Objectives: To analyze whether there are perceptual differences in internet oral health information use between ordinary people who underwent dental treatments and dental hygienists. Second, the study aimed to analyze related issues, and, third, to find a developmental direction to provide fundament...
Objectives: To analyze whether there are perceptual differences in internet oral health information use between ordinary people who underwent dental treatments and dental hygienists. Second, the study aimed to analyze related issues, and, third, to find a developmental direction to provide fundamental information for developing patient-customized websites to improve dental services to suit contemporary needs. Methods: From September 1 to September 30, 2018, a questionnaire survey was conducted, with 367 participants (209 dental hygienists and 149 patients) in order to analyze their objective agreement, subjective congruence, and accuracy. As a study tool, the questionnaire consisted of 11 items about the perception of internet oral health information use and 11 on the estimated perceptions of both groups in order to compare their perceptions and estimates of each other. Results: Objective agreement was analyzed and, as a result, dental hygienists and patients were found to demonstrate similar results in terms of their perceptions of internet oral health information use. With regard to subjective agreement, the study subjects either underestimated or overestimated internet oral health information use more than they perceived. In terms of accuracy, dental hygienists and patients had different perceptions regarding internet oral health information use. Therefore, accuracy was somewhat low. Conclusions: In order to improve individuals' self-care ability and increase therapeutic instructional adherence for oral healthcare, it is necessary to apply internet oral health information properly to each patient's individual oral state.
Objectives: To analyze whether there are perceptual differences in internet oral health information use between ordinary people who underwent dental treatments and dental hygienists. Second, the study aimed to analyze related issues, and, third, to find a developmental direction to provide fundamental information for developing patient-customized websites to improve dental services to suit contemporary needs. Methods: From September 1 to September 30, 2018, a questionnaire survey was conducted, with 367 participants (209 dental hygienists and 149 patients) in order to analyze their objective agreement, subjective congruence, and accuracy. As a study tool, the questionnaire consisted of 11 items about the perception of internet oral health information use and 11 on the estimated perceptions of both groups in order to compare their perceptions and estimates of each other. Results: Objective agreement was analyzed and, as a result, dental hygienists and patients were found to demonstrate similar results in terms of their perceptions of internet oral health information use. With regard to subjective agreement, the study subjects either underestimated or overestimated internet oral health information use more than they perceived. In terms of accuracy, dental hygienists and patients had different perceptions regarding internet oral health information use. Therefore, accuracy was somewhat low. Conclusions: In order to improve individuals' self-care ability and increase therapeutic instructional adherence for oral healthcare, it is necessary to apply internet oral health information properly to each patient's individual oral state.
그러므로 인터넷을 통한 구강건강에 관련한 정보의 습득에서 환자 인식과 치과위생사의 객관적 인식차이를 확인하고, 또한 상대의 관점에서 인식 차이의 추정과 그 추정된 인식이 얼마나 정확한지를 알아봄으로써 긍정적인 부분과 부정적인 부분의 확인과 정보의 신뢰성과 전문성에 근거한 인터넷 구강건강정보의 보급과 활용 및 상호인식비교를 위한 접근이 필요하다. 그러므로 본 연구에서는 상호지향성 모델을 이용하여 치과 진료를 경험한 일반인과 치과위생사를 대상으로 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 환자와 치과위생사의 상호인식을 파악하고 발전 방향 모색을 통한 환자 맞춤형 웹사이트 발전 및 시대적 변화를 반영한 치과서비스 향상의 기초자료를 제시하고자 한다.
제안 방법
연구 도구는 Chaffee와 McLeod[11] 연구의 상호지향성 모델을 이용하여 치과위생사와 환자의 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 상호인식을 비교하고자 김 등[12]의 인터넷 건강정보 설문 문항을 인터넷 구강건강정보에 적합하게 수정·보완하였다. 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 인식 11문항을 두 집단에 동일하게 적용하여 본인의 생각과 상대집단의 추정인식에 대하여 5점 리커트 척도로 측정하여 비교하였다.
대상 데이터
95를 기준으로 210명의 산출결과를 얻었다. 30%의 탈락률과 표본크기의 신뢰성을 고려하여 400명을 대상으로 조사하였으며 이 중 회수된 치과위생사 209명, 환자 149명 총 367명을 대상으로 분석하였다.
본 연구는 00여자대학교 연구윤리위원회(IRB No. 1041485-201804-HR-001-10)의 승인을 받았으며, 2018년 9월 1일부터 9월 30일까지 연구목적을 설명 후 자발적인 참여에 동의한 광주 전남에 거주하는 환자와 치과위생사를 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 본 연구는 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 환자와 치과위생사의 인식을 비교하기 위해 대상자 산출을 G*power 3.
