리사업, 건강증진사업, 방문간호사업, 정신보건사업 등으로 구분하여 설명할 수 있다. 그럼에도 불구하고 대다수의 학생들이 보건소는 업무가 가볍고 병동만큼 활기차게 업무가 진행되고 있지 않다고 생각하고 있다. | |
간호교육의 궁극적인 목표는 무엇인가 ? | 간호교육의 궁극적인 목표는 간호사의 역할을 수행하는데 필요한 지식을 학습하고, 실제 현장에서 실습을 한 후, 사회에 나갔을 때 간호사의 역할을 잘 할 수 있도록 방법과 기술을 습득하는 것이다. 이를 위해 임상실습은 간호지식을 실무에서 통합하고 적용하여 대상자의 문제를 해결 할 수 있는 능력을 함양하기 위해서 반드시 필요한 과정이다. |
Chang SU, Park IW, Kee CW(2010). An analysis of reflection level of in terms of reflection style and grade in PBL of medical school : focused on critical reflection. J Edu Tech, 26(1), 145-184.
Heo NR, Kim JY(2017). Communication practicum experience amon nursing students : reflective learning approach. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(19), 311-333.
Jeong CY, Seo YS(2017). A qualitative content analysis of journals for cadever practice experiences in nursing students. J Academia-Industrial Cooperation Soc, 18(8), 257-264.
Jho MY(2017). Effects of the type of writing reflective Journals on academic self-efficacy and problem solving ability in nursing students taking a fundamental nursing skill course. J Korean Data Analysis Soc, 19(5), 2825-2839.
Kim CH(2017a). A study on reflection as an educational concepts and its practical meanings. Graduate school of Gyeongin National University, Republic of Korea, Master's thesis.
Kim CY(2017b). Introduction of reflective journals and saticefaction evaluation for active clinical practice model. Graduate school of Oriental Medicine, Pusan National University, Doctorial thesis.
Kim JA(2017c). The effect of clinical practice stress of stress coping and empathy on clinical competency among nursing students, Graduate school of Keiymung University, Republic of Korea, Master's thesis.
Kim SO(2017d). Effects of self-directed practice through writing self-reflective journal on basic nursing performance ability, confidence in performance, learning self efficacy and practice satisfaction. J Digital Convergence, 15(10), 293-306.
Lee JH(2016). Participants of 'enlightenment' reflex learning experience narrative research. Graduate school of Ajou University, Republic of Korea, Doctoral dissertation.
Lee KH(2002). Nursing students' evaluation on the practice in health centers. J Res, 29(2), 105-119.
Lee MK, Jang KS(2019). Reflection-related research in korean nursing : A literature review. J Korean Acad Nurs Adm, 25(2), 83-96.
Lee NI(2005). Phenomenology and qualitative research method. J Korean Soc Phenomenol, 24, 91-122.
Oh JJ(2003). Nursing student experiences on home visiting nursing service in public health center. J Kor Comm Nurs, 14(2), 299-311.
Oh PJ, Han SJ(2002). A study on the projected workforce for public health nurses in korea. J Kor Comm Nurs, 13(4), 757-766.
Park JM, Lee SJ(2002). Evaluation of community health nursing practice and nursing students' clinical experience at public health center. J Kor Comm Nurs, 13(1), 161-170.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.