$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

가상현실 수업시뮬레이션에서 가상학생과의 정서적 상호작용이 사용자의 시선응시 및 가상실재감에 미치는 영향
The Effects of Emotional Interaction with Virtual Student on the User's Eye-fixation and Virtual Presence in the Teaching Simulation 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.20 no.2, 2020년, pp.581 - 593  

류지헌 (전남대학교 교육학과) ,  김국현 (전남대학교 교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 가상현실 시뮬레이션에서 아바타에 대한 사용자의 주의집중이 어떻게 일어나는가를 분석하기 위한 것이다. 주의집중 정도를 알기 위해서 시선추적 기법을 적용했으며, 이를 통하여 사용자가 아바타의 어느 부분에 초점을 두고 있는지 검증하고자 하였다. 이 연구에서는 수업시뮬레이션에서 아바타에 대한 사용자의 시선응시 시간과 가상실재감을 분석했다. 실험참가자는 대학생 45명(여학생=21명, 남학생=24명)이었다. 이 연구에서는 가상현실 기반의 수업시뮬레이션이 사용되었으며, 교권침해에 대한 시나리오들이 적용되었다. 종속변수는 아바타에 대한 사용자의 시선응시시간이며 3개의 관심영역(AOI)에 대한 차이분석을 실시했다. 또한 실험조건에 대한 사용자의 가상실재감(공간실재감, 몰두감, 사실성)을 측정했다. 실험참가자는 두 가지 시나리오를 모두 경험했으며, 반복측정에 의한 다변량분산분석을 실시했다. 연구결과에 의하면 시나리오와 AOI에 의한 유의미한 상호작용이 있었고, 시나리오와 AOI에 따른 주효과도 유의미한 차이가 보였다. 시나리오의 유형과 상관없이 사용자는 언제나 아바타의 얼굴표정에 상당히 많은 시선응시를 하고 있는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the eye-fixation times on different parts of a student avatar and the virtual presence with two scenarios in the virtual reality-based teaching simulation. This study was to identify user attention while he or she is interacting with a student avatar. By exam...

주제어

표/그림 (10)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
가상현실 시물레이션에서 학생아바타와 사용자의 감정적 대화를 할때 얼굴을 보며 상호작용 하는 이유는? 또한 시나리오의 상황이 사용자에게 더 많은 감정적 상호작용이 필요할 때, 학생아바타의 얼굴을 더 많이 보았다. 이는 사용자가 감정적 개입을 올려야 하는 경우에 상대방의 정서를 읽기 위해 얼굴을 관찰 하는 것으로 해석할 수 있다.
수업시뮬레이션은 무엇인가? 수업시뮬레이션은 수업 시간에 발생할 수 있는 다양한 가상의 수업 상황을 구현한 컴퓨터 프로그램이다. 수업시뮬레이션에서는 수업상황 중에 나타날 수 있는 교실 상황을 연습해볼 수 있기 때문에 교사양성 과정에 서 많이 활용되고 있다.
교사양성 과정에서 수업시물레이션을 많이 활용하는 이유는? 수업시뮬레이션은 수업 시간에 발생할 수 있는 다양한 가상의 수업 상황을 구현한 컴퓨터 프로그램이다. 수업시뮬레이션에서는 수업상황 중에 나타날 수 있는 교실 상황을 연습해볼 수 있기 때문에 교사양성 과정에 서 많이 활용되고 있다. 수업시뮬레이션은 현장 경험이 부족한 예비교사의 수업역량을 개발하기 위해서 활용 되고 있다[13].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (39)

  1. S. Spencer, T. Drescher, J. Sears, A. F. Scruggs, and J. Schreffler, "Comparing the Efficacy of Virtual Simulation to Traditional Classroom Role-Play," Journal of Educational Computing Research, Vol.57, No.7, pp.1772-1785, 2019. 

  2. D, Cheong, "The effects of practice teaching sessions in second life on the change in pre-service teachers' teaching efficacy," Computers & Education, Vol.55, No.2, pp.868-880, 2010. 

