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여고생들의 색조 화장품 사용 실태
The Use of Color Cosmetic Products by Female High School Students 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.9 no.12, 2019년, pp.279 - 285  

류승연 (동남보건대학 뷰티케어과)

초록
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본 연구는 자신의 외모에 관심이 가장 높은 청소년 여고생들을 대상으로, 여고생의 화장품 관심도, 화장품 사용 실태를 조사하여 그들의 올바른 사전 화장품 사용 교육 자료를 제시하고자 했다. 설문지를 수정 및 보완한 후 본조사가 실시되었다. 본 조사는 2018년 10월 7일부터 10월 21일까지 2주 동안 200부를 배포하여 성실한 답변이 이루어진 총 172부가 최종 분석 자료로 사용 되었다. 대부분 중학교 3학년과 고등학교 1학년의 청소년 여고생들은 16~17세에 화장을 처음 접하며 호기심을 가지고 색조 화장을 시작하게 된다. 즉, 청소년기의 여고생들은 사춘기의 영향으로 신체발달과 신체적 변화로 인해 외모의 관심과 미 의식이 높아지게 되고, 이성과 또래 집단의 관심이 많아지며 타인에게 인정과 관심을 받고 싶은 욕구가 급증하게 되면서 화장을 시작하게 되는 것이다. 화장에 관심이 많은 여고생들이 인터넷, TV 등의 대중매체를 통해 화장품과 메이크업의 정보를 탐색 하고, 대중매체에 등장하는 또래의 여자 연예인들을 동경, 모방하며 그들의 모습을 이상 시 하게 되면서 개인의 외모관리를 적극적으로 관리 한다는 것을 알 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted on adolescent high school girls who were most interested in their appearance to examine the makeup and cosmetics use of high school girls and to present their correct pre-made cosmetics use training materials. This survey was conducted after the modification and supplementat...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • The purpose of this study was to investigate the interest in and use of cosmetics by female high school students who are teenagers having a strong interest in their own appearances. The survey was conducted for the period starting October 7, 2011 and ending October 21, 2011, with 200 copies distributed over a period of two weeks, and a total of 172 copies were used for the final analysis.
  • Also, because of the psychology of teenagers desiring to imitate teenage entertainers of their age appearing on television, the interest of teenagers in their appearances is increasing as well[9-11]. Therefore, this study is aimed particularly at female high school students, investigating their interest in, and use of cosmetics with a view to presenting proper education materials for the use of cosmetics.
  • This study was conducted with respect to fe- male high school students. They were chosen as the subject of investigation because they form an age group that undergoes changes and growth and at the same time, is highly interested in the opposite sex and their own appearances.
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참고문헌 (11)

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  3. K. E. Choi. (2016). A Study on Middle and High School Students Perception of Skin Care and Cosmetics Usage. Kwangwoon University, Seoul, 6-9. 

  4. Y. M. Lee. (2003). A Study on the Aesthetic Sense and Behaviors of High School Girls. Chungang University, Seoul, 9-30. 

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  8. B. J. Ha (2010). Cosmetics. Su-Mun-sa, 107-126. 

  9. J. Y. Sim & H. H. Kim. (2008). Importance of Cosmetics Related to Aspects of Self. Per-Ception and Motor Skills, 48, 128-138. 

  10. J. E. Jung & S. W. Lee. (1993). A study on the Actual Body Shape and Ideal type of women in their twenties. Journal of Korean Society of Clothing and Textiles, 17(3), 448-458. 

  11. H. J. Lee. (2011). Cosmetic Behavior and Cosmetics Purchasing Behavior of High School Girls According to Creation Interest and Information Retrieval. Sukyunug University, Seoul, 92-101. 

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