최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, v.25 no.3, 2019년, pp.300 - 311
이지애 (이화여자대학교 일반대학원 간호행정학) , 전지은 (삼성서울병원) , 김수영 (의정부시청)
Purpose: The purpose of this study was to review and synthesize the existing literature on the experience of nursing students in simulation. Methods: A systematic review was undertaken using meta-ethnography. Eight databases were searched up to January 2014 for peer-reviewed studies, written in Kore...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
시뮬레이션 교육을 체험하면서 얻게되는 경험은? | 간호대학생들은 기존의 교수법과 다른 시뮬레이션 교육을 체험하면서 다양한 경험을 하게 된다. 시뮬레이션 실습을 통한 긍정적 경험뿐만 아니라 학생들은 임상현장과 비슷한 상황에 대응하면서 긴장감, 불안감을 느끼고(Song & Jae, 2018), 처음 접한 수업으로 인한 부담감(Kang, Choi, & Kim, 2013)을 느낀다. 또한 이론과 실제의 차이를 실감하면서 임상현장이 어렵게 느껴지고 자신감이 낮아지기도 하였으며(Kim, 2012), 시뮬레이션 수행 과정에서 타인의 주시에 대해 불안하거나 동료들과 함께 진행하면서 소극적으로 대처하는(Shearer, 2016) 등의 경험들이 나타났다. | |
시뮬레이션 교육이란? | 시뮬레이션 교육은 시나리오를 통해 임상상황과 유사한 환경에서 학생들이 시뮬레이터를 대상으로 직접 간호를 적용해보고 생리적 변화를 관찰하는 학습방법이다(Kwak, 2017). 시뮬레이션 교육을 통해 간호대학생들은 간호지식과 실무능력을 능동적으로 학습하였고, 학생들의 간호역량과 실습만족도가 향상되었다(Kwak, 2017; Park, 2017). | |
간호교육은 어떻게 구분되는가? | 간호대학생은 간호교육을 통해 필요한 지식과 기술을 습득하여 사회가 요구하는 능력을 갖춘 전문직업인 간호사로 성장한다. 간호교육은 크게 이론수업과 임상실습으로 구분되며, 이 중 임상실습은 이론수업에서 배운 내용을 실제 보건의료 현장에 적용하는 교육과정이다(Oremann, Gagne, & Phillips, 2018). 그러나 환자 권리의 신장 및 강화로 인해 임상실습을 하는 동안에도 학생들이 직접 환자를 대상으로 간호할 수 있는 기회는 점점 줄어들고 있어 수행보다 관찰이나 모니터링 위주의 실습을 하는 실정이다(Kim, Kim, & Moon, 2017). |
Borg Sapiano, Alexis, Sammut, Roberta, Trapani, Josef. The effectiveness of virtual simulation in improving student nurses' knowledge and performance during patient deterioration: A pre and post test design. Nurse education today, vol.62, 128-133.
Barker, Alex B., Leighton, Paul, Ferguson, Melanie A.. Coping together with hearing loss: a qualitative meta-synthesis of the psychosocial experiences of people with hearing loss and their communication partners. International journal of audiology, vol.56, no.5, 297-305.
The study on current status of simulation based nursing education Jang 1 2016
Kaakinen, Joanna, Arwood, Ellyn. Systematic Review of Nursing Simulation Literature for Use of Learning Theory. International journal of nursing education scholarship, vol.6, no.1,
Kim, Miok, Lee, Ae Young, Nam, Hyun A. Effects on Nursing Students’ Learning Flow, Critical Judgement, and Problem Solving Ability in Simulation Training: focused on Obstetrical Nursing Case. 학습자중심교과교육연구 = Journal of learner-centered curriculum and instruction, vol.17, no.24, 521-534.
Kim, Young-Hee, Hwang, Kyung-Hye, Cho, Ok-Hee. Simulation education with problem-based learning: Effect on nursing students' communication apprehension. Social behavior and personality, vol.46, no.1, 151-160.
고상진, 최은희. 시뮬레이션 기반 심정지 응급간호교육에서 팀 디브리핑의 효과. 성인간호학회지 = Korean Journal of Adult Nursing, vol.29, no.6, 667-676.
2017
Krueger, Linda, Ernstmeyer, Kim, Kirking, Ellen. Impact of Interprofessional Simulation on Nursing Students' Attitudes Toward Teamwork and Collaboration. The Journal of nursing education, vol.56, no.6, 321-327.
Kwak, Eunmi. Effects of simulation-based integrated nursing practice on nursing students. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지 = Asia-pacific journal of multimedia services convergent with art, humanities, and sociology, vol.7, no.10, 445-455.
Merritt, Lisa Schaeg, Brauch, Allison N., Bender, Annah K., Kochuk, Daria. Using a Web-Based e-Visit Simulation to Educate Nurse Practitioner Students. The Journal of nursing education, vol.57, no.5, 304-307.
Moher, David, Liberati, Alessandro, Tetzlaff, Jennifer, Altman, Douglas G.. Reprint-Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. Physical therapy, vol.89, no.9, 873-880.
Noblit 1988
Oremann 2018
10.1002/(sici)1098-240x(199708)20:4 3.0.co;2-e
Shearer, Jennifer N.. Anxiety, Nursing Students, and Simulation: State of the Science. The Journal of nursing education, vol.55, no.10, 551-554.
An approach to simulation program evaluation Steropian 170 2004
Shorten, A., Ruppel, H.. Looking for zebras and finding horses: A qualitative narrative study of pre-RN licensure nursing Students' experience of a ''normal'' postnatal simulation. Nurse education today, vol.48, 185-189.
Au, M.L., Lo, M.S., Cheong, W., Wang, S.C., Van, I.K.. Nursing students' perception of high-fidelity simulation activity instead of clinical placement: A qualitative study. Nurse education today, vol.39, 16-21.
Najjar, Rana Halabi, Lyman, Bret, Miehl, Nick. Nursing Students’ Experiences with High-Fidelity Simulation. International journal of nursing education scholarship, vol.12, no.1,
Liaw, Sok Ying, Palham, Sabrina, Chan, Sally Wai‐Chi, Wong, Lai Fun, Lim, Fui Ping. Using simulation learning through academic‐practice partnership to promote transition to clinical practice: a qualitative evaluation. Journal of advanced nursing, vol.71, no.5, 1044-1054.
Sundler, A.J., Pettersson, A., Berglund, M.. Undergraduate nursing students' experiences when examining nursing skills in clinical simulation laboratories with high-fidelity patient simulators: A phenomenological research study. Nurse education today, vol.35, no.12, 1257-1261.
Nursing students’ experiences on intravenous injection practice using low fidelity simulator Kim 789 2018
Nursing student’s experiences on simulation practice focusing on cardiac arrest Song 119 2018
Kim,Yeong-Kyeong,, Jang Sun Hee,, 조영숙,, 김필환,. Nursing Student's Experiences Adapting to Simulation Class: An Approach with a Grounded Theory. 질적연구 = Journal of qualitative research, vol.17, no.2, 99-110.
Learning experiences of undergraduate nursing students in team based high-fidelity simulation Heo 21 2014
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.