  3. A. Jamaludin, Y. San Chee, and C. M. L. Ho, "Fostering argumentative knowledge construction through enactive role play in Second Life," Computers & Education, Vol.53, No.2, pp.317-329, 2009. 

  4. M. Zibit and D. Gibson, "simSchool: The Game of Teaching," Innovate: journal of online education, Vol.1, No.6, Article.4, 2011. 

  5. H. Theelen, A. Van den Beemt, and P. den Brok, "Classroom simulations in teacher education to support preservice teachers' interpersonal competence: A systematic literature review," Computers & Education, Vol.129, pp.14-26, 2019. 

  6. W. Wei, R. Qi, and L. Zhang, "Effects of virtual reality on theme park visitors' experience and behaviors: A presence perspective," Tourism Management, Vol.71, pp.282-293, 2011. 

  7. V. Bogicevic, S. Seo, J. A. Kandampully, S. Q. Liu, and N. A. Rudd, "Virtual reality presence as a preamble of tourism experience: The role of mental imagery," Tourism Management, Vol.74, pp.55-64, 2019. 

  8. D. Villani, C. Repetto, P. Cipresso, and G. Riva, "May I experience more presence in doing the same thing in virtual reality than in reality? An answer from a simulated job interview," Interacting with Computers, Vol.24, No,4, pp.265-272, 2012. 

  9. A. Oker, N. Glas, F. Pecune, and C. Pelachaud, "An embodied virtual agent platform for emotional Stroop effect experiments: A proof of concept," Biologically Inspired Cognitive Architectures, Vol.24, pp.107-114, 2018. 

  10. T. Mancini, C. Imperato, and F. Sibilla, "Does avatar's character and emotional bond expose to gaming addiction? Two studies on virtual self-discrepancy, avatar identification and gaming addiction in massively multiplayer online role-playing game players," Computers in Human Behavior, Vol.92, pp.297-305, 2019 

  11. T. Mancini and F. Sibilla, "Offline personality and avatar customisation. Discrepancy profiles and avatar identification in a sample of MMORPG players," Computers in Human Behavior, Vol.69, pp.275-283, 2017. 

  12. J. Cassell, C. Pelachaud, N. Badler, M. Steedman, B. Achorn, T. Becket, B. Douville, S. Prevost, and M. Stone, "Animated conversation: rule-based generation of facial expression, gesture & spoken intonation for multiple conversational agents," Paper presented at the Proceedings of the 21st annual conference on Computer graphics and interactive techniques, 1994. 

  13. L. Galarneau, "Authentic learning experiences through play: Games, simulations and the construction of knowledge," Simulations and the Contruction of Knowledge, Paper presented at the 2005 International DiGRA Conference, Vancouver, British Columbia, Canada, 2005(6). 

  14. R. Christensen, G. Knezek, T. Tyler-Wood, and D. Gibson, "SimSchool: An online dynamic simulator for enhancing teacher preparation," International Journal of Learning Techonology, Vol.6, No.1, pp.201-200, 2011. 

  15. 양은별, "예비교사를 위한 가상현실 기반 수업시뮬레이션에서 시나리오 유형과 수행 안내 방법에 따른 가상실재감과 사용성 지각의 차이," 미래교육학연구, 제32권, 제1호, pp.99-118, 2019. 

  16. W. Mefteh, "Simulation-Based Design: Overview about related works," Mathematics and Computers in Simulation, Vol.152, pp.81-97, 2018. 

  17. J. P. Myers and K. Rivero, "Preparing globally competent preservice teachers: The development of content knowledge, disciplinary skills, and instructional design," Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, Vol.77, No.1, pp.214-225, 2019. 

  18. D. Kaufman and A. Ireland, "Enhancing teacher education with simulations," TechTrends, Vol.60, No.3, pp.260-267, 2016. 

  19. J. P. Myers and K. Rivero, "Preparing globally competent preservice teachers: The development of content knowledge, disciplinary skills, and instructional design," Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, Vol.77, No.1, pp.214-225, 2019. 

