최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기중환자간호학회지 = Journal of Korean critical care nursing, v.12 no.2, 2019년, pp.50 - 60
하이경 (부산대학교 간호대학) , 방활란 (안동대학교 간호학과) , 이연희 (동의대학교 간호학과)
Purpose : The purpose of this study was to identify the attributes, antecedents, and consequences of the transition of simulation-based learning (SBL) in nursing schools. Methods : The study was conducted in accordance with Walker and Avant's conceptual analysis process. We searched MEDLINE, CINAHL,...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
중환자간호는 무엇입니까? | 중환자간호는 위급하고 중증도 높은 환자에게 집중 감시 및 치료가 이뤄지는 영역으로, 중환자실 간호사는 복잡한 환자감시장치를 다룰 수 있어야 하며 환자 상태 변화를 인지하여 즉각적인 대처를 할 수 있어야 한다(Korean Association of Critical Care Nurses, KACCN, 2016). 중환자실에 배치된 신입간호사는 간호대학 교육과정에서 중환자간호를 학습하지 못했거나 의료기관의 환자안전 강화와 중환자실 간호사의 과중한 업무로 인해 간호사의 감독 하에 간호를 수행할 기회가 적어 중환자간호를 위한 기초적인 교육이 부족한 상태에서 중환자실에서 근무를 시작한다(KACCN, 2016; Lee et al. | |
중환자실에서 근무하는 신입간호사에게 요구되는 역량은? | 중환자실에서 근무하는 신입간호사는 중증 환자의 변화를 민감하게 인지하고 해결하기 위한 높은 수준의 역량이 요구되므로 병동의 신입간호사보다 업무에 익숙해지기까지 더 많은 시간이 소요된다(KACCN, 2016). 중환자실 신입간호사가 간호대학의 시뮬레이션 교육을 통해 개발된 역량을 실무교육으로 연결할 수 있도록 중환자실 신입간호사의 실무 진입 단계에서 이행 정도를 평가하여 점진적이고 체계적인 실무 적응을 위한 교육을 계획할 수 있을 것이다. | |
간호대학에서 시뮬레이션 교육을 실시하는 이유는 어떠한 점을 보완하기 위함입니까? | 의료기관의 강화된 환자안전 활동으로 인해 간호대학의 임상현장실습이 제한되면, 간호학생은 전문직 간호사로서 갖추어야 할 역할에 대한 준비가 부족한 채로 간호실무를 수행할 수도 있으며, 이는 결과적으로 환자 안전을 위협하는 요소로 작용될 수 있다. 이러한 점을 보완하기 위해 간호대학에서는 시뮬레이션 교육을 실시하고 있다(Meakim et al. |
Adamson, K.A., Kardong-Edgren, S., Willhaus, J.. An Updated Review of Published Simulation Evaluation Instruments. Clinical simulation in nursing, vol.9, no.9, e393-e400.
Bridges 2016
Cordeau, Mary Ann. Linking the Transition : A Substantive Theory of High-Stakes Clinical Simulation. ANS, Advances in nursing science, vol.35, no.3, E90-E102.
Transition 2014
The effects of mechanical ventilation simulation on the clinical judgment and self-confidence of nursing students Ha 119 2012
Hayden, Jennifer, Keegan, Mary, Kardong-Edgren, Suzan, Smiley, Richard A.. Reliability and Validity Testing of the Creighton Competency Evaluation Instrument for Use in the NCSBN National Simulation Study :. Nursing education perspectives, vol.35, no.4, 244-252.
Influence of simulation-based practice on emergency care for patients with dyspnea on learning outcomes in nursing students Hur 12 2012
A framework for designing, implementing, and evaluating: Simulations used as teaching strategies in nursing Jeffries 96 2005
Kirkpatrick 2006
Kitson-Reynolds, Ellen. Developing decision making for students using interactive practice. British journal of midwifery, vol.17, no.4, 238-243.
2016
Kralik, Debbie, Visentin, Kate, van Loon, Antonia. Transition: a literature review. Journal of advanced nursing, vol.55, no.3, 320-329.
Laack, Torrey A., Newman, James S., Goyal, Deepi G., Torsher, Laurence C.. A 1-Week Simulated Internship Course Helps Prepare Medical Students for Transition to Residency. Simulation in healthcare : journal of the Society for Simulation in Healthcare, vol.5, no.3, 127-132.
Clinical judgment development: Using simulation to create an assessment rubric Lasater 496 2007
Critical care nursing courses in bachelor of science in nursing programs: Present and future directions Lee 1 2017
Liaw, S.Y., Koh, Y., Dawood, R., Kowitlawakul, Y., Zhou, W., Lau, S.T.. Easing student transition to graduate nurse: A SIMulated Professional Learning Environment (SIMPLE) for final year student nurses. Nurse education today, vol.34, no.3, 349-355.
Meakim, C., Boese, T., Decker, S., Franklin, A.E., Gloe, D., Lioce, L., Sando, C.R., Borum, J.C.. Standards of Best Practice: Simulation Standard I: Terminology. Clinical simulation in nursing, vol.9, no.6, S3-S11.
Using simulation technology for undergraduate nursing education Medley 31 2005
Meleis 2010
Merriam-Webster’s Online Dictionary. (n. d.)
Standard Korean language dictionary
Effects of simulation-based training on nursing students’ knowledge and ability to perform advanced cardiovascular life support Oh 23 2015
Olejniczak, Elizabeth A., Schmidt, Nola A., Brown, Janet M.. Simulation As an Orientation Strategy for New Nurse Graduates: An Integrative Review of the Evidence. Simulation in healthcare : journal of the Society for Simulation in Healthcare, vol.5, no.1, 52-57.
Sharpnack, Patricia A., Koppelman, Catherine, Fellows, Bonnie. Using a Dedicated Education Unit Clinical Education Model With Second-Degree Accelerated Nursing Program Students. The Journal of nursing education, vol.53, no.12, 685-691.
Singh, P., Aggarwal, R., Pucher, P.H., Hashimoto, D.A., Beyer-Berjot, L., Bharathan, R., Middleton, K.E., Jones, J., Darzi, A.. An immersive ''simulation week'' enhances clinical performance of incoming surgical interns improved performance persists at 6 months follow-up. Surgery, vol.157, no.3, 432-443.
Stefanski, Robbie R., Rossler, Kelly L.. Preparing the Novice Critical Care Nurse: A Community-Wide Collaboration Using the Benefits of Simulation. The Journal of continuing education in nursing, vol.40, no.10, 443-451.
Thinking like a nurse: A research-based model of clinical judgment in nursing Tanner 204 2006
Walker 2011
Wikipedia. (n. d.)
2010
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.