최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.9 no.5, 2019년, pp.217 - 227
이선희 (경동대학교 치위생학부) , 심현주 (경동대학교 치위생학부)
The purpose of this study had been conducted to figure out the relationship of DISC typy behavioral patterns between major satisfaction and job preference. The survey in this subject had been carried out for 192 dental hygiene students from April 1 to 10, 2019. The findings were as follows: Among th...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
DISC행동유형이란 무엇인가? | 이러한 경향성은 자신이 일하거나 생활하는 환경에서 아주 편안한 상태로 자연스럽게 행동으로 표출되어 외적 특성을 알 수 있다. 이러한 인식을 축으로 한 인간의 행동을 Marston 박사는 주도형(Dominance), 사교형(Influence), 안정형(Steadiness), 신중형(Conscientiousness)의 4가지 행동유형으로 분류하였고, 이 네 가지 행동유형의 첫 머리글자를 딴 것이 DISC행동유형이다. | |
4가지 행동유형 중 주도형(D)는 어떤 성향인가? | 4가지 행동유형의 기본적인 성향을 간단하게 요약하면주도형(D)은 뚜렷한 성과를 내며 활기 있게 행동하고 도전의식과 지도력이 있으며, 문제를 빠르게 해결한다. 사교형(I)은 호의적이며, 사람을 좋아하고 즐겁게 하며 그룹에 참여하여 타인을 동기유발 시킨다. | |
성적에 따른 전공 선택으로 인한 부적응은 어떤 영향을 미치게 될 것인가? | 현재 우리나라 대학생들은 입학을 위한 입시위주 교육으로 전공에 대한 충분한 정보와 이해 없이 성적에 따른 전공 선택으로 부적응을 경험하고 있다. 이러한 부적응은 대학진학 후 자신의 적성과 전공의 불일치, 진로에 대한 불안 등으로 학교생활에 적응하지 못하여 교육 및 전공에 대한 만족도에도 영향을 미치게 될 것이다[1,2]. 임[3]의 연구에서 전공만족도는 장래의 진로와 직결되기 때문에 대학생들의 진로의식을 형성하고 기초하는데 매우 중요하다고 하였으며, 최[2], 문과 이[4]의 연구에서도 진로를 계획하고 선택함에 있어 전공에 대한 만족도는 긍정적인 효과를 가져 올 수 있다고 하였다. |
Y. J. Choei. (2015). The effects of sense of values-major satisfaction-career maturity of undergraduate students majoring in cosmetology on career decision-making styles. Doctoral dissertation. Seokyeong University, Seoul.
S. W. Choi & M. C. Jeon. (2018). The convergence relevance of the department of radiology students' selection of department, clinical practice, curriculum of department and the selection satisfaction of major. Journal of the Korea Convergence Society, 9(10), 121-129. DOI : 10.15207/JKCS.2018.9.10.121
Y. S. Lim. (1993). A study on career socialization in college students with the focus on the degree of their satisfaction with major. Journal of Education Research, 9, 107-129.
Korea Research Institute for Vocational Education & Training. (2002). Technical college, a survey on college graduates. South Korea: Korea Research Institute for Vocational Education & Training.
B. R. Kim. (2018). Nursing students'major satisfaction and job preference according to DISC behaviors characteristic analysis. Gwangju National University of Education, Gwangju.
B. A. Sullivan & J. C. Hansen. (2004). Evidence of construct validity of the interest scales on the campbell interest and skill survey. Journal of Vocational Behavior, 65(2), 179-202. DOI : 10.1016/s0001-8791(03)00099-x
H. M. Kim. (2018). The effects of DISC-behavior type on beauty college students' the major recognition and job preference. Master Thesis. Konkuk University, Seoul.
Y. H. Lee. (2015). Major satisfaction, nursing professionalism and college life satisfaction according to DISC behavior patterns in nursing students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 15(2), 531-538.
S. Kim. (2017). A study of DISC behaviour patterns on the satisfaction difference of comic-Animation departments students: Focusing on satisfaction in the major and satisfaction of the university life. Korean Society of Cartoon and Animation Studies, 47, 217-239. DOI : 10.7230/KOSCAS.2017.47.217
S. D. Kim, S. S. Kim & I. G. Kim. (2008). Difference in sport instructors job satisfaction according to DISC behavoir. Korean Journal of sport Management, 13(3), 75-89.
Y. S. Lee & S. M. Hong. (2009). A study on dental satisfaction and behavior patterns of dental patients(DISC). Journal Korean Academy Dental Hygiene, 9(3), 380-391.
Korea Education Consulting Institute. (KECI). Disc and human behavior type. http://www.kdisc.co.kr
H. Y. Lee. (2014). Association between oral health beliefs and oral health related quality of life according tod the DISC behavioral style in workers. Doctoral dissertation. Kosin University, Busan.
Y. S. Song. (2014). Difference in levels of depression, anxiety and stress according to behavioral types(DISC) for nursing students. Journal of the Korean Data Analysis Society, 16(2), 1115-1124.
M. H, Yang, M. J. Park & H. J. Kim. (2010). The effects of congruence, score elevation & types of interest on college students' career maturity and satisfaction with major. The Journal of Vocational Education Research, 29(2), 137-156.
S. J. Yoo & K. H. Moon (2018). Major satisfaction and professionalism according to DISC behavior patterns of dental hygiene students. Int J Clin Prev Dent, 14(4), 241-246. DOI : https://doi.org/10.15236/ijcpd.2018.14.4241
J. Y. Lee. (2017). The effect of the satisfaction with major on career exploration behavior of the students in the department of airline service: Focused on the comparison between 2year and 4year colleges. Journal of the Korea Convergence Society, 8(4), 207-218. DOI : https://doi.org/10.15207/JKCS.2017.8.4.207
J. A. Kim, J. S. Kang & K. S. Seo. (2017). A Convergence comparison of the stress, major satisfaction, career identity, and college adjustment of nursing students according to college admission process and grade. Journal of the Korea Convergence Society, 8(2), 207-218. DOI : https://dx.doi.org/10.15207/JKCS.2017.8.2.099
H. J. Bang & J. S. Park (2014). The effect of career decision-making efficacy according to major satisfaction of beauty major university students. Korean Beaty Society, 20(1), 101-109.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.