최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기KJWHN : Korean journal of women health nursing, v.25 no.1, 2019년, pp.86 - 98
이은정 (인제대학교 대학원) , 성미혜 (인제대학교) , 안혜경 (인제대학교 대학원) , 김윤아 (가야대학교)
Purpose: The purpose of the study was to determine effect of incivility, resilience, and social support experienced by nursing students on burnout in clinical practice. Methods: Subjects were 140 nursing students who agreed to participate in this study. Collected data were analyzed using descriptive...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
무례함이란? | 무례함은 대상을 해치려는 의도가 모호한 상호 존중해야 하는 근무지의 규범을 위반하는 낮은 강도의 일탈된 행동이며, 타인에 대한 존중이 부족함을 드러내는 무례한 행동을 의미하는 것이다[7]. 간호대학생은 임상실습 시 의료인, 환자 및 보호자, 기관관계자 등의 무시나 무관심, 불쾌한 표정, 생각 없는 행동, 비꼬는 행동, 귀찮아하는 표정 등과 같은 무례한 행동을 경험하게 되는데, 이러한 무례함이 이들에게 정신적 스트레스를 가중시키며 [8], 직업으로 임상간호사를 선택하는 과정에 부정적인 영향을 미치고, 소진의 원인이 되기도 한다[9]. | |
현재까지 소진과 사회적 지지와의 관계에 대한 연구의 한계는? | 지금까지 국내 간호대학생의 임상실습 시 경험하는 소진에 관한 연구를 보면 임상실습 스트레스[3,14], 무례함[7,9], 정신건강[6], 감정노동[15]과 같은 부정적인 측면의 연구가 대부분이며, 긍정적 측면의 극복력, 사회적 지지와 같은 변수가 소진에 미치는 영향을 파악한 연구는 미흡한 실정으로 이들의 관계를 규명하는 것이 필요하다고 생각된다. | |
대학생 시기에 가족과 또래의 인정과 지지는 어떻게 작용하는가? | 한편, 간호대학생이 임상실습 시 직면하게 되는 상황이나 문제를 해결하는데 자신과 관계를 맺고 있는 사람들로부터의 사회적 지지가 긍정적인 요소가 될 수 있다[13]. 가족과 또래의 인정과 지지는 자율성이 발달하고 자아정체감이 형성되는 대학생 시기에 긍정적인 자아개념 형성에 영향을 줌으로써 학업과 취업에 관련된 스트레스를 낮춰주며, 문제 상황에 대한 갈등을 완화시키고 효과적으로 대처해 나갈 수 있도록 돕는 의미 있는 요소로 작용한다 [14]. 이에 간호대학생이 임상실습 시 경험하는 소진과 사회적 지지와의 관계에 대한 규명이 필요하나 아직 이에 대한 연구는 미흡한 실정이다. |
Casey T, Wilson-Evered E. Predicting uptake of technology innovations in online family dispute resolution services: an application and extension of the UTAUT. Computers in Human Behavior. 2012;28(6):2034-2045.
Kang YH, Hong MJ. Influencing factors of learning style, critical thinking disposition on clinical performance competency of nursing students. Journal of the Korean Data Analysis Society. 2014;16(5):2841-2853.
Lim YJ. The impact of nursing students' emotional labor and clinical practice stress on burnout. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2017;17(6):461-474.
Fang DZ, Young CB, Golshan S, Moutier C, Zisook S. Burnout in premedical undergraduate students. Academic Psychiatry. 2012;36(1):11-16.
Anderson LM, Pearson CM. Tit for tat? The spiraling effect of incivility in the workplace. Academy of Management Review. 1999;24(3):452-471.
Kim SL, Lee JE. Relationship among stress, coping strategies, and self-esteem in nursing students taking clinical experience. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2005;11(1):98-106.
Hong Y, Kim Y, Son H. Effect of nurses' incivility experienced by nursing student, coping on burnout in clinical practice. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2016;29(4):323-331.
Por J, Barriball L, Fitzpatrick J, Roberts J. Emotional intelligence: its relationship to stress, coping, wellbeing and professional performance in nursing students. Nurse Education Today 2011;31(8):855-860.
Seo JH. Effects of nursing image, satisfaction in major, ego-resilience on nursing professionalism of nursing students [master's thesis]. Chungnam: Kongju National University; 2018. 49 p.
Cohen S, Hoberman HM. Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology. 1983;13(2):99-125.
Kim BK. Factors related to interpersonal relationship stress in clinical practice among nursing students [master's thesis]. Seoul: Yonsei University; 2017. 87 p.
Anthony M, Yastik J, MacDonald DA, Marshall KA. Development and validation of a tool to measure incivility in clinical nursing education. Journal of Professional Nursing. 2014;30(1):48-55.
Park JW. A study to development a scale of social support [dissertation]. Seoul: Yonsei University; 1985. 127 p.
Woo JA. Emotional responses, coping and social support for verbal abuse, sexual harassment, physical threats experienced by nursing students in clinical training [dissertation]. Pusan: Pusan National University; 2017. 153 p.
Schaufeli WB, Martinez IM, Pinto AM, Salanova M, Bakker AB. Burnout and engagement in university students: a cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology. 2002;33(5):464-481.
Lee J, Puig A, Kim YB, Shin HJ, Lee JH, Lee SM. Academic burnout profiles in Korean adolescents. Stress and Health. 2010;26(5):404-416.
Park JW, Ha NS. Nursing student's clinical experience. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2003;12(1):27-35.
Lee YE, Jang YN. Effects of exposure to violence during clinical practicum, self-esteem and resilience on depression among nursing students. Journal of the Korea Contents Association. 2018;18(8):646-657.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. A report on evaluation of nursing school, 2016. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2017.
Lofmark A, Wikblad K. Facilitating and obstructing factors for development of learning in clinical practice: a student perspective. Journal of Advanced Nursing. 2001;34(1):43-50.
Jeon SY. The relationship between social support, health status, college adjustment and academic achievement in college students. Journal of Korean Society for School & Community Health Education. 2010;11(1):99-115.
Noh YG. Influence of social support on the relationship between practice stress, emotional labor and burnout among nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2017;23(5):461-470.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.