최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, v.24 no.1, 2018년, pp.39 - 49
Purpose: This study was to identify and define the concept of a facilitator and specific attributes for providing basic data on simulation nursing education. Methods: Using Walker and Avant's (2005) criteria that identify the attributes, antecedents, and consequences of facilitators in simulation nu...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
시뮬레이션 간호 교육이란 무엇인가? | 시뮬레이션 간호 교육은 임상현장과 유사한 경험을 학습할 수 있는 기회를 제공하는 중요한 교육 전략으로(Moulton,Lucas, Monaghan, & Swoboda, 2017), 간호대학생은 반복적인 시뮬레이션 교육을 통해 자신감이 향상되었으며, 긍정적인 경험을 하는 것으로 나타났다(Baillie & Curzio, 2009). 특히 학습자 중심의 시뮬레이션 교육은 지식 전달 방식의 교육보다 효율적이며, 역동적인 임상상황을 모의 경험 할 수 있는 것으로 나타나, 간호 및 의학 교육에서 점차 확대하고 있는 추세이다(Shin, 2014). | |
시뮬레이션 교육에서 촉진자의 역할은 무엇인가? | , 2009). 시뮬레이션 교육에서 촉진자(facilitator)는 전문성을 갖추고 신뢰관계를 구축하여, 전문 지식을 공유해야 하며(Boese et al., 2013;Mayville, 2011), 디브리핑 시 학습자의 행동을 관찰하고 이에 대한 근거를 확인하기 위한 질문 사용이 권장되고 있다(Mayville, 2011). 즉, 사회과학에서와 달리 시뮬레이션 간호 교육에서 촉진자(facilitator)는 토론 촉진의 기술과 더불어 내용의 전문성이 요구된다고 사료된다. | |
구성주의 학습이론에서 교수자의 역할을 어떻게 설명하는가? | 이 중 구성주의 학습이론에서 facilitation은 매일 방대한 양의 새로운 정보와 지식이 나오는 상황에서 구체적이고 단편적인 지식을 암기하는 것은 무의미하다는 점에서 착안하게된 것으로, 교육의 목적을 학습의 촉진(facilitation of learning)에 초점을 맞추게 되었다(Ahn, 2013).학습의 주체, 중심과 책임은 교수자에서 학습자로 전이되었으며, 교수자는 강의를 하지만 더 많은 지식을 가지고 있어 지식을 전달하는 사람이 아니라, 학습자가 최대한 성과를 달성할 수 있는 학습 환경을 조성하여 학습자가 스스로 지식을 구조화하도록 도움을 주어야 한다고 보고하였다(Ahn, 2013). 특히 액션러닝이 도입되면서 성공적인 수행을 위해 facilitation 기법을 체계적으로 개발하고 전문적으로 실행하게 되었는데,촉진자(facilitator)는 조원들의 지식 차이를 인식하고, 그 차이를 대화와 상호 학습을 통해 채워 나아간다는 점을 조원들에게 이해시켜야 하며, 혼자가 아닌 조원들과의 협력으로 문제를 해결하도록 해야 한다(Yum & Park, 2009). |
ICT and English education in the global age Ahn 501 2013
Baillie, Lesley, Curzio, Joan. Students’ and facilitators’ perceptions of simulation in practice learning. Nurse education in practice, vol.9, no.5, 297-306.
Barnhart 1988
Bland, Andrew J., Topping, Annie, Wood, Barbara. A concept analysis of simulation as a learning strategy in the education of undergraduate nursing students. Nurse education today, vol.31, no.7, 664-670.
Boese, T., Cato, M., Gonzalez, L., Jones, A., Kennedy, K., Reese, C., Decker, S., Franklin, A.E., Gloe, D., Lioce, L., Meakim, C., Sando, C.R., Borum, J.C.. Standards of Best Practice: Simulation Standard V: Facilitator. Clinical simulation in nursing, vol.9, no.6, S22-S25.
Collins 2008
The first research consensus summit of the society for simulation in healthcare conduction and a synthesis of the results Dieckmann s1 2011
Problem-based learning tutors' conceptions of their development as tutors Dolmans 145 2009
Gilley 2002
Hansen, Jamie, Bratt, Marilyn. Competence Acquisition Using Simulated Learning Experiences: A Concept Analysis :. Nursing education perspectives, vol.36, no.2, 102-107.
The effects of mechanical ventilation simulation on the clinical judgment and self-confidence of nursing students Ha 119 2012
2010
Analysis of problem based learning based on the self-reflection journals and class evaluation of nursing students Kim 438 2009
Measuring effectiveness of facilitation program-focusing on agricultural facilitators Lee 27 2014
Lekalakala-Mokgele, E, Du Rand, PP. A model for facilitation in nursing education. Curationis, vol.28, no.2, 22-29.
Mayville, Mary Latina. Debriefing: The Essential Step in Simulation. Newborn and infant nursing reviews : NAINR, vol.11, no.1, 35-39.
Moulton, M.C., Lucas, L., Monaghan, G., Swoboda, S.M.. A CLEAR Approach for the Novice Simulation Facilitator. Teaching and learning in nursing : official journal of the National Organization for Assciate Degree Nursing, vol.12, no.2, 136-141.
Roh, Young Sook, Kelly, Michelle, Ha, Eun Ho. Comparison of instructor‐led versus peer‐led debriefing in nursing students. Nursing & health sciences, vol.18, no.2, 238-245.
Rosen, Michael A., Salas, Eduardo, Silvestri, Salvatore, Wu, Teresa S., Lazzara, Elizabeth H.. A Measurement Tool for Simulation-Based Training in Emergency Medicine: The Simulation Module for Assessment of Resident Targeted Event Responses (SMARTER) Approach. Simulation in healthcare : journal of the Society for Simulation in Healthcare, vol.3, no.3, 170-179.
Schwarz 2002
Simulation based education and current learning theories Shin 15 2014
Walker 2005
Webster 2003
Yang 2008
2017
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.