  20. J. S. Vargas Molano, G. M. Diaz, and W. J. Sarmiento, "Parametric Facial Animation for Affective Interaction Workflow for Avatar Retargeting," Electronic Notes in Theoretical Computer Science, Vol.343, pp.73-88, 2019. 

  21. L. D. Taylor, "Avatars and emotional engagement in asynchronous online communication," Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, Vol.14, No.4, pp.207-212, 2011. 

  22. 김우상, 나건, "몰입형 가상현실의 아바타 디자인 특성에 관한 연구," 한국디자인문화학회지, 제24권, 제1호, pp.91-104, 2018. 

  23. 고경진, 생명과학 실험 수업에서 경력교사와 예비교사의 시선 공감 사례연구, 한국교원대학교, 석사학위논문, 2018. 

  24. 원명주, 박상인, 이의철, 황민철, "가상 아바타의 홍채색과 동공 조절에 따른 시각적 실재감에 대한실감표현요소," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제4호, pp.1-8, 2014. 

  25. 원명주, 이의철, 황민철, "가상 아바타의 각막면에 비친 반사영상의 시각적 실재감에 대한실감표현 요소," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제7호, pp.9-15, 2013. 

  26. I. P. Tussyadiah and J. Pesonen, "Drivers and barriers of peer-to-peer accommodation stay-an exploratory study with American and Finnish travellers," Current Issues in Tourism, Vol.21, No.6, pp.703-720, 2018. 

  27. S. Park, "Chapter 10 - Virtual Avatar as an Emotional Scaffolding Strategy to Promote Interest in Online Learning Environment," In S. Y. Tettegah and M. Gartmeier, Emotions, Technology, Design, and Learning , San Diego: Academic Press, pp.201-224, 2015. 

  28. 유승범, 류지헌, "예비교사를 위한 HMD 기반의 수업 시뮬레이션의 개발: 시나리오 유용성 및 가상실재감 지각의 차," 교사교육연구, 제56권, 제3호, pp.309-323, 2017. 

  29. 김성운, 과학실험활동 중 발생하는 문제 상황의 해결에서 나타나는 사고과정 분석, 한국교원대학교 대학원, 박사학위논문, 2017. 

  30. 김종하, 김주연, "VR 시선추적 실험의 분석에 나타난 초기 공간지각 시점 추출," 한국실내디자인학회논문집, Vol.28, No.1, pp.84-94, 2019. 

  31. K. Holmqvist, M. Nystrom, R. Andersson, R. Dewhurst, H. Jarodzka, and J. Van de Weijer, Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures: OUP, Oxford, 2011. 

  32. A. Bojko, Eye tracking the user experience: A practical guide to research, Rosenfeld Media, 2013. 

  33. T. Wechsler, L. M. Bahr, and A. Muhlberger, "Can gaze behaviour predict stress response and coping during acute psychosocial stress? A virtual-reality-based eyetracking study," Nursing, Vol.29, No.5, pp.697-706, 2019. 

  34. 류지헌, 유승범, "가상현실 학습환경에서 동작기반 인터페이스가 실재감 지각 및 수행에 미치는 효과," 한국교육학연구, 제23권, 제1호, pp.35-56, 2016. 

  35. 갈지용, 이혜문, 이원형, "포커게임에서 게이머와 아바타사이의 감정연결을 실현하기 위한 딥 러닝 사용 방법에 관한 연구," 한국컴퓨터게임학회논문지, 제31권, pp.47-55, 2018. 

  36. C. Pelachaud, "Studies on gesture expressivity for a virtual agent," Speech Communication, Vol.51, No.7, pp.630-639, 2009. 

  37. Davis, "The impact of pedagogical agent gesturing in multimedia learning environments: A meta-analysis," Educational Research Review, Vol.24, pp.193-209, 2018. 

  38. 최성호, 원종서, "가상현실 교육에서 몰입의 생태: 근거이론적 접근을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제11호, pp.446-460, 2017. 

  39. 류지헌, 유승범, "가상현실 기반 수업 시뮬레이션의 시나리오 내용이 예비교사의 교사효능감과 가상실재감에 미치는 효과," 교육정보미디어연구, 제22권, 제3호, pp.661-680, 2016. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로