최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.10 no.3, 2020년, pp.38 - 47
양인숙 (문경대학교 간호학과)
This study is designed as a one group pretest-posttest design the practice to investigate the effects of convergence cadaver practice on nursing professionalism and major satisfaction of nursing students. The participants were 133 nursing students who were in the anatomy course of M college from Oct...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호전문직관이란? | 간호교육의 궁극적인 목적은 간호대학생이 교육과정을 수료하고 난 후 간호사로서 전문직관을 가지고 임상실무를 충실히 해 나갈 수 있는 인재양성에 있다[6]. 간호전문직관이란 전문직으로서 간호에 대한 체계화된 견해와 간호활동 과정, 간호사 직업에 대한 의식적인 견해를 의미한다[7]. 간호전문직관은 가치관에 근거를 두고 있고, 행동의 기준을 제공하고 있으므로 간호대학생 및 간호사에게 매우 중요한 요인이 된다[8]. | |
Cadaver를 이용한 해부학 교육의 효과는 무엇인가? | 특히 간호사는 인체에 대한 심도 깊은 지식을 기본 바탕으로 환자의 질병을 치유하는 일에 근무하는 직업인으로서 이러한 인체 지식은 전공기초 과목인 해부학을 통하여 학습하게 된다[2]. 해부학 교육은 Cadaver를 이용해서 실습의 기회가 마련됨으로써 보다 정확하게 인체 해부의 구조와 기능을 이해하게 되며, 실제 다양한 구조물을 직접 만지고 관찰함으로써 보다 구체적이고 생생하게 기억되도록 한다[3]. 간호교육에서 해부학의 효과적이고 효율적인 학습을 위해서 실습교육에 대한 이해와 관심이 많이 요구되는데, 이러한 연구 결과를 살펴보면, 간호대학생의 81. | |
융합카데바 실습과 같은 임상실습을 하지 않은 간호대학생이 임상실습을 시행한 간호대학생 보다 간호전문직관이 높았다는 결과는 무엇을 의미하는가? | 이러한 결과는 Cho 등[21]의 연구결과에서 임상실습을 하지 않은 1학년 간호대학생이 임상실습 시행한 3,4학년 간호대학생보다 간호전문직관이 높았다는 연구와 유사한 결과이다. 이는 임상실습 전에 생성되었던 간호전문직관이 임상실습을 하면서 부정적인 성향으로 변화되었음을 의미한다. 그러나 Ham 등[22]의 연구에서 4학년을 대상으로 간호전문직관을 측정한 3. |
W. S. Kim. (2012). The Effects of adjustment school students' opinions on the exam ination of dissection. Korean J Phys Anthropol, 25(2), 77-86.
D. I. Kim. (2015). A survey study on the need for medical executions: A case study of nursing university students and nursing university. Korean J Phys Anthropol, 28(2), 119-25.
J. L. Coulehan., P. C. Williams, D. Landis & C. Naser. (1995). The first patient: reflections and stories about the anatomy cadaver. Teaching and Learning in Medicine: An International Journal, 7(1), 61-66.
D. I. Kim. (2015). Questionnaire survey analysis on necessity of cadaveric dissection for nursing students: in scope of nursing students and professors. Korean Journal of Physical Anthropology, 28(2), 119-125. DOI : 10.11637/kjpa.2015.28.2.119
D. Weis & M. J. Schank. (2000). Aninstrument to measure professional nursing values. Journal of Nursing Scholarship, 32(2), 201-204.
E. J. Yeun & Y. M. Kwon. (2007). A correlation study on nursing professional values, department satisfaction, sociality, self-esteem among nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 13(3), 285-292.
Y. J. Song. (2013). The effect of major selection motivation, major satisfaction, and professor-student interaction of university studentson their school. doctoral dissertation, Dong-A University, Busan, Korea.
B. S. Kam, M. J. Kim, S. I. Joo, S. J. Yune, S. J. Lim, S. Y. Lee & S. Y. Baek. (2018). Relationship of peer-and self assessments in the anatomy laboratory and academic performance of gross anatomy. Korean Journal of Physical Anthropology, 31(1), 1-7. DOI : 10.11637/kjpa.2018.31.1.1
M. J. Kim., S. Y. Park., S. J. Park., J. Y.Park., Y. H. Lee & E. A. Choi. (2017). Comparative study of nursing students consciousness of biomedical ethics and attitudes toward human tissue donation and transplantation according to participation in anatomy camp program. Korean Journal of Physical Anthropology, 30(3), 99-107. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.5.317
J. K. Kim., Y. J. Kim. & E. Burm (2016). Comparative Study on the Stress and Attitudes in Nursing Students after Anatomy Cadaver Practice. Asia-Pacofic Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities an Sociology, 6(4), 111-122.
M. R. Lee. (2015). A Study on the Spiritual Well-being and Attitudes to Death in Nursing Students after Anatomy Cadaver Practice. Asia-Pacofic Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities an Sociology, 5(4), 287-295. DOI : 10.14257/AJMAHS.2015.08.29.
H. S. Ha (2000). A study of department satisfaction factors of undergraduate students. master's thesis. Seoul University, Seoul.
D. J. Lee. (2004). The relationships among satisfaction in major, gender identity, and gender stereotypes of male nursing students. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul.
H. R. Song. (2010). Comparative study of professional self-concept and caring perception in nurses and nursing students. Unpublished master's thesis, Eulji University, Daejeon.
M. Takase, E. Kershaw, L. Burt. (2001). Nurse-environment misfit and nursing practice. Journal of Advanced Nursing, 35(6), 819-826. DOI :10.1046/j.1365-2648.2001.01933.x
D. Weis & M. J. Schank. (2000). An instrument to measure professional nursing values. Journal of Nursing Research, 32(2), 201-204.
T. J. Jang. (2015). The effect of nursing professionalism, satisfaction in major, and self-leadership on career preparation behavior in nursing students. Unpublished master dissertation, University of Keimyung, Daegu.
J. E. Kim et al. (2011). The relation between nursing college students' major satisfaction and their nursing professionalism. Journal of Ewha Nursing , 45 , 29-44.
S. R. Lee. (2011). Nurse image, satisfaction of major effect on nursing professionalism of male students in nursing . Unpublished master dissertation, Ajou University. Suwon.
D. Barron, E. West & R. Reeves. (2007). Tied to the job: Affective and relational components of nurse retention. Journal of Health Services Research & Policy, 12(1), 46-51.
J. W. You. (2019). The effects of undergraduate research program on convergence competency, major satisfaction and academic achievement. Journal of Convergence for Information Technology, 9(10), 114-121.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.