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방사선과 학생을 위한 가상현실 교육콘텐츠 개발 및 적용을 통한 학습효과 분석
Analysis of Learning Effect through the Development and Application of Virtual Reality(VR) Education Content for Radiology Students 원문보기

방사선기술과학 = Journal of radiological science and technology, v.43 no.6, 2020년, pp.519 - 524  

심재구 (대구보건대학교 방사선과) ,  권순무 (대구보건대학교 방사선과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study developed radiation therapy contents based on virtual reality technology and applied them to radiation students. A survey was conducted to analyze the relationship between learning effects and learning satisfaction to students who used virtual reality education videos to analyze their lea...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 방사선치료에 대한 가상현실 교육 콘텐츠를 개발하여 이를 통해 대학 교육에 활용할 수 있는 방법을 제공하고자 하였으며, 추가적인 연구를 위한 몇 가지 사항을 제언하고자 한다.
  • 본 연구는 대학교육 미래를 위해 가상현실 콘텐츠 제작에 따른 학습만족도, 학업적 효능감 및 자기주도 학습능력에 대한 설문을 통해 교육 방식의 새로운 패러다임을 모색해보았다.
  • 본 연구에서는 가상현실 동영상에 대한 교육적 도구로 효과 검증을 위해 방사선치료에 대한 가상현실 콘텐츠를 제작하여 대면강의에서 가상현실 교육을 접한 학생과 접하지 않은 학생들 두 대조군을 선정하여 자기 주도적 학습능력, 학업적 효능감 및 학습만족도에 대한 설문 조사 결과를 토대로 학습몰입에 미치는 효과성을 분석하여 교육의 새로운 방향을 모색하고자 하였다.
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참고문헌 (15)

  1. Lee MW, Kim SS. The effect of self-esteem and major satisfaction, college life adaptation on overuse of smartphones in college students. The Journal of Korean Association of Computer Education. 2020; 23(2):65-72. 

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  3. Baik JM, Ham DH, Lee YJ. A study on the effective use of virtual reality for improving safety training systems. Journal of Korea Safety Management & Science. 2016;20(4):19-30. 

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  14. Lee JS, Kim DH. Development of Radiation safety Education contents for the Radiographic test using unreal engine base on the 3D simulator. Journal of the Korean Society for Nondestructive Testing. 2020;40(1):33-41. 

  15. An BR, Lyou CG. Educational characteristics of children's virtual worlds. International Journal of Contents. 2009;9(1):177-86. 

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