데이터처리
자료 분석은 SPSS for Window version 22.0을 이용하여 Kolmogorov-Smirnov test로 확인하였다. 정규성 검정에서 정규분포를 따라 상호지향성 모델의 객관적 일치도(Agreement)와 정확도(Accuracy)는 독립표본 T검정(independence t-test), 주관적 일치도(Congruence)는 대응표본 T검정(paired t-test)을 시행하였다.
0을 이용하여 Kolmogorov-Smirnov test로 확인하였다. 정규성 검정에서 정규분포를 따라 상호지향성 모델의 객관적 일치도(Agreement)와 정확도(Accuracy)는 독립표본 T검정(independence t-test), 주관적 일치도(Congruence)는 대응표본 T검정(paired t-test)을 시행하였다.
성능/효과
2. 주관적 일치도에서 인터넷 구강건강정보 이용에 대하여 치과위생사 자신의 인식보다 환자의 인식을 과대 추정하였고, 환자들은 치과위생사의 인식을 과소 추정하였다.
3. 정확도에서는 치과위생사와 환자간의 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 상호인식은 일치하지 않아 정확도는 다소 낮았다.
이러한 결과를 통하여 환자와 치과위생사는 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 인식은 동일하였지만 상대에 대한 추정된 인식의 차이를 통하여 소통이 어려움이 있다는 것을 확인할 수 있었다. 구강건강증진 및 유지관리를 위한 환자와 치과위생사의 소통에 관련한 다양한 접근의 연구가 필요하며, 환자가 증상별로 정확성과 신뢰성이 뒷받침된 인터넷 구강정보습득을 할 수 있도록 치과위생사의 환자교육모니터링 프로그램의 개발 및 시대변화를 반영한 치과웹사이트와 사회관계망서비스(SNS)의 치과위생사 구강정보관리 시스템도 모색할 필요가 있다고 제시한다.
후속연구
이러한 결과를 통하여 환자와 치과위생사는 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 인식은 동일하였지만 상대에 대한 추정된 인식의 차이를 통하여 소통이 어려움이 있다는 것을 확인할 수 있었다. 구강건강증진 및 유지관리를 위한 환자와 치과위생사의 소통에 관련한 다양한 접근의 연구가 필요하며, 환자가 증상별로 정확성과 신뢰성이 뒷받침된 인터넷 구강정보습득을 할 수 있도록 치과위생사의 환자교육모니터링 프로그램의 개발 및 시대변화를 반영한 치과웹사이트와 사회관계망서비스(SNS)의 치과위생사 구강정보관리 시스템도 모색할 필요가 있다고 제시한다.
그러나 기존의 많은 연구에서는 환자와 치과위생사의 단순 평균 비교를 통한 객관적인 일치도로 비교를 접근하였으나 본 연구에서는 주관적 일치도를 통한 상대집단의 추정 및 두 집단 간 인식차이의 정확도를 확인 할 수 있는 다면비교 연구라는 점에서 의의가 있다고 생각한다. 향후 치과의사와 치과의생사의 인식비교 및 환자 개별적인 구강상태에 적절한 인터넷 구강건강정보 활용에 대한 사용성 평가에 관련한 연구가 다각적인 방법으로 접근되어야 하며, 치과위생사와 환자 간의 소통 및 접근이 용이한 치과웹사이트 개발, 적용방법에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 한다고 제언한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
구강건강관리를 해결하기 위한 방안에는 어떤 것들이 있는가?
구강건강관리는 단순한 정보의 습득만으로는 해결될 수 없으며, 일상적인 구강관리의 의지를 통한 수기의 실천이 반드시 필요할 뿐만 아니라 치과위생사의 지속적인 지도관리 및 교육 역할이 중요하기 때문에 인터넷구강건강정보의 활용 및 접근에 대한 논의가 필요하며, 구강보건전문 인적자원인 치과위생사가 그 역할의 중심에 있다고 볼 수 있다. 환자가 구강건강관리에 적용하기 위해 습득한 구강정보의 정확성과 신뢰성에 대한 조언 및 교육도 치과위생사의 예방 및 환자교육업무에 관련 있으며, 인터넷 구강건강정보에 관련한 다각적인 연구접근과 객관성을 확보할 수 있는 지속적인 연구가 이루어 질 필요가 있다.
본 연구에서 상호지향성 모델을 이용하여 분석한 결과는 어떠했는가?
1. 객관적 일치도를 분석한 결과, 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 상호인식은 치과위생사와 환자는 비슷한 결과였다.
2. 주관적 일치도에서 인터넷 구강건강정보 이용에 대하여 치과위생사 자신의 인식보다 환자의 인식을 과대 추정하였고, 환자들은 치과위생사의 인식을 과소 추정하였다.
3. 정확도에서는 치과위생사와 환자간의 인터넷 구강건강정보 이용에 대한 상호인식은 일치하지 않아 정확도는 다소 낮았다.
참고문헌 (13)
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