최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.11, 2019년, pp.275 - 282
김선희 (서울대학교 교육학과 교육연구소)
Social Skills are one of the most important competency for student who live in the future Society. The purpose of this study is to propose a Forum Theatre Instruction utilizing smart devices as an alternative teaching and learning methods for enhancing the social skills of students, and to examine t...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
사회성이란? | 사회성은 ‘인간의 성향’을 의미[7,8]하거나 ‘인간의 능력’을 의미[9,10]하기도 한다. 특히 중학생 시기의 사회성이란 친구들과 긍정적인 관계를 맺고 유지하며 교류를 통해 그 구성원으로서 학교생활적응을 잘하는 것으로, 긍정적인 상호작용으로 환경에 대처하고 적응할 수 있는 능력[11]으로 정의하기도 한다. | |
교육연극은 어느점에 유용한가? | 교육연극은 교육의 목적을 달성하기 위하여 ‘연극’이라는 수단을 활용하는 것으로, 사회성 향상을 위해서는 역할놀이 등 연극적 기법을 활용하는 것이 매우 유용하다[4,14]. 연극 활동 속에서 사교성과 협동성 등 자신의 사회적 기술을 발달시킬 수 있기 때문이다[15] | |
‘억압받는 사람들의 연극’으로 시작되었으며, 관객과 배우가 서로 상호작용하게 된다는 교육연극의 한형태로서 Augusto Boal에 의해 제안한 연극은? | 포럼연극 수업포럼연극은 교육연극의 한 형태로서 Augusto Boal에 의해 제안되었다. ‘억압받는 사람들의 연극’으로 시작된 포럼연극은 관객과 배우가 서로 상호작용하게 된다. |
S. Y. Cheon, J. S. Kim, B. Kye, S. W. Jung & G. H. Jung. (2012). Smart education revolution. Seoul: 21C Books
S. H. Oh. (2009). The Study on the School Maladjustment of Adolescents -focus on the risk-protective process on school maladjustment-. YouthWelfare, 11(1), 161-181.
K. W. Shon & I. J. Lee. (2009). The Characteristics of Social Emotional Learning and its Educational Implications. Ethics Education Research, 19, 169-199.
P. Hartigan. (2012). Using Theater to teach social skills. Havard Education Letter. 28(1).
A. Boal. (1992). Games for actors and non-actors. Translated into English by A. Jackson. London: Routledge.
P. Hakkarainen & K. Vapalahti. (2011). Meaningful Learning through Video-Supported Forum-Theater. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23(3), 314-328.
D. R. Shaffer. (2005). Social & personality development. Brooks & Cole NY.
S. G. Bae & C. S. Ryu. (2005). The effect of Laborious Working Learning Programs on the Elementary School students Sociality Development. Journal of Korean practical arts education, 18(4), 225-236.
H. J. Eysenck. (1972). London & Wilrzburg, R. M. Berne edtors, Encyclopedia of Psychology, 3, N.Y.: A Continuum Book: The Seabury Press
N. G. Kang & J. E. Kim. (1998). A Model Development of Daycare Program for Young Children's Social Development. Korea Infant Care, 13, 85-138.
E. K. Im & O. J. Kim. (2019). The Effects of Animal Assisted Intervention on the Self-esteem and Sociality of Underachieving Middle School Students. Korean Journal of Play Therapy (Play Therapy Research), 22(3), 339-359
D. G. Perry, S. J. Kusel & L. C. Perry. (1988). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24, 807-814.
S. Y. Jeon. (2005). The Effectiveness of Group Role Playing in Improvement of Problem Behavior and Social Skill of Children. Korea Infant Care, 42(9), 59-76.
J. Y. Kim. (2005). The Effect of an Eucational Drama Instruction on Children's Learning Attitude and Sociality. Journal of elementary education studies, 12(1), 47-60.
A. Carmichael, A. F. Newell, M. M. Morgan, A. Dickinson, & O. Mival. (2005, April). Using theatre and film to represent user requirements. In proceeding of include conference Royal College of Art, 5, London https://www.researchgate.net/publication/251362132
Y. Wasylko & T. Stickley. (2003). Theatre and pedagogy: using drama in mental health nurse education. Nurse Education Today, 23(6), 443-448.
K. M. Gourd & T. Y. Gourd. (2011). Enacting democracy: using forum theatre to confront bullying. Equity & Excellence in Education, 44(3), 403-419.
L. A. Bell & D. Desai. (2011). Imagining otherwise: Connecting the arts and social justice to envision and act for change: Special Issue Introduction. Equity & Excellence in Education, 44(3), 287-295.
J. Garrett. (2010 April 5) Students learn medical ethics through forum theatre class. Community CollegeWeek. p 10.
M. C. Picher. (2007). Democratic process and the theater of the oppressed. New Directions for Adult and Continuing Education, 116, 79-88.
M. J. Kang. (2005). A study on the teaching and learning programme combined with the forum theatre. Master's Thesis. Korea National University of Education. Cheongju.
H. R. Park. (2006). A Study on the activation of discussion through forum theatre. Master's Thesis. Seoul National University of Education. Seoul.
J. S. Shin. (2010). The Development and Implementation of Forum Theatre Teaching Model for Improving Students' Critical Thinking Ability. Master's Thesis. Seoul National University of Education. Seoul.
E. J. Ji. (2009). A guide of essay writing by using of panel forum theater. Master's Thesis. Joongang University. Seoul.
H. J. Kim. (2007). Augusto Boal's 'method' applied by the alternative theatre group 'Hae'. Doctoral Dissertation. Hanyang University. Seoul.
S. H. Kim. (2014) Development of a Forum Theatre Instructional Design Model Utilizing Digital Media. Doctoral Dissertation. Seoul National University. Seoul.
S. M. Choi & D. I. Kim. (2012). The Exploration of Causal Model between Social Skills, Peer Victimization, and Internal Problem Behaviors. Korea Journal of Counseling, 13(1), 135-148.
F. M. Gresham. & S. N. Elliott. (2008). Social Skills Improvement System(SSIS). MN: Pearson Assessment